Golito Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Hvor mange ulykker har det vært i Tønsberg-skjærgården som direkte kan knyttes til for høy fart..? Mener uten at det er mørkt, fører er full, oppmerksom etc. I bilverdenen må du jo også tilpasse farten etter forholdene, ser ikke hvorfor man ikke kan ta båtbøllene istedet for å straffe alle. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Blir jeg tatt i 120 på E18 så tror jeg ikke det holder å si at speedometeret ikke virket. I motsetning til i bil er det ikke påbudt med knopmåler eller andre instrumenter som måler hastighet i en mindre båt. Men selvfølgelig er det fartsgrenser så er de til for å overholdes. Redigert 6.Oktober.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 I Vrengen er det 8 knops grense idag. Den blir overholdt av de fleste større båter (over 30fot),mens de fleste mindre med påhengsmotorer ikke bryr seg om noen grense. Nå er forslaget at det skal bli 5 knop ved Kjøpmannskjær og 30knop ellers i Vrengen. Skal større båter på 50 fot og over få kjøre i 20-30knop kan båthavna i Buerstad legge ned. Der ligger båtene så de får bølgene inn på siden og det vil ikke gå i lengden. Med andre ord ett veldig dårlig forslag. Mye bedre å beholdt 8 knop gjennom hele Vrengen som idag. I de andre sundene som Åresund, Bjerkesundet, og Ormelettsundet er sikkert 5 knop fornuftig. I den ytre skjærgården må folk kunne kjøre så fort de vil. Hvorfor ha begrensning i fart mellom Vierskjær og Bustein for eksempel. Svensken har sommerfartsgrenser og det virker mye mer fornuftig de fleste steder. Hilsen en som har utsikt over Vrengen . Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Det er knapt båter på vannet annet enn i perioden 15. juni-15. august annet enn i helger og under hummerfisket. Jeg er tilhenger av 30 knopsgrensen innaskjærs og gjerne hele året, men opplever det som fullstendig meningsløst med 5 knop 100 m fra land uytenom sesongen. Dette var et forslag her i Lillesand, men ble ikke tatt tilfølge. Når vi kjører Blindleia på denne tid av året, ser vi knapt en båt. I helgene ser vi kanskje en eller to på hele strekningen Lillesand - Gamle Hellesund - ved 14-tiden. Jeg regner med at dette gjelder for det meste av kysten. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Jeg syns forslaget er helt hinsides, det finnes mange områder og strekninger innefor dette området som ibefattes av dette forslaget, som ikke representerer noen fare ved å ferdes i over 30 knop. Man burde heller bruke krefter på generell adferd på sjøen, og fokus på trange farvann, og der hvor det er mye trafikk, aktivitet og bryggeanlegg. Og til dere som syns at 30 knops grense ikke er nok restrektivt, og heller vil ha 20 eller aller helst 12 knops grense. Jadda, "- hvis ikke jeg kan kjøre 30 knop, så behøver ingen andre dét heller" Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Har aldri hatt dårlig tid på fjorden, så farten kan godt være 7 knop for min del, men det er en del respektløse skippere der ute som ikke er flinke til å ta hensyn når de passerer andre i slike farvann. Ser det hver eneste sommer. Redigert 7.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Golito Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Har aldri hatt dårlig tid på fjorden, så farten kan godt være 7 knop for min del, men det er en del respektløse skippere der ute som ikke er flinke til å ta hensyn når de passerer andre i slike farvann. Ser det hver eneste sommer. men da er det respektløsheten som må straffes, ikke farten.. Er veldig enig med vierskjær. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 http://tb.no/article/20091007/NYHETER/983152897/1011/NYHETER Har sett han i aktivitet noen ganger. Jeg støtter 30 knops grensen! Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Ja,ja. Det blir nok vedtatt max 30 knop. Og ingen til å håndheve det. Flotte greier Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Er det noen som vet om det finnes en metode for politiet å måle farten på båter? Jeg har aldri hørt om no sånt, og hvis det ikke finnes så kan jeg ikke skjønne hvordan de kan innføre og håndheve en fartsgrense...? (med unntak av 5 knop som vel egentlig betyr "ingen bølger") Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Radar. Vanlig fartsradar de bruker i veitrafikken. