Jump to content

Vil ha 30-sone i hele skjærgården utenfor Tønsberg


lippert

Recommended Posts

I Vrengen er det 8 knops grense idag. Den blir overholdt av de fleste større båter (over 30fot),mens de fleste mindre med påhengsmotorer ikke bryr seg om noen grense. Nå er forslaget at det skal bli 5 knop ved Kjøpmannskjær og 30knop ellers i Vrengen. Skal større båter på 50 fot og over få kjøre i 20-30knop kan båthavna i Buerstad legge ned. Der ligger båtene så de får bølgene inn på siden og det vil ikke gå i lengden.

Med andre ord ett veldig dårlig forslag. Mye bedre å beholdt 8 knop gjennom hele Vrengen som idag. I de andre sundene som Åresund, Bjerkesundet, og Ormelettsundet er sikkert 5 knop fornuftig. I den ytre skjærgården må folk kunne kjøre så fort de vil. Hvorfor ha begrensning i fart mellom Vierskjær og Bustein for eksempel. Svensken har sommerfartsgrenser og det virker mye mer fornuftig de fleste steder.

 

Hilsen en som har utsikt over Vrengen :confused: .

Link to post

Det er knapt båter på vannet annet enn i perioden 15. juni-15. august annet enn i helger og under hummerfisket. Jeg er tilhenger av 30 knopsgrensen innaskjærs og gjerne hele året, men opplever det som fullstendig meningsløst med 5 knop 100 m fra land uytenom sesongen. Dette var et forslag her i Lillesand, men ble ikke tatt tilfølge. Når vi kjører Blindleia på denne tid av året, ser vi knapt en båt. I helgene ser vi kanskje en eller to på hele strekningen Lillesand - Gamle Hellesund - ved 14-tiden. Jeg regner med at dette gjelder for det meste av kysten.

 

Trond

Link to post

Jeg syns forslaget er helt hinsides, det finnes mange områder og strekninger innefor dette området som ibefattes av dette forslaget, som ikke representerer noen fare ved å ferdes i over 30 knop. Man burde heller bruke krefter på generell adferd på sjøen, og fokus på trange farvann, og der hvor det er mye trafikk, aktivitet og bryggeanlegg.

 

Og til dere som syns at 30 knops grense ikke er nok restrektivt, og heller vil ha 20 eller aller helst 12 knops grense. Jadda, "- hvis ikke jeg kan kjøre 30 knop, så behøver ingen andre dét heller" :flag:

Link to post
Er det noen som vet om det finnes en metode for politiet å måle farten på båter? Jeg har aldri hørt om no sånt, og hvis det ikke finnes så kan jeg ikke skjønne hvordan de kan innføre og håndheve en fartsgrense...? (med unntak av 5 knop som vel egentlig betyr "ingen bølger")

 

Du følger nok ikke så godt med, radar har vært benyttet for fartsmåling på sjøen i mange år.

Link to post
Jeg ser for meg at det ikke blir nøyaktig nok hvis de står i båt, da de ikke har kontroll på sin egen fart...

 

Det vil uansett være en rekke usikkerhetsfaktorer knyttet til nøyaktig fartsmåling av båter, enten det benyttes radar eller laser.

 

Hvilken hastighet skal man måle? Gjennom vannet eller fart over grunn (SOG)? Dette vil garantert bli en faktor ved måling av hastigheter i området 5-8 knop.

 

En lasermåler eller en radar av den typen som brukes til trafikkontroll kan kun brukes til å måle "closing speed", (den hastighet som objektet nærmer seg eller fjerner seg med i strålens retning) og dette vil i de fleste tilfeller gå i "synderens" favør.

Link to post

Hvis noen har problemer med å ikke komme fort nok fram med inntil 30 knop så tror jeg de får starte tidligere, eller ikke i det hele tatt.

Så i lokalavisa at en eller annen "Abrahamsen" ikke hadde forståelse. Aner ikke hvorfor han ble spurt, men svaret forklarte hvorfor jeg ikke kjenner'n. :lol: Han hadde visst problemer med å leve hvis han ikke fikk kjøre over 30. Ok for meg.

Alle som vil kan jo kjøre over 30 utenfor øyene, men det er jo klart færre som ser det og da er kanskje vitsen borte. :crazy:

Link to post

Synes dette er et fint forslag men i en drømmesituasjon i mitt hode så hadde det vært forbud mot bølger og 10kn grense istedet for 5kn ren fartsgrense , 5knop er jo nesten umulig for mange seilbåter å komme ned i og store motorbåter med dobbelinstallasjon sliter vel med å hoste/harke seg fram i bare 5kn om jeg har forstått det rett.

 

Og 30kn grense er fint det og sålenge det er 100meter utenfor ytterste øy/holme.

 

Men for å sitere Asbjørn Abrahamsen fra den artikkelen i TB "ingen kommer til å ligge i 30 knop når de skal hjem til middag eller det regner" skjønner at han tar litt i når han sier det men hvem pokker er så lite glad i å være på sjøen at de har så hastverk medå komme seg inn at de ikke vil driste seg under 30kn ?

Link to post
og store motorbåter med dobbelinstallasjon sliter vel med å hoste/harke seg fram i bare 5kn om jeg har forstått det rett.

Ja, da har du virkelig ikke forstått noen verdens ting :nonod:

Store motorbåter med dobbelinstallasjon trives aldeles utmerket i 5 kn. og spesiellt de av oss som går med kun én motor. Enkelte planende båter med enkeltinnstallasjoner kan få problemer da de er gearet, og har propell til å gå i 30 kn og mer med max turtall rundt 2500 omdr. Skal disse gå i 5 kn. må de gjerne under 1000 omdr. og da kan vel motoren kanskje "gå sur" etterhvert.

Sjøl går vi i 5kn. så å si hele sommeren når forholdene ligger tilrette, og dette aldeles uten noen form for "hosting og harking"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...