Kim BL81 Startet 5.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2009 (redigert) Dette blir min første vinter som eier av motorbåt med innenbords diesel og rett aksling. Noen som har tips til hva man bør gjøre med båt og motor før kulden kommer? Båten kommer til å ligge på sjøen i vinter og jeg har tenkt å bruke den. Men ikke hver dag. Båt: Viknes 830 Motor: Yanmar 184 hk Har ikke landstømanlegg. Utstyr som kanskje må klargjøres før vinteren: -batterier? -drikkevannssytem med varmtvann? -vannklosett? -motorens kjølesystem inkl saltvannsslynge? -motoren ellers? -propananlegg Noe annet som ikke jeg har tenkt på? Takk for alle tips!! Redigert 5.Oktober.2009 av BergensKim (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Motoren greier seg fint uten konservering. Men tett gjerne til lufteventilene, slik at kand vind ikke kan trenge inn i motorrommet. Uten gjennomtrekk vil som regel motorrommet holde seg på plussiden så lenge det er frostfritt rundt båten. Toalettet får seg en skvett frostvæske før du foorlater båten ved frostfare. Vanntank og varmtvannstank bør tømmes helt, så kan du heller ta med en kanne vann når du trenger det. Batteriene har det bedre i kulden enn i varmen, så lenge de er fulladede. Så de trenger du ikke bekymre deg over. Vinteren er en fin tid på sjøen, så dette gir nok mersmak! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kim BL81 Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Takk for svar:-) Skal frostvesken i toalettet spyles gjennom? Eller er det nok å ha litt i skålen? Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Du må nesten dra det inn i pumpa for å beskytte den også. Om det er ekstra kaldt bør du fylle på et par-tre liter frostvæskeblanding for så å tømme septiktanken. Da får du frostvæske i tømmepumpa også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Motoren greier seg fint uten konservering. Men tett gjerne til lufteventilene, slik at kand vind ikke kan trenge inn i motorrommet. Uten gjennomtrekk vil som regel motorrommet holde seg på plussiden så lenge det er frostfritt rundt båten. Toalettet får seg en skvett frostvæske før du foorlater båten ved frostfare. Vanntank og varmtvannstank bør tømmes helt, så kan du heller ta med en kanne vann når du trenger det. Batteriene har det bedre i kulden enn i varmen, så lenge de er fulladede. Så de trenger du ikke bekymre deg over. Vinteren er en fin tid på sjøen, så dette gir nok mersmak! Batteriene har det bedre i kulden.?? Kan du forklare/utdype dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Selvutladingen reduseres mye i kulden, men kapasiteten vil også reduseres. For å lade det må også ladespenningen økes jo kaldere det er for effektiv lading. Et toppladet batteri har ikke vondt av å stå i kulde men bruker man strøm av det bør man sørge for at man lader det opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.