Jump to content

Suzuki 90 under vann, må en dele motor etterpå?


andk

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en 90 suzuki 2 takt som har vært under vann. Motoren har vært konservert av et profesjonelt verksted, men mekanikeren som jeg bruker til vanlig mener at en må dele motoren for å fjerne alt av vann. Det var vist vanskelig å fjerne vann fra "nedre lagringen" sa han. Dette var vist værre på 2 enn 4 takt.

 

Er det noen som har noen synspunkt på dette, slik at jeg eventuelt slipper å klyve motoren...

Link to post
Share on other sites

Skulle vel tro dette vannet ville fordampe rimelig fort hvis man får den i gang med en gang vel?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Enig med `Daffy`, få motoren igang hurtigst mulig med dobbel dose oljeblanding. Har sett 2 eksempler på 2-taktere som har vært under vann og begge lever fortsatt i beste velgående etter 2 år. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal du være skikkelig pirkete så bør du dele motor, Hvor lenge har motor vert under?? dypt??

men de hjelper godt på de som blir nevnt ovenfor.dobbel dose med olje. kan også pumpe olje rett inn i innsuge på forgasseren når den går på litt turtall :wink: vanlig motorolje fungere til dette :smash:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har overhalt mange motorer som har vært under vann. Hvis du bare vil ha motoren til å gå er det nok å tømme motoren for vann og kjøre videre som før. Men det vil alltid ligge vann igjen inne i motorblokken, spesielt i lager og stempel. Hvis du starter motoren med dette vannet i, risikerer du at vannet, og ikke bensin/oljeblandingen smører lager & stempel. Det vil ikke gå lange tiden før lageret har fått stor slitasje, som igjen kan få svært uheldige konsekvenser. Som nevnt i innlegget er det også problem med at vann legger seg i simmerringer. Hvis vannet blir liggende for lenge vil fjæren som tetter ruste og slitne. På de nedre simmerringene vil de bety vanninntrengning, mens på den øvre, luftlekasje rundt veivakslingen.

 

I tillegg til problemet med vann inne i blokken, er det også ofte problem med det elektiske i etterkant, spesielt på motorer hvor det er tilkoblet strøm (el.start motorer). Så godt som alle kontakter vil irre, og lys- og strømspoler kan bli defekte pga saltspreng. Start- & evt tiltmotor er utsatt for kortslutning, og i så og si alle tilfeller ryker innslag(ene).

 

Bør også sjekke at forgassere er nøye overhalt/rengjort. Det er svært vanlig med tette forgassere etter for dårlig rengjøring, etter en drukning.

Siste som er et vanlig problem er skruer har lettere for å knekke etter at en motor har vært under. Dette skyldes ganske enkelt at saltvann trenger inn og legger igjen salt rundt skruene. På noen merker blir også skruene "sprøe" etter å ha vært utsatt for saltvann. Gjelder mest Tohatsu & Suzuki (2T).

 

Kort oppsummert:

- Spyl motoren grundig med ferskvann så snart motoren er tatt opp. Det er faktisk bedre å la den ligge under vann (sjø) inntil du har fått tak i noen til å ta seg av den, enn å ta den opp og la saltvannet få tørke.

- Sørg for sikkelig rengjøring av bensinsystem (slanger, tank, forgassere osv)

- Alt elektrisk må gås over (kontakter, tenningskomponenter, startmotor, innslag osv)

- Hvis du vil beholde motoren noen år, må den plukkes fra hverandre, og rengjøre blokk, veiv, stempel osv for vann

- For all del ikke forsøk å starte motoren med mye vann i......

 

R

Edited by rhummels (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei

 

Ser ut som det blir kløyving av motoren, da den er såpass bra at å la den gå til hundene etter noen år vil være dumt.

Bør jeg skifte lager og simringer i samme slengen mens jeg har den kløyvet?

 

Er det noen som eventuelt vet at hvor en kan skaffe slike deler?

A

Link to post
Share on other sites

Har vore med på å "redda" motorer som har vore under vann og har aldri demontert nåken og alle har overlevd. Eg meiner at du ikkje trenger demontere motoren. Start den opp og kjøyr den... lenge. Motoren blir varm og då fordamper vann. La den gå i ein time kontinuerlig. Då bør den vera so gjennomvarm at vann som ligger inni den er fordampa. Men alle elektriske kontakter må selvfølgelig demonterast og settast inn med fuktdrivande middel.

Link to post
Share on other sites

Enig med `Daffy`, få motoren igang hurtigst mulig med dobbel dose oljeblanding. Har sett 2 eksempler på 2-taktere som har vært under vann og begge lever fortsatt i beste velgående etter 2 år. :yesnod:

 

Hadde og en Yamaha 25 hk cirka 83 modell som gikk under sjøen for cirka 7 år siden. Den lever i beste velgående idag. Den får og kjørt seg skikkelig da det er min far som har den og han driver en plass mellom hobby og "proff" fiske har jeg inntrykk av.

 

Eneste som ble gjort med den etter møte med bunnen var at jeg la den i en stor balje med rennende vann til dagen etterpå, da ble forgasseren demontert og renblåst, plugger tatt ut og olje fylt i sylindrene. Etter litt draging i snora for å få ut den tilførte oljen ble nye plugger satt i og motoren startet etter noen drag.

 

Lagt til: Starteren ble og demontert og tørket

Edited by Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Motoren ble kløyvd og det viste seg at det lå litt vann i motoren(har glemt helt hvor det var). Jeg har dog et lite problem med motoren: når motoren går på tomgang og opp mot ca 2000 rpm så går den ujevnt, mens når jeg får mer omdreininger på den så går den som en klokke.

 

Noen som har peiling på hvorfor? sliter med å skjønne helt hvorfor den ikke vil gå rent på lavere turtall..får den for masse bensin?...

 

:)

Link to post
Share on other sites

sliter med å skjønne helt hvorfor den ikke vil gå rent på lavere turtall..får den for masse bensin?...

 

:)

 

Kan hende choke'n henger....?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

hmm..det må jeg teste..

 

prøvde å skru ned tomgangen på motoren her, og selv på det laveste hadde den relativ høy tomgang..prøvde å sjekke om det var problemer med kablene som gav for masse initiell gass...men skal se nærmere på choken....:) skal få sett om jeg ikke får tatt en film av den som illustrerer gangen:)

Link to post
Share on other sites

Feilsøke sånne feil på et forum er håpløst. Snakk med mekanikeren som kløyv motoren og spør han eksakt hva han gjorde og hva han mener det kan være. Hvis han kløyv den så burde han ha bedre svar enn folk på et internett forum.

 

Spesiellt siden det er folk her som anbefaler oppstart rett fra saltvannsdrukning og la saltvannet "fordampe".

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg kimosabi, men jeg har fått masse god hjelp her før, når mekaniker har stoppet opp:/

 

 

Her er 3 filmer som kanskje gir et lite bilde av hvordan motor går:

 

Link to post
Share on other sites

Det svenske båtbladet Båtnytt har en lengre artikkel om dette temaet med diverse informasjon, råd og tips om hva man gjør med en motor som er "druknet" og hva som kan/vil skje hvis man ikke gjør dette riktig. Om dette vil være til noen hjelp i ditt tilfelle vet jeg ikke, men alltid noe å lære.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...