EivindOla Startet 6.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2009 Har en sjømann som forhåpentligvis skal på vannet til våren. Motoren er en Mercedes, firesylindret diesel. Helt sikkert en marinebygget bilmotor. Tidligere eier mente den hadde ca 40hk. Noen som har erfaring med slik motor? Blir det mye bråk og vibrasjoner? Vet at motoren er alt for stor, men tenkte at hvis den starter så får den bli. Noen som har tilsvarende eller lik kombo? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jeg har en svoger som hadde en slik motor i en 22 fots Bjoasnekke. Helt grei motor det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Kjenner en som har en slik en i 26 fots tresnekke. Han er fornøyd med motoren han. Tror det er en OM 636. Er av den gamle typen med støtstenger og vippearmer, og ikke overliggende kam. Tror det er en 180 diesel i bilversjon, og den gikk vel ut i 1960 som bilmotoer da 190 diesel med overliggende kam kom Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
MVH Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Mariniserte en MB 220 D en del år siden og satte denne inn i en Sandvik 28. Utmerket motor, stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Dersom dette er en 636-motor, kan du trygt la motoren stå. Husker på 70 tallet at Mercedes-fbrikken "brandt inne" med mange tusener av disse, da bilene fikk nyere konstruksjoner. Motorene ble solgt til spanske sabre, som bygget de som marinemotorer. Jeg hadde en slik (hjemme-marinisert) i en snekke, og motoren var sikker som banken Det som holdt på å ta knekken på klumpen, var at oljepumpens sugerør falt av, noe som medførte null oljetrykk. Selvsagt på utsiden av Øygarden i nærheten av noen skvalpeskjær ! Hadde sef. olje ombord, så vi bygget direkte om til "plasksmøring". (fylte på med olje til veiven badet i olje) :lol: Redde oss hjem på sakte fart. Etter påsveising av oljesil i bunnpanna, tuslet motoren i mange år etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Takk for svar sålangt! Jeg har ikke funnet ut helt hva slags motor det er, men jeg tror dessverre ikke det er OM636. Så vidt jeg kan se på bilder av 636 har den "crossflow" topp, altså luft inn på en side, og eksos ut på andre. Min har begge på samme side.. Har funnet dette bildet på Finn.no som kan ligne på min i utseende. Nærmeste jeg kommer sålangt.. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Denne har overliggende kam Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Sjekk denne linken. Dette er den gamle 1800 motoren med vippearmer. Her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
EivindOla Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Ok. Det er definitivt ikke den på linken. Kanskje min er nyere enn jeg først trodde? Har fint lite peil på dieselmotorer.... Hvor på motoren vil det stå hva den heter? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Den motoren på bildet du la inn er minst en 190-200-220-240 diesel. De ser like ut alle sammen med overliggende kamaksel som på bildet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Tipper det er OM 615 eller 616 jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
EivindOla Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Tipper du har rett....! Får ta med speil og lykt i mårra, og se om jeg ikke finner et nummer ett sted! Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Eg skal ikkje skryte på meg for mykje kunnskap om snekker, men eg har so pass kunnskap om Mercedes at eg veit at dei lagar motorar som er tiltenkt å brukast (i mange år/kilometer). Har ein først hatt Merc finn ein som oftast fort ut at det ligg noko bak stjerna og ikkje bere navnet. Eg brukar å svare folk som spør meg kvifor eg meinar at kvalitet og ikkje minst holdbarhet er betre på Mercedes enn dei fleste andre; So mange drosjeeigarar verden over kan ikkje ta feil! I kortversjon betyr dette at om denne motoren er som dei fleste andre med stjerne på (med nokre få unntak) er den sikkert temmelig bombesikker! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Må skyte denne motoren for at den skal gi seg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
