Jump to content

Er det lurt å kutte jordingskabelen?


S/Y Emma

Recommended Posts

Eg har prøvd å lese meg litt opp på førebygging av elektrolytisk tæring om bord, men jo meir eg les om emnet jo meir forvirra vert eg. :crazy:

 

Eg har ein eldre seglbåt frå 70-talet med noko lugubert 12 V-anlegg om bord og ein relativt moderne 220 V-sentral. Då eg bur i båten heile året ønskjer eg å vere sikker på at eg ikkje forårsakar ein jordfeil som fører til tæring på min eller naboen sin båt. Slik eg har forstått det er ein galvanisk skilletrafo det beste å kjøpe, men dei både kostar fletta og er store og tunge.

Eit par har foreslått at eg berre kan kutte jordingskabelen frå land. Dette høyrest for enkelt ut til å vere sant, så eg spør difor her:

 

Er det anbefalt å kutte jordingskabelen frå land? Kva kan i så fall skje?

Link to post
Share on other sites

Med mindre du oppretter lokaljord ombord (med forbindelse via vann til landjord) er det ikke lov å kutte jordforbindelsen på 230V fra land.

God jording er nødvendig for personsikkerhet. Ikke noe å gamble med ved å kutte den uten at det sørges for jording på annen måte.

 

Henviser forøvrig til andre tråder på forumet der dette er tatt opp. Søk på lokaljord. Der vil du kunne lese lange diskusjoner omkring dette temaet hvor konklusjonene ikke er enstemmige.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det meste som kan sies om dette er allerede sagt i andre tråder. Så det blir bare gjentakelser å fortsette denne diskusjonen. Personlig ville jeg lytte til Lotus sin argumentasjon. (Lotus, hvor er det blitt av deg?? :lol::discuss: ) Han er ganske overbevisende og klar på at lokal jord er en fullgod løsning. Jeg har kuttet jord i min båt, og etablert lokal jord i skroget. Men jeg har stålbåt, hvor hele skroget blir en "jordingsplate".

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Alt er relativt, men hadde jeg ligget ute hele året vill jeg valgt den beste løsningen. Skilletrafo. Den store fordelen med skilletrafo er at du isolerer deg i forhold til resten av verden, og det spiller ingen rolle hva folk måtte finne på av merkelige løsninger rundt deg. Korrosjon som følge av 230 VAC blir fjernet.

Det ligger en skilletrafo på bruktbørsen til Kr. 4000,-.

Link to post
Share on other sites

Så dei beste alternativa er altså:

 

a) Å montere ein dyr men effektiv skilletrafo.

b) Kutte jordingskabelen og montere ei jordingsplate.

 

Tipper eg då vil gå for ei av desse løysingane. Er litt uroa for båten min i vinter, for eg har oppdaga at det ikkje er sinkanoder på båten i det heile teke. Spørs om eg ikkje må ta på meg våtdrakten og hoppe i havet med ei akselanode snart :diving:

Link to post
Share on other sites

Takk for linken Ingar, den var nyttig :smiley:

 

Men eit lite spørsmål: kva er konsekvensen om ein kuttar jordingskabelen til land utan å ha lokal jord? (Ikkje at eg har planar om å gjere det, eg berre lurer)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konsekvensen er at om du kopler til et elektrisk apparat med en jordfeil i - holder i dette, og samtidig tar i et eller annet som har forbindelse ut i vannet (enten via vann eller metall) kan du få støt - og i værste fall med dårlig utfall !

 

Husk at en fuktig høstdag finner strømmen de utoligste veier. Så hvorfor skilletrafo er bedre enn lokaljord skjønner jeg ikke - om en tar høyde for at lokaljord ikke fungerer når båten står på land.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Burde du ikke konsentrere deg om å få rettet på det lugubre 12voltsanlegget? Både for din egen og andres skyld?

