Jump to content

1 år gammel Eberspächer D5 starter ikke. Kan eg lese av feilkoder?

Birchwood 320

Recommended Posts

Fikk no koblet dette nye kontrollpanelet da. Men det virker ikke. Den starter men og går litt men så sakker den ned. Som om termostaten ikke er rett. Eg tror eg missforstår koblingskjema litt. Hva med deg Laluna , kan du gå å se hvilke farge på ledningene som går hvor er du snill. Godt Nyttår foresten til alle

:fireworks1::newyearcheers::newyearcheers::fireworks3:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 3 måneder senere...

Kanskje ikke helt i følge tråd-teksten, men...

Hvordan har dere koblet varmeren:

A) Til hovedbryter, slik at varmeren mister strømmen når bryteren slår av hovedstrømmen.

B) Koblet varmeren utenom hovedbryter, slik at de alltid står tilkoblet strømmen.

For de som har valgt alt. B), bruker den mye strøm i vilemodus?

Samme som Bitteliten, Alt.2 koblet direkte.

Hvis båten ikke skal brukes på dagevis, pleier jeg å nappe ut sikringen som går til varmeren. Om det har noe hensikt? Hakke peiling. Men liker ikke helt tanken på at varmeren står med spenning på hele tiden.

Har lurt på om jeg skulle montere en av/på bryter på kabelen, i stedet for denne "sikrings nappingen".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Byttet ut miniregulatoren med en slik digital modulator i forrige uke. På tur i helgen ble det naturligvis behov for å fyre opp Eber'n. Stilte inn ønsket temp på 20 grader og varmeren startet som ventet på full guffe. Etter som tempen steg gikk den statig roligere (mindre støy) for så å stabilisere seg på laveste effekt. Det merkelige var at displayet viste 17-18 grader, mens ønsket temp var 20. Fra før av var det installert ekstern temperaturføler sammen med mini-regulatoren, så jeg beholdt koblingen for denne, dvs. jeg behøvde bare å sette sammen S1 delen av plugg/kontakt-huset og beholdt B1 delen slik den var.

Viser displayet avlest temperatur fra ekstern føler, eller fra føleren som er innebygd i modulatoren? :confused:

p4296090_800x600.jpg

Redigert av haraldk (see edit history)

Er bare nysgjerrig av natur: Når jeg har kjøpt en digital regulator, hvorfor må jeg stille inn en annen temperatur enn den jeg faktisk ønsker? Det blir for meg som å skulle stille inn en temp på +7 i kjøleskapet når jeg egentlig mener +4 :crazy: Har sendt mail til IMS Per Varild i Sandefjord, så for jeg se hva han mener...No big issue anyway :wink:

Hva er poenget med det? Drar D5'en noe strøm når den ikke er i bruk?

Den gamle varmeren Ardic4d, koblet jeg om til hovedbryter, slik at jeg var sikker på at det ikke gikk noe strøm. Det var egentlig et eksperiment for å se om den var årsak til en eventuell elektrolyttisk tæring på anodene.

Men jeg merket ikke noe forskjell når jeg gjorde dette. Men jeg må si jeg er litt tryggere når jeg vet at varmeren er totalt frakoblet.

Jeg er klar over risken med at varmeren kan bli ødelagt dersom den brått blir avslått, uten å bli nedkjølt.

Selv om Aric4D varmeren fungerte delvis tilfredstillende, så har jeg nå byttet den ut med en EberD4. På grunn av båtplassen, så gikk det smertefritt å bytte til Eber varmer. (Var godt forberedt)

Viste på forhånd at de løse pluggene måtte klemmes på ledningen med spesial klemmeverktøy (Jeg benyttet et klemmeverktøy for Harting stifter, fra jobben). Viste også at det var lett å gå i sur med hvordan pinnene skulle kobles. Da dette tydeligvis er et problem, så var det lagt med et ekstra skjema (rosa) sammen med dokumentasjonen til varmeren som forklarte dette relativt greit. Men det krever litt konsentrasjon!

Det andre var bare blåbær.

Jeg har nå koblet Eber varmeren, slik at den er konstant tilkoblet strømmen, men jeg er ikke helt komfortabelt med dette, så jeg har frakoblet sikringen...

Hva sier egentlig forsikringsselskapet om å ha strøm på hele tiden, på et så brannfarlig apparat?

Jeg har også denne miniregulatoren 801, med intern temp føler.

Er litt usikker på om forskjellen på vist temp og regulert temp, gjelder dette også når man IKKE benytter ekstern temp. sensor.

Jeg har også denne miniregulatoren 801, med intern temp føler.

Er litt usikker på om forskjellen på vist temp og regulert temp, gjelder dette også når man IKKE benytter ekstern temp. sensor.

Fikk svar fra Per i I.M.S. Sandefjord i morges:

Digitalmodulator har 2 innebygde temp.sensorer.

Displayet får signal fra den ene og varmer får signal fra den andre alt. Ekstern sensor.

På grunn av produksjonstoleranser kan det ofte være en differanse på disse signaler.

Jeg har observert opp til 5 grader forskjell slik at man må gjøre seg kjent med denne differanse og stille inn ønsket temperatur etter dette.

Jeg håper dette gir svar på ditt spørsmål.

M V H

Per

Så da får vi bare leve med det :cryin:

Jeg installerte en slik før påske - den regulerer konsekvent på 5 grader under innstilt temperatur.

Da har jeg vært så heldig å få en av de værste :headbang:

Egentlig gjør det ikke noe - har stillt den inn på 25 grader og da holder den 20.

Dette er jo ikke noe man driver å regulerer opp og ned på stadig vekk (ihvertfall ikke jeg) .

• 7 år senere...

Fikk overhalt D5'en for litt over ett år siden. Skiftet styringsentral, glødeplugg og gitter. Igår sluttet den å virke, ga feilkode 20 som betyr defekt glødeplugg.

Varmeren vil ikke starte på denne feilen da den går gjennom en sjekkliste. Hvis glødepluggen er defekt, vil ikke dieselpumpa starte.

Var litt overrasket over at glødepluggen  varte så kort tid, men verkstedet lar dette antagelig gå på garantien. Tråden på pluggen var brent tvers av, gitteret var også litt sotet.

Gitteret satt rimelig hardt, og måtte deles for å få det ut. Viktig at utdragstappen står på samme sted da gitteret har skjøter som skal passe i brenneren.

Satt inn nytt gitter og glødeplugg, nå virker varmeren. Verkstedet sa at det var viktig at varneren gikk minimum 30 minutt av gangen. Jeg bruker varmeren vinteren gjennom 24 timer en gang hver uke. Noe som også er viktig, er at varmeren ikke kobles via hovedbryter (så ett innlegg om dette på starten av tråden). Hvis hovedbryter slås av, vil ikke varmeren kjøre nedkjølingsprossesen, noe som tar noen minutter. 

Tidligere i denne tråden ble det nevnt at en oppgradering burde gjøres med å borre et hull internt i brenneren. Noen som vet mer om dette? Er det kanskje derfor glødepluggen varte så kort tid?

Ved å ta strømmen av varmeren, nullstilles ikke feilkoder. Dette må gjøres via 801-panelet.

.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...