lippert Startet 6.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2009 Nå kan det bli 30-sone i skjærgården rundt Nøtterøy og Tjøme. Forslaget er ute på høring. http://tb.no/article/20091006/NYHETER/649215930/1011/NYHETER Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Dette synes for meg å være et godt forslag. På Fredag og Lørdagskveldene går det fort i Vestfjorden når hyttefolket skal til og fra Tønsberg Brygge. Men så var det det med håndhevelse da. De fleste politibåtene er jo solgt. I sommer har jeg ikke sett politiet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 30 knop er fort (nok). Spesielt midt på sommeren når det er tett med båter i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 30 knop må da være mer enn nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jeg er enig i at det kan være greit med mer regulering av båttrafikken enn bare 5-knops regelen, men jeg synes de angriper problemet på feil måte. Sånn jeg forstår det er det ikke bare farten som er problemet men også bølger. Og da er det ingen hjelp i en 30-knops regel... Siden politiet må håndheve 30-knops regelen med skjøn(de har vel ikke no fartsmåleutstyr?) så ville det vært bedre med en regel som gjør det lettere å ta de som kjører hensynsløst uansett fart. Men siden de har så lite midler til å faktisk være på sjøen og håndheve reglene så er det kanskje mer effektivt med en "skremmende" fartsregel... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Kunne gjerne vært 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jeg er veldig for fartsbegrensing, men ofte er den mer ett problem. I USA har men enkelte steder begrensning på hekkbølgehøyde, enkelte båter lager jo monsterbølger i 5 knop og nesten ingen hekkbølge i 15 knop. For oss med små snekker med 30 cm til vannet fra ripa er dette vel så viktig. Mye båt blir ødelagt av hekkbølger!! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Greit nok forslag,men når de ikke har kapasitet til å håndheve den eksisterende 5 knop-regelen er det allikevel håpløst. Først og fremst må Politiet få ressurser til patrlujere skjærgården,og da tror jeg behovet for mer restriksjoner blir borte. Slik det er i dag er det stort sett fritt fram enten det gjelder fart eller promille,hjelper lite med fartsgrenser og bårførerprøven da. Burde få båt inn som egen "bokstav" i førerkortet,slik at overtredelser av lover til sjøs resulterer i at man mister førerkortet i sin helhet i x- antall måneder,dette kombinert med økt kontroll til sjøs burde hjelpe. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ben Sin Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Kunne gjerne vært 20 knop. Da er mine hekkbølger nesten på topp. Legger jeg den i 18 er vi på maks bølgehøyde og forbruk. Og jeg tipper det gjelder veldig mange helplanere. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jeg tror meningen med grensen ikke er å begrense høye bølger og veltede kaffekopper. Det er nok mer at farten, gjerne i kombinasjon med uerfarne førere og en skvett alkohol, er farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Greit nok forslag,men når de ikke har kapasitet til å håndheve den eksisterende 5 knop-regelen er det allikevel håpløst. Sant nok, en politibåt som ligger og driver i det aktuelle området vil nok virke langt mer preventivt enn all verdens regler (som uansett bare følges av ærlige folk). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 En får håpe at ihvertfall noen av de med maks tsunami rundt fartsgrensa er utstyrt med såpass til vett at de slakker ned. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Politibåten i Larvik/Sandefjord er avertert til salgs. Til neste år skal en politibåt ha Tønsberg til Larvik som område. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Teie Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 30 knop er fornuftig. Vi har en lokal helt her som racer rundt i 120 knop. Mange i nærheten som er urolige når han kommer flyvende. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Helt greit med øvre grense der nede. Ser en del som bare driter i det og peiser på så andre som farter i snekke blir slengt vegg-i-mellom Kunne godt ha vært 15 knop også øvre grense Redigert 6.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
JRK Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Da er mine hekkbølger nesten på topp. Legger jeg den i 18 er vi på maks bølgehøyde og forbruk. Og jeg tipper det gjelder veldig mange helplanere. Å ja det hadde de ikke tenkt på. Da får alle helplanere legge seg i 15 eller kanskje 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 ser poenget med forslaget, men synes selv det er ganske meningsløst.. Er vel ingen fare forbundet med å kjøre en 20fots jeep i 40knop+ så lenge føreren har omløp i hodet? De som evt utgjør en fare driter mest sansynlig i regelen uansett, og siden politiet ikke kan håndheve fartsgrensa er vi like langt.. Synes heller de skal fokusere på bølger og råkjøring nærme land, samt promille. Mye viktigere saker etter min mening! Sitér dette innlegget Link to post
Ole J Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Hva med de som ikke har farts/knopmåler? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Må følge med resten av hurven Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Blir jeg tatt i 120 på E18 så tror jeg ikke det holder å si at speedometeret ikke virket. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Ser problemet med det ja. Har hatt tresnekke de siste 6 årene, og det er ikke noe hyggelig når skippere på svære glassverandaer kjører forbi deg i 30 knop og til og med rett ved siden av deg. Er jeg heldig, så rekker jeg å tørne båten slik at jeg får bølgene enten på skrått forfra eler bakfra. Andre ganger rekker jeg det ikke, og da er det bare å berge det som berges kan. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
FredrikW Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Jeg syntes 30 knop høres fornuftig ut i et såpass tett trafikkert område. Tanken bak denne fartsgrensa er absolutt ikke å begrense hekksjø, men å begrense faren for ulykker. Ligger man med snekka midt i fjorden må man regne med litt hekksjø. I et område hvor det kan være såpass tett med båter som rundt Nøtterøy/Tjøme en finværsdag, er det rett og slett ikke forsvarlig å holde høyere fart en 30 knop. Å kjøre slalom mellom andre båter i 40-50-60 knop er livsfarlig, særlig når flere båter holder så høy fart samtidig. Må man på død og liv opp i slike hastigheter får man komme seg utaskjærs, syntes jeg. Nærmere land vil det jo være 5 knop som normalt, så misliker man hekksjø får man holde seg i 5 knopsområdet. I Asker- og Bærumsskjærgården er det max 15 knop, nettopp med tanke på båttettheten. 150 meter fra land er det 5 knop. I områder hvor man ikke vil ha hekksjø syntes jeg man burde sette opp skilt som dette, i stedet for å ha en satt fartsgrense (Skiltet står i sundet mellom Oustøya og Grimsøya i Bærum): Redigert 6.Oktober.2009 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Om man kjører i 30 eller 40 knop tror jeg ikke spiller noen rolle. Mer viktig er dette: Det innebærer at det i trange farvann settes en fartsgrense på fem knop. Den generelle fartsgrensen blir fem knop i en avstand på 100 meter fra land. Fartsbegrensningene skal gjelde hele året. 100 eller 150 meter fra land som enkelte kommuner har burde etter min mening gjelde alle fjordstrekk innen for Færder. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Teerex Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Blir jeg tatt i 120 på E18 så tror jeg ikke det holder å si at speedometeret ikke virket i 120 knop ? det er 222 km/t så da blir du neppe tatt igjen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Hvis man lager fartbegrensninger i perioden 1.juni - 1.sept løser man vel problemet med mye trafikk. Så kan de som elsker å kjøre fort (meg inkludert) få lov til det resten av året. Da er det nærmest folketomt i forhold til fellesferien. Nå er det enkelte som vil forby alt de ikke driver med selv, men jeg tror at om de som vil kjøre 120 knop gjør det etter at flertallet har dratt opp båten er begge parter nogenlunde tilfreds. Man skal være klar over at båtracing er en positiv hobby som mange driver med, og det bør ikke stenges for treningsmuligheter så lenge det ikke er til trengsel for andre. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.