Jump to content

Er det lurt å kutte jordingskabelen?

S/Y Emma

Recommended Posts

Som eg skreiv ovenfor, skulle gjerne hatt dokumentasjon på personskader ved å kutte jordledning. Har personleg vore i båt sidan eg var fødd for ca 40 år sidan. Har enno ikkje konkrete dømer på personskadar pga kutta jordledning. Hadde vore fint om nokon kunne justere tankane mine kring dette med å kome med døme.

Hei,

Nå er det vel ikke så lenge siden man begyndte å kutte jordledningen, så man kan vel ikke forvente å finne mye statistikk her. Men det en bør merke seg at så langt er det ingen her på båtplassen som har klart å spore opp ett eneste firma som er villig til å gjøre denne jobben og skrive ut samsvarserklæring. Det burde jo si en del om hva "ekspertisen" mener om dette.

En annen side av dette er hvordan skal man få med eventuelle strømulykker fra småbåthavnene inn i noe register. Hvert år finner man døde personer i våre marinaer. Og mange av disse har enten dødd av drukning eller hjertestans. Men ingen spør om hvorfor, og jeg har aldri hørt om at noen har sjekket strømanlegg rundt disse dødsfallene.

Steinsvik. Ta en titt på november utgaven av Practical Boat Owner, side 60. Fås hos Narvesen i Volda, eller du kan få låne mitt nummer. Rimeligere løsning finner du ikke da dette kommer langt under en båt-penge. Dette klarer vi å sette sammen så om det blir to utgaver betyr ikke så mye. At ikke flere har tenkt på denne løsningen er merkelig.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bruker to diode broer - GBPC5010 50Amp - montert mot en annen og kobles til jord. Putter dette i en aluminiumsboks og aureka. 240V / 16A sikret mot galvanisk korrosjon. Har du noen betenkeligheter angående denne løsningen ?

Enig i at for mange løsninger skaper større problemer en de løser, men her er det bare å plugge inn fra land og forhåpentlig er båtkabel lagt opp forsvarlig.

Og er enig i at dette bør en ikke tukle med vist en ikke vet hvordan diodene funker på + / - siden.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bruker to diode broer - GBPC5010 50Amp -

Hei,

Tja, beskyttet og beskyttet.

- Kommer det DC offset på 1,2 volt er du ikke beskyttet.

- Har du en overlagret ac (Switchestøy), så kan du jo få en pulserende DC som igjen gir korrosjon

- Så er det jo et spørsmål om ikke vekselstrømmen kan finne forskjellige veier på på negativ og positv halvperide ved en jordfeil i båten.

Du er nok rimelig godt beskyttet så lenge alt er i orden. Men som du ser det er kun Skilletrafo som isolerer alle feil.

Ja, to broer har en "vegg" på 1.2V, og det er kun DC siden som anvendes. AC er ikke koblet til noe. Flytende. En jordfeil over broene lever vel ikke lenger en ca. 100 ms før jordfeilbryteren slår ut ved 16A. Sikringer er mye tregere og strømmen kan jo gå opp i 200A i 100 ms.

Nå skal det nevnes at det er noen år siden jeg jobbet innen feltet med elektronikk så jeg kan muligens ha glemt noe av kunnskapene.

Et annet senarie.

Feil på jord i 240V / 16A fra land eller aggregat, sendes via jordfeilbryter (land / aggregat) og via egen jordfeilbryter (helst 15mA) ombord og videre via den "galvaniske" broen.

To jordfeilbrytere kan vel ikke svikte på samme tid i 100 ms. Og har en i tillegg lokal jord utenom motoren. Skulle tro en var bra beskyttet.

Noen betenkeligheter rundt dette ?

"Beste / rimeligste" i en og samme setning passer vel ikke helt inn når vi snakker om El-sikkerhet?

Tradisjonen er at elsikkerhet oppnås gjennom kombinasjonen regelverk og frihet under ansvar, og vi vet vel såpass at el-sikkerheten svekkes der hvor det ikke er krav om periodiske kontroller av anlegget.

Men vi venter jo på at kontrollmyndigheten for elektriske anlegg i fritidsbåt formelt skal tilbakeføres fra Sjo til DSB, og den som venter på noe godt venter nok ikke forgjeves.

En gang i fremtiden kommer dette kanskje til å bli styrt delvis gjennom forsikringsselskapene og en dokumentert samsvarsvurdering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...