trikkern Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Brukte Mercedes bilmotorer er sikker den dieselen som er mest brukt til hjemmemarinisering av alle. Gikk først flere tusen km i drosjer eller lastebiler for så å bli satt i båter, og tuslet bare videre i mange år. Men den på bildet så særdeles forsømt ut. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Brukte Mercedes bilmotorer er sikker den dieselen som er mest brukt til hjemmemarinisering av alle. Gikk først flere tusen km i drosjer eller lastebiler for så å bli satt i båter, og tuslet bare videre i mange år. Men den på bildet så særdeles forsømt ut. Det kan vere so, men den skal nok direkte mishandlast over lengre tid skal du klare å ta knekken på den. Eg har sjølv ein S124 250d og denne har no rusla minimum 600000km og motoren er bere heilt rå! Startar like lett som min nye Mercedes, men med mykje finare gange-ikkje ein ulyd! Ligg vel i den tyske folkesjela; kvalitet framfor kvantitet Det einaste kjente unntaket frå denne regelen eg veit om er når Adolf i 1938 fann på noko som skulle vere billig nok til at alle kunne kjøyre bil. Etter tysk standard ein tragedie; Volkswagen... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Må tilstå at jeg undrer meg over behovet for 40 HK diesel i en Sjømann 22. Denne båten må da kunne oppnå sin maksimale skrogfart med betydelig mindre motor? Jeg hadde for mange år siden en "stor" 24 fots tre hyttesnekke med Sabb G(10hk) og den begynte å grave seg ned bak når jeg kjørte fullt pådrag som tilsvarte ca. 7 knop. I tillegg kunne jeg slepe en like stor båt og fortsatt holde god fart. Men det er kanskje noe jeg ikke har forstått.... Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Neida du har nok helt rett. Den ER alt for stor.. Men det var den som stod i, så hvis den virker og går relativt stille så gidder jeg ikke å bytte! Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Eg har ein Mercedes om 615 i min båt ca. 40 hk Ser slik ut... Redigert 6.Oktober.2009 av ksnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jeg har også MB motor i båten min, det er en 621. Det er visstnok forløperen til 615 og 617 som stod i 115 og 123 karosseriet. Det er et skilt bak dieselpumpa hvor motornummeret står. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Neida du har nok helt rett. Den ER alt for stor.. Men det var den som stod i, så hvis den virker og går relativt stille så gidder jeg ikke å bytte! Det skjønner jeg godt! Sitér dette innlegget Link to post
arnfinn Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Unnskyld EivindOla, hvis min kidnapping av denne tråden er irriterende. Saken er den at jeg har en traktor med en OM 636 og med flere Mercedeskjennere her kan jeg kanskje få svar. I traktorversjonen yter denne bare 34 hk, men jeg vet at den i bil hadde en ytelse på rundt 46, eller kanskje 48 hk. Hvor finnes "nøkkelen til å jazze opp" traktormotoren litt? Den tåler definitivt å bli litt sprekere, for sin vektklasse har denne traktoren uvanlig lite slagvolum. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Unnskyld EivindOla, hvis min kidnapping av denne tråden er irriterende. Saken er den at jeg har en traktor med en OM 636 og med flere Mercedeskjennere her kan jeg kanskje få svar. I traktorversjonen yter denne bare 34 hk, men jeg vet at den i bil hadde en ytelse på rundt 46, eller kanskje 48 hk. Hvor finnes "nøkkelen til å jazze opp" traktormotoren litt? Den tåler definitivt å bli litt sprekere, for sin vektklasse har denne traktoren uvanlig lite slagvolum. Motoren kom på markedet som blimotor ca 1950 og ble etterhvert brukt til en rekke formål Så vidt jeg har forstått produseres de fortsatt i litt annen innpakning (ikke av Benz) for ymse bruk. OM636 ble levert med mellom 25 hk og 42 hk avhengig av innsprøytnings-system. Har hatt en slik sjøl i båt, 36 hk, ustoppelig maskin med rolig og pen gange. Du finner mye mer info og kanskje tilgang til oppgradering på Demon Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Poseidon Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Disse "drosjedieslene" ble marinisert og satt i båt i svært store antall uover 1960 og 70-tallet. At den er litt stor betyr ingen ting i din sammenheng siden du har en ren deplasementbåt. Jeg tipper at du kan la motoren gå på "frisk" tomgang og ta ut de 10 HK som du trenger for å holde de 6-7 knop som båten trives med. Felles for mange av de mariniserte drosjedieslene var at selv om motorene i seg selv var bortimot uslitelige så så vi mange "kreative" løsninger med slurv og billigvarianter i det påhengte mariniseringsutstyret. Lykke til, men sjekk det påhengte utstyret for lekkasjer, sprekker og slurv . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
blacki Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 har selv en 636. noen bilder her: min tråd og her: min tråd2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.