 

Jauda, det står nok på gjeremålslista mi... Saman med radaren, vindmølla, VHF-antenna, vindmålaren og motorinstrumenta som også er i ustand :crazy:

Link to post
Share on other sites

Men eit lite spørsmål: kva er konsekvensen om ein kuttar jordingskabelen til land utan å ha lokal jord?

Kommer an på hva du bruker strømmen til. Holder du deg til dobbeltisolerte apparater har det ingen konsekvenser i det hele tatt om du kobler vekk jordingen. Rett og slett fordi slike apparater ikke har noen jordtilkobling, støpselet på apparatkabelen er uten jord.

At et apparat er dobbeltisolert ser man også på på merkingen, to kvaderater inni hverandre.

 

Er det ikke dobbeltisolert, typisk en varmeovn med metall-deksler, blir situasjonen slik som koh beskriver. Potensielt dødelig.

Link to post
Share on other sites

Som eg skreiv ovenfor, skulle gjerne hatt dokumentasjon på personskader ved å kutte jordledning. Har personleg vore i båt sidan eg var fødd for ca 40 år sidan. Har enno ikkje konkrete dømer på personskadar pga kutta jordledning. Hadde vore fint om nokon kunne justere tankane mine kring dette med å kome med døme.

Link to post
Share on other sites

Holder du deg til dobbeltisolerte apparater har det ingen konsekvenser i det hele tatt om du kobler vekk jordingen. Rett og slett fordi slike apparater ikke har noen jordtilkobling, støpselet på apparatkabelen er uten jord.

En kjent sak med spising av anoder er dobbeltisolert inverter kun koblet til 12/24v. Etter kobling til jordanlegg om bord senker værdier i metaller tilknyttet sjøen. Hvilken forklaring har du der? Kan man lage samme problemene om bord med kuttet jordforbindelse?

Link to post
Share on other sites

Som svar til Sailor som (ennå) ikke har hatt trøbbel pga kuttet jordledning: Det er fordi du ikke har hatt utstyr med feil kombinert med at du har holdt i dette utstyret OG samtidig hatt forbindelse med noe som er i kontakt med vannet rundt deg.

 

En liten kommentar til "Nå har DBS fraveket dette kravet og jordingsproblematikken er derved løst". En skrivefeil her. Det heter DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)

Link to post
Share on other sites

Som eg skreiv ovenfor, skulle gjerne hatt dokumentasjon på personskader ved å kutte jordledning.

 

DSB utgir årlig en rapport over registrerte ulykker ved elektriske anlegg. Mange av disse ulykkene er forårsaket av dårlig eller ingen jording. Denne dokumentasjonen får du ved å henvende deg til DSB.

 

I de tilfellene jeg selv er blitt utsatt for strømgjennomgang i mitt yrkesliv som elektriker har oftest årsaken vært den samme.

Link to post
Share on other sites

Ser framleis ikkje at det er båtrelaterte ulykker av omfang som er registrert. Håper at de kan kome med konkrete døme på dette. Dette er ikkje for å kverulere - men spørsmålet mitt er om det er naudsynt med dyrt/ tungt utstyr eller jordingsplate for dette problemet. Er risikoen så liten at dette er å skyte spurv med kanon?

Link to post
Share on other sites

Det er vel resultatet av et relativt godt regelverk for el-sikkerhet i Norge,. Jeg har ikke så mye greie på strøm, men min far jobbet i det som da het Elektrisitetstilsynet og fortalt stadig om forskjellige uhell han kom i befatning med. Husker spesielt en historie der en kar hadde fått strøm i dusjen og blitt skjoldet i varmt vann fordi han ikke greide å slippe tak i blandebatteriet grunnet jordfeil. Det har medført at jeg har dyp respekt for slikt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha risikoanalyse med din helse kan du følge "resulatat" i trådene her på forum om dette emne. Men hvis du skal ha risikoanalyse om din båt gidder dem som jobber i dette feltet ikke uttale seg mer om dette der huselektrikkerene har rullet over dem med alle sine skolebøker.

Anbefaler deg å lese alt du finner om disse sakene og dømme selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...