Brynjar Startet 5.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2009 Film fra redningsskøyta Ægir : http://www.fvn.no/fvntv/article706585.ece tøft Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Hansi Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Tøft og tøft, er vel hverdagskost for de gutta der. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Får bare grønn skjerm når jeg prøver å starte videoen. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Tøft, eg tror eg ville ikke ha klart med min saga,en Denne skøyta må være god båt for slike vær forhold. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Ganske heftig sjø det der, ja... Lurer på hva de har smørt på vinduene? Vannet ser ut til å prelle godt av. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 vind... som blåser vannet bort trur eg? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Ganske heftig sjø det der, ja... Lurer på hva de har smørt på vinduene? Vannet ser ut til å prelle godt av. Regner med at de bruker Rain-X. Jeg bruker Rain-X på vinduene på Astor og vannet preller lettere av. Anbefales! Fås på bensinstasjoner ol. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lazyjack Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Regner med at de bruker Rain-X. Jeg bruker Rain-X på vinduene på Astor og vannet preller lettere av. Anbefales! Fås på bensinstasjoner ol. Der er ganske riktig Rain-X, mye brukt på redningsskøytene. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Storm og storm, fru Blom... Har pleid å bone vinduene, det virker også ypperlig, vannet preller av, og holder seg rene lengre Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Artig med slik film, men hvordan vurderer dere bølgehøyde? Jeg har alltid tenkt slik når jeg vurderer bølgehøyde; Jeg sitter i førersetet og har hodet 2 meter over vannlinjen i stille vann. Hvis jeg akkurat ser over bølgetoppene og horisontalt bortover havet (ikke på skrå oppover) når båten er nede i de dypeste bølgedalene tenker jeg at det er to meter bølger. Hvis bølgetoppene er i høyde litt over fenderlista tenker jeg en meter. Når jeg ser denne videoen ser jeg ingen bølger som er høyere enn stedet det filmes fra. Jeg anslår hodehøyden i styrhuset på ægir til ca 4, 5 meter, og ville derfor sagt at det kanskje er 4-5 meter sjø. Hvordan vurderer dere bølgehøyde? Har dere etpar meter sjø selv om dere kan se over bølgene? Da tenker jeg høyden på enkeltbølger, og ikke "værmessig" som er snitthøyde over en viss tid. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Skudd i blinde, GPS kan vel brukes til å måle bølgehøyde? Sitér dette innlegget Link to post
Storebuneset Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Dette er en video tatt fra et fartøy fra Austevoll. Det kan man høre på dialekten. Båten som filmes er Libas, og den er faktisk ikke fullastet. Beorn Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Dette er en video tatt fra et fartøy fra Austevoll. Det kan man høre på dialekten. Båten som filmes er Libas, og den er faktisk ikke fullastet Beorn Mener dette er Hundvåkøy, og ikke Libas. Er enig i at bølgehøyden i videoen med Ægir er mye nærmere 4 enn 8 meter, og at vindstyrken er nærmere stiv kuling enn storm Redigert 5.Oktober.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 og at vindstyrken er nærmere stiv kuling enn storm Vi gikk samme dagen innaskjærs i samme området, ( i le av Lindesnes ) og vindmåleren viste jevnt 20 m/s, med mer i kastene , så beskrivelsen om 29 m/s kan godt stemme. Bølgehøyden er jeg derimot mer usikker på .... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Dette minner meg mye om mange av de seilasene vi hadde på finnmarkskysten med MTB, men vi gjorde mellom 15-27 knop da i sånne bølger og større, værst på tur ned fra bølgene faktisk ,ikke på tur opp. Man kunne kjenne hele strukturen vibrere etter bunnslagene. en gang var det faktisk så hardt bunnslag, når jeg stod ved roret at jeg havna i fanget på NK. selv med ca 1meter vid benstilling hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bømlafjord Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Mener dette er Hundvåkøy, og ikke Libas. Stemmer det at dette er Hundvåkøy og ikkje Libas. Kanskje Libas det blir filmet fra? Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Er lettere imponert av hvor godt dere anslår bølgehøyde og vindstyrke ut fra den videoen der..... Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Så vidt jeg vet stemmer det at det er filmet fra Libas. Eierne av Hundvåkøy fikk vel i sin tid videoen fjernet fra Youtube, men den dukker opp igjen, og er vel etterhvert blitt en klassiker:-) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
jonaslep Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Får bare grønn skjerm når jeg prøver å starte videoen.Videoen ligger også på Redningsselskapets nettsider. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Er lettere imponert av hvor godt dere anslår bølgehøyde og vindstyrke ut fra den videoen der..... Erfaring, erfaring, her på BP er det tusenvis av eksperter innen de fleste fagområder... ..... Redigert 6.Oktober.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Bare tippet.. Jeg bare tippet på bølgehøyde i mitt inlegg og mente å signalisere at dette er noe jeg er usikker på. Hadde håpet at noen hadde formening om hvordan man anslår bølgehøyde. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.