Jump to content

Video fra "Ægir" i 8m bølger


Brynjar

Recommended Posts

Ganske heftig sjø det der, ja...

 

Lurer på hva de har smørt på vinduene? Vannet ser ut til å prelle godt av.

 

 

Regner med at de bruker Rain-X.

Jeg bruker Rain-X på vinduene på Astor og vannet preller lettere av. Anbefales!

Fås på bensinstasjoner ol.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Artig med slik film, men hvordan vurderer dere bølgehøyde?

 

Jeg har alltid tenkt slik når jeg vurderer bølgehøyde;

Jeg sitter i førersetet og har hodet 2 meter over vannlinjen i stille vann.

Hvis jeg akkurat ser over bølgetoppene og horisontalt bortover havet (ikke på skrå oppover) når båten er nede i de dypeste bølgedalene tenker jeg at det er to meter bølger.

Hvis bølgetoppene er i høyde litt over fenderlista tenker jeg en meter.

Når jeg ser denne videoen ser jeg ingen bølger som er høyere enn stedet det filmes fra. Jeg anslår hodehøyden i styrhuset på ægir til ca 4, 5 meter, og ville derfor sagt at det kanskje er 4-5 meter sjø.

 

Hvordan vurderer dere bølgehøyde? Har dere etpar meter sjø selv om dere kan se over bølgene?

Da tenker jeg høyden på enkeltbølger, og ikke "værmessig" som er snitthøyde over en viss tid.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Dette er en video tatt fra et fartøy fra Austevoll. Det kan man høre på dialekten. Båten som filmes er Libas, og den er faktisk ikke fullastet

 

Beorn

Mener dette er Hundvåkøy, og ikke Libas.

Er enig i at bølgehøyden i videoen med Ægir er mye nærmere 4 enn 8 meter, og at vindstyrken er nærmere stiv kuling enn storm :smash:

Redigert av M/S Malene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og at vindstyrken er nærmere stiv kuling enn storm :smash:

 

Vi gikk samme dagen innaskjærs i samme området, ( i le av Lindesnes ) og vindmåleren viste jevnt 20 m/s, med mer i kastene , så beskrivelsen om 29 m/s kan godt stemme. Bølgehøyden er jeg derimot mer usikker på .... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg mye om mange av de seilasene vi hadde på finnmarkskysten med MTB, men vi gjorde mellom 15-27 knop da i sånne bølger og større, værst på tur ned fra bølgene faktisk ,ikke på tur opp. Man kunne kjenne hele strukturen vibrere etter bunnslagene. en gang var det faktisk så hardt bunnslag, når jeg stod ved roret at jeg havna i fanget på NK. selv med ca 1meter vid benstilling hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...