Jump to content

Erfaring med Mercedes diesel i snekke?


EivindOla

Recommended Posts

Og 40 hester er slett ikke for mye i en slik båt, selv omden ikke går så mye fortere enn med halvparten. Kommer du ut i litt bølger eller motvind, lærer du fort å sette pris på litt ekstra krefter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel Mercedes OM352A.

Denne kommer opprinnelig fra en lastebil, ble overhalt og plassert i båten for noen år siden.

Er godt fornøyd med den, startvillig og går meget pent. Den ryker litt når den er kald, men det er vel slik gamle diesler er?

Jeg kan ikke se at den bruker olje, og det har ikke vært noen form for problemer.

Skulle gjerne visst nårtid den ble produsert, så hvis noen vet hvordan jeg kan finne ut av det så er jeg takknemlig for svar.

 

Syntes denne gamle motoren er så fin at jeg fikk lyst til å legge ut noen bilder av den...

 

 

01.jpg

 

 

 

10.jpg

 

 

 

11.jpg

Link to post
Share on other sites

Du kan være kry av det rene og pene motorrommet, Medusa. :yesnod: Godt stell må til for å få gamle motorer til å gå bra. Men det er jo ikke til å unngå at disse svetter litt olje i gamle pakninger. Det er jo utrolig at det enda går an å skaffe deler til 50-talls motorer. Jeg hørte at en kar fikk komplett overhalingssett fra Tyskland hos et verksted på østlandet til en Merc. fra tidlig 60-tallet, med pakninger, simmerringer, termostast, stempelfjærer, osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du har samme motor som meg, ser det ut som. Den behøver nødvendigvis ikke å være så gammel, da MB hadde mange slike motorer til overs fra bilproduksjonen som gikk til aggregat o.l.

Min er fra 2001, men den er nok produsert tidligere da disse stod i 190Dc eller heckfloss som den het. (Den med små vinger og ble laget på 50-60-tallet)

Den er på 1988 ccm, og yter 55hk ved 4300 omdr. Jeg går som regel på 4000 omdr. og da gjør båten rundt 7 knop, og går stilt og pent. Det er alltid kjekt å ha litt ekstra krefter når det trengs.:smiley:

Dynamo får du kjøpt hos Maritim; Den heter Iskra IA 0499, og koster 1662,-.Den passet rett på festet på motoren min, og en oppegående MB forhandler bør skaffe den braketten greit hvis den ikke passer på den du allerede har.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Hei folkens!

har oxo en om615 i min 28" fiskesjark.

sist jeg var ute og kjørte på 2100omdreining kom d et ((kakk)) lyd omtrent som når du kakker en kniv i aluminium vært 7-10sec, i dag 3 dager etter får jeg ikke start.

noen så vet hva dette kan være?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei ikke for å blande meg inn i diskusjonen,men mens den først er her, er det noen som har peiling om det skal oljetrykk på disse to kopplingene. Har fått ett prosjekt der denne pumpen er satt i av forrige eier. Den gamle hadde oljetykk bare på den fremste. Det er en 352 motor.Hva må eventuelt gjøres... :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...