Jump to content

Hvordan vinterkonservere båten når den skal brukes i vinter?


Kim BL81

Recommended Posts

Dette blir min første vinter som eier av motorbåt med innenbords diesel og rett aksling.

 

Noen som har tips til hva man bør gjøre med båt og motor før kulden kommer? Båten kommer til å ligge på sjøen i vinter og jeg har tenkt å bruke den. Men ikke hver dag.

 

Båt: Viknes 830

Motor: Yanmar 184 hk

Har ikke landstømanlegg.

 

Utstyr som kanskje må klargjøres før vinteren:

-batterier?

-drikkevannssytem med varmtvann?

-vannklosett?

-motorens kjølesystem inkl saltvannsslynge?

-motoren ellers?

-propananlegg

 

Noe annet som ikke jeg har tenkt på?

 

Takk for alle tips!!

Edited by BergensKim (see edit history)

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Link to post
Share on other sites

Motoren greier seg fint uten konservering. Men tett gjerne til lufteventilene, slik at kand vind ikke kan trenge inn i motorrommet. Uten gjennomtrekk vil som regel motorrommet holde seg på plussiden så lenge det er frostfritt rundt båten.

 

Toalettet får seg en skvett frostvæske før du foorlater båten ved frostfare. Vanntank og varmtvannstank bør tømmes helt, så kan du heller ta med en kanne vann når du trenger det. Batteriene har det bedre i kulden enn i varmen, så lenge de er fulladede. Så de trenger du ikke bekymre deg over.

 

Vinteren er en fin tid på sjøen, så dette gir nok mersmak!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Skal frostvesken i toalettet spyles gjennom? Eller er det nok å ha litt i skålen?

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Link to post
Share on other sites

Du må nesten dra det inn i pumpa for å beskytte den også. Om det er ekstra kaldt bør du fylle på et par-tre liter frostvæskeblanding for så å tømme septiktanken. Da får du frostvæske i tømmepumpa også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Motoren greier seg fint uten konservering. Men tett gjerne til lufteventilene, slik at kand vind ikke kan trenge inn i motorrommet. Uten gjennomtrekk vil som regel motorrommet holde seg på plussiden så lenge det er frostfritt rundt båten.

 

Toalettet får seg en skvett frostvæske før du foorlater båten ved frostfare. Vanntank og varmtvannstank bør tømmes helt, så kan du heller ta med en kanne vann når du trenger det. Batteriene har det bedre i kulden enn i varmen, så lenge de er fulladede. Så de trenger du ikke bekymre deg over.

 

Vinteren er en fin tid på sjøen, så dette gir nok mersmak!

 

 

 

Batteriene har det bedre i kulden.?? Kan du forklare/utdype dette?

Link to post
Share on other sites

Selvutladingen reduseres mye i kulden, men kapasiteten vil også reduseres. For å lade det må også ladespenningen økes jo kaldere det er for effektiv lading.

Et toppladet batteri har ikke vondt av å stå i kulde men bruker man strøm av det bør man sørge for at man lader det opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...