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Er det noen som vet om det finnes en metode for politiet å måle farten på båter? Jeg har aldri hørt om no sånt, og hvis det ikke finnes så kan jeg ikke skjønne hvordan de kan innføre og håndheve en fartsgrense...? (med unntak av 5 knop som vel egentlig betyr "ingen bølger") Du følger nok ikke så godt med, radar har vært benyttet for fartsmåling på sjøen i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Mulligan: Radar har vel ikke vært brukt i veitrafikken på mange år, det går vel i laser... Men uansett, kan de bruke laser fra båt eller står de på land? Jeg ser for meg at det ikke blir nøyaktig nok hvis de står i båt, da de ikke har kontroll på sin egen fart... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Jeg ser for meg at det ikke blir nøyaktig nok hvis de står i båt, da de ikke har kontroll på sin egen fart... Det vil uansett være en rekke usikkerhetsfaktorer knyttet til nøyaktig fartsmåling av båter, enten det benyttes radar eller laser. Hvilken hastighet skal man måle? Gjennom vannet eller fart over grunn (SOG)? Dette vil garantert bli en faktor ved måling av hastigheter i området 5-8 knop. En lasermåler eller en radar av den typen som brukes til trafikkontroll kan kun brukes til å måle "closing speed", (den hastighet som objektet nærmer seg eller fjerner seg med i strålens retning) og dette vil i de fleste tilfeller gå i "synderens" favør. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Luna III Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Hvis noen har problemer med å ikke komme fort nok fram med inntil 30 knop så tror jeg de får starte tidligere, eller ikke i det hele tatt. Så i lokalavisa at en eller annen "Abrahamsen" ikke hadde forståelse. Aner ikke hvorfor han ble spurt, men svaret forklarte hvorfor jeg ikke kjenner'n. Han hadde visst problemer med å leve hvis han ikke fikk kjøre over 30. Ok for meg. Alle som vil kan jo kjøre over 30 utenfor øyene, men det er jo klart færre som ser det og da er kanskje vitsen borte. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Synes dette er et fint forslag men i en drømmesituasjon i mitt hode så hadde det vært forbud mot bølger og 10kn grense istedet for 5kn ren fartsgrense , 5knop er jo nesten umulig for mange seilbåter å komme ned i og store motorbåter med dobbelinstallasjon sliter vel med å hoste/harke seg fram i bare 5kn om jeg har forstått det rett. Og 30kn grense er fint det og sålenge det er 100meter utenfor ytterste øy/holme. Men for å sitere Asbjørn Abrahamsen fra den artikkelen i TB "ingen kommer til å ligge i 30 knop når de skal hjem til middag eller det regner" skjønner at han tar litt i når han sier det men hvem pokker er så lite glad i å være på sjøen at de har så hastverk medå komme seg inn at de ikke vil driste seg under 30kn ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 og store motorbåter med dobbelinstallasjon sliter vel med å hoste/harke seg fram i bare 5kn om jeg har forstått det rett. Ja, da har du virkelig ikke forstått noen verdens ting Store motorbåter med dobbelinstallasjon trives aldeles utmerket i 5 kn. og spesiellt de av oss som går med kun én motor. Enkelte planende båter med enkeltinnstallasjoner kan få problemer da de er gearet, og har propell til å gå i 30 kn og mer med max turtall rundt 2500 omdr. Skal disse gå i 5 kn. må de gjerne under 1000 omdr. og da kan vel motoren kanskje "gå sur" etterhvert. Sjøl går vi i 5kn. så å si hele sommeren når forholdene ligger tilrette, og dette aldeles uten noen form for "hosting og harking" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Enzo Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Ok da har jeg misforstått , har lest at store båter med begge motorene på tomgang gjerne gjør over 5knop men da lærte jeg noe nytt i dag også takket være BP Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.