Jump to content

Erfaring med Mercedes diesel i snekke?


EivindOla

Recommended Posts

Har en sjømann som forhåpentligvis skal på vannet til våren. Motoren er en Mercedes, firesylindret diesel. Helt sikkert en marinebygget bilmotor. Tidligere eier mente den hadde ca 40hk.

Noen som har erfaring med slik motor? Blir det mye bråk og vibrasjoner? Vet at motoren er alt for stor, men tenkte at hvis den starter så får den bli.

 

Noen som har tilsvarende eller lik kombo?

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som har en slik en i 26 fots tresnekke. Han er fornøyd med motoren han. Tror det er en OM 636. Er av den gamle typen med støtstenger og vippearmer, og ikke overliggende kam. Tror det er en 180 diesel i bilversjon, og den gikk vel ut i 1960 som bilmotoer da 190 diesel med overliggende kam kom :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er en 636-motor, kan du trygt la motoren stå. Husker på 70 tallet at Mercedes-fbrikken "brandt inne" med mange tusener av disse, da bilene fikk nyere konstruksjoner. Motorene ble solgt til spanske sabre, som bygget de som marinemotorer. :smiley:

Jeg hadde en slik (hjemme-marinisert) i en snekke, og motoren var sikker som banken :eek: Det som holdt på å ta knekken på klumpen, var at oljepumpens sugerør falt av, noe som medførte null oljetrykk. Selvsagt på utsiden av Øygarden i nærheten av noen skvalpeskjær ! Hadde sef. olje ombord, så vi bygget direkte om til "plasksmøring". (fylte på med olje til veiven badet i olje) :lol: :lol: :lol: Redde oss hjem på sakte fart. Etter påsveising av oljesil i bunnpanna, tuslet motoren i mange år etterpå.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar sålangt! Jeg har ikke funnet ut helt hva slags motor det er, men jeg tror dessverre ikke det er OM636. Så vidt jeg kan se på bilder av 636 har den "crossflow" topp, altså luft inn på en side, og eksos ut på andre. Min har begge på samme side.. Har funnet dette bildet på Finn.no som kan ligne på min i utseende. Nærmeste jeg kommer sålangt.. Noen tips?

09_379117619.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg skal ikkje skryte på meg for mykje kunnskap om snekker, men eg har so pass kunnskap om Mercedes at eg veit at dei lagar motorar som er tiltenkt å brukast (i mange år/kilometer). Har ein først hatt Merc finn ein som oftast fort ut at det ligg noko bak stjerna og ikkje bere navnet.

 

Eg brukar å svare folk som spør meg kvifor eg meinar at kvalitet og ikkje minst holdbarhet er betre på Mercedes enn dei fleste andre; So mange drosjeeigarar verden over kan ikkje ta feil!

 

I kortversjon betyr dette at om denne motoren er som dei fleste andre med stjerne på (med nokre få unntak) er den sikkert temmelig bombesikker!

Link to post
Share on other sites

Brukte Mercedes bilmotorer er sikker den dieselen som er mest brukt til hjemmemarinisering av alle. Gikk først flere tusen km i drosjer eller lastebiler for så å bli satt i båter, og tuslet bare videre i mange år. :smiley:

Men den på bildet så særdeles forsømt ut. :nonod:

 

Det kan vere so, men den skal nok direkte mishandlast over lengre tid skal du klare å ta knekken på den. Eg har sjølv ein S124 250d og denne har no rusla minimum 600000km og motoren er bere heilt rå! Startar like lett som min nye Mercedes, men med mykje finare gange-ikkje ein ulyd!

 

Ligg vel i den tyske folkesjela; kvalitet framfor kvantitet

 

Det einaste kjente unntaket frå denne regelen eg veit om er når Adolf i 1938 fann på noko som skulle vere billig nok til at alle kunne kjøyre bil. Etter tysk standard ein tragedie; Volkswagen...

Link to post
Share on other sites

Må tilstå at jeg undrer meg over behovet for 40 HK diesel i en Sjømann 22. Denne båten må da kunne oppnå sin maksimale skrogfart med betydelig mindre motor?

Jeg hadde for mange år siden en "stor" 24 fots tre hyttesnekke med Sabb G(10hk) og den begynte å grave seg ned bak når jeg kjørte fullt pådrag som tilsvarte ca. 7 knop. I tillegg kunne jeg slepe en like stor båt og fortsatt holde god fart.

Men det er kanskje noe jeg ikke har forstått....

Link to post
Share on other sites

Unnskyld EivindOla, hvis min kidnapping av denne tråden er irriterende. :seeya:

Saken er den at jeg har en traktor med en OM 636 og med flere Mercedeskjennere her kan jeg kanskje få svar. I traktorversjonen yter denne bare 34 hk, men jeg vet at den i bil hadde en ytelse på rundt 46, eller kanskje 48 hk. Hvor finnes "nøkkelen til å jazze opp" traktormotoren litt? Den tåler definitivt å bli litt sprekere, for sin vektklasse har denne traktoren uvanlig lite slagvolum. :puke:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld EivindOla, hvis min kidnapping av denne tråden er irriterende. :seeya:

Saken er den at jeg har en traktor med en OM 636 og med flere Mercedeskjennere her kan jeg kanskje få svar. I traktorversjonen yter denne bare 34 hk, men jeg vet at den i bil hadde en ytelse på rundt 46, eller kanskje 48 hk. Hvor finnes "nøkkelen til å jazze opp" traktormotoren litt? Den tåler definitivt å bli litt sprekere, for sin vektklasse har denne traktoren uvanlig lite slagvolum. :puke:

 

Motoren kom på markedet som blimotor ca 1950 og ble etterhvert brukt til en rekke formål Så vidt jeg har forstått produseres de fortsatt i litt annen innpakning (ikke av Benz) for ymse bruk. OM636 ble levert med mellom 25 hk og 42 hk avhengig av innsprøytnings-system. Har hatt en slik sjøl i båt, 36 hk, ustoppelig maskin med rolig og pen gange.

 

Du finner mye mer info og kanskje tilgang til oppgradering på Demon

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Disse "drosjedieslene" ble marinisert og satt i båt i svært store antall uover 1960 og 70-tallet. At den er litt stor betyr ingen ting i din sammenheng siden du har en ren deplasementbåt. Jeg tipper at du kan la motoren gå på "frisk" tomgang og ta ut de 10 HK som du trenger for å holde de 6-7 knop som båten trives med.

 

Felles for mange av de mariniserte drosjedieslene var at selv om motorene i seg selv var bortimot uslitelige så så vi mange "kreative" løsninger med slurv og billigvarianter i det påhengte mariniseringsutstyret.

 

Lykke til, men sjekk det påhengte utstyret for lekkasjer, sprekker og slurv . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...