Jump to content

Kuleventil på lensehull sitter fast - Hvordan fikse?


Boywonder

Recommended Posts

Som tittelen sier, har kuleventilen på lensehullet mitt endelig "satt" seg. Gnien som jeg var, når jeg monterte denne, kjøpte jeg ikke syrefast. Er det noen lur måte å få løsnet den på? Har sprayet 556 på utsiden, men det virker som om den "sitter" innevndig.

Båten gjøres i disse dager klar for vinterbruk, så det ville greit å hatt mulighet til å lukke denne ventilen når båten fylles med snø...

Bytte eller fikse?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

øhh, den skjønte jeg ikke sydspissen.

 

Ellers, ang. syrefaste kuleventiler, så viste det seg at de som Maritim selger faktisk har kule i messing... Dette er riktignok 5 år siden og kan være annerledes i dag. Iallfall er det selve kula som er den kritiske komponenten. De vanlige ventilene har kule i forkrommet messing. Forkrommingen korroderer og ventilen setter seg fast.

Link to post
Share on other sites

øhh, den skjønte jeg ikke sydspissen.

 

0. Ta båten på land. :smiley:

1. Finn ei tom flaske, hvor tuten passer inn i skrog-gjennomføringen. ( fra utsiden )

2. Fyll flaska med litt olje og stikk den inn.

3. La flaska stå slik frem til våren. :smiley:

 

Dette trykker olja inn i kuleventilen og smører ventilen ( hele vinteren ).

 

Edit: Dette fungerer nok ikke med flatbunnet båter, pga tyngdekraften.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der forsto ikke jeg heller vitsen med. Skal en smøre ventilen er det vel (etter opptak) bare å sprute inn litt olje og bevege håndtaket noen ganger? Hva oljen som står igjen i flasken skulle gjøre nytte for, forstår jeg ikke. I det hele tatt var det nytt for meg å smøre en kuleventil med olje. Vet du om teflonen inni der i det hele tatt liker olje?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

?

Smøre? Kjøp syrefast industriventiler, veit ikkje kva de heiter, men type offshore-kvalitet :smiley:

Slik handles på Tess.

Kjøpte to små kuleventiler for å kunne stenge/åpne-da eg har to VV beredere ombord. Kjøpte billige, og de lekker rundt akslingen...fra Biltema :puke:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fra dørken og ned til bunnen av akterenden av båten. Forbundet med en slange med en kuleventil.

 

Tror forøvrig jeg har konkludert med at jeg kjøper en ny "treårs." Hvis de syrefaste har messingkule, er nok det like lurt. Tar meg bare 10 min å bytte, så det er nok det greieste. Den jeg har på nå har vart i 4 år. Tror at grunnen til at den satt seg i år, er at jeg ikke har beveget på den i det hele tatt denne sesongen. Har stått åpen i hele år.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Slik handles på Tess.

Kjøpte to små kuleventiler for å kunne stenge/åpne-da eg har to VV beredere ombord. Kjøpte billige, og de lekker rundt akslingen...fra Biltema :puke:

Syrefaste industri kuleventiler fra Tess høres dyyyrt ut, iallfall om man skal handle som privatperson uten rabatt... :sweat:

 

Om ikke de har forbedret seg så er Biltema ventilene totalt uegnet for saltvann da kule og spindel er i vanlig stål.... :eek:

Link to post
Share on other sites

Eller bytt likegodt først som sist! Pass på å få en med syrefast kule, så holder den litt lenger...

 

Smøre? Kjøp syrefast industriventiler, veit ikkje kva de heiter, men type offshore-kvalitet :smiley:

Slik handles på Tess.

Kjøpte to små kuleventiler for å kunne stenge/åpne-da eg har to VV beredere ombord. Kjøpte billige, og de lekker rundt akslingen...fra Biltema :puke:

 

Fra dørken og ned til bunnen av akterenden av båten. Forbundet med en slange med en kuleventil.

 

Tror forøvrig jeg har konkludert med at jeg kjøper en ny "treårs." Hvis de syrefaste har messingkule, er nok det like lurt. Tar meg bare 10 min å bytte, så det er nok det greieste. Den jeg har på nå har vart i 4 år.

 

Kvalitet koster mine TESS ventiler er over 20år gamle.

Så jeg vet ikke hva som er billigst i lengden "treårs." Biltema eller TESS.

Og når en ser på de trådene med ødelagte Kuleventiler så er det ingen tvil.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...