EivindOla Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Takker for alle svar sålangt! Kjempeflott! Har funnet ut at motoren er en OM621 III. Tror jeg gir den et godt forsøk! Greiere enn å bytte til annen type! Hvor mye bråker denne i forhold til f.eks en 10hp volvo penta eller Sabb? Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Noen som har nyere type dynamo på disse motorene? Er vel en DC-generator originalt. Sikkert litt greiere lading med en mer moderne AC sak. Finnes det braketter e.l. for montering? Hvordan har dere gjort det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Hvor mye bråker denne i forhold til f.eks en 10hp volvo penta eller Sabb? En helt annen verden! Fire sylindre er mye behageligere enn en eller to! Tro meg, jeg har prøvd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EivindOla Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Ahh! Gode nyheter! Var redd den skulle bråke mye skjønner du.. Godt å høre! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Og 40 hester er slett ikke for mye i en slik båt, selv omden ikke går så mye fortere enn med halvparten. Kommer du ut i litt bølger eller motvind, lærer du fort å sette pris på litt ekstra krefter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Medusa Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Jeg har en gammel Mercedes OM352A. Denne kommer opprinnelig fra en lastebil, ble overhalt og plassert i båten for noen år siden. Er godt fornøyd med den, startvillig og går meget pent. Den ryker litt når den er kald, men det er vel slik gamle diesler er? Jeg kan ikke se at den bruker olje, og det har ikke vært noen form for problemer. Skulle gjerne visst nårtid den ble produsert, så hvis noen vet hvordan jeg kan finne ut av det så er jeg takknemlig for svar. Syntes denne gamle motoren er så fin at jeg fikk lyst til å legge ut noen bilder av den... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Mercedes har mye gode dieseler på samvittigheten gjennom historien de Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
trikkern Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Du kan være kry av det rene og pene motorrommet, Medusa. Godt stell må til for å få gamle motorer til å gå bra. Men det er jo ikke til å unngå at disse svetter litt olje i gamle pakninger. Det er jo utrolig at det enda går an å skaffe deler til 50-talls motorer. Jeg hørte at en kar fikk komplett overhalingssett fra Tyskland hos et verksted på østlandet til en Merc. fra tidlig 60-tallet, med pakninger, simmerringer, termostast, stempelfjærer, osv. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Flott motor medusa Virkeligen godt holdt ser det ut som. :-) edit: Redigert 7.Oktober.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Hei. Du har samme motor som meg, ser det ut som. Den behøver nødvendigvis ikke å være så gammel, da MB hadde mange slike motorer til overs fra bilproduksjonen som gikk til aggregat o.l. Min er fra 2001, men den er nok produsert tidligere da disse stod i 190Dc eller heckfloss som den het. (Den med små vinger og ble laget på 50-60-tallet) Den er på 1988 ccm, og yter 55hk ved 4300 omdr. Jeg går som regel på 4000 omdr. og da gjør båten rundt 7 knop, og går stilt og pent. Det er alltid kjekt å ha litt ekstra krefter når det trengs. Dynamo får du kjøpt hos Maritim; Den heter Iskra IA 0499, og koster 1662,-.Den passet rett på festet på motoren min, og en oppegående MB forhandler bør skaffe den braketten greit hvis den ikke passer på den du allerede har. Redigert 7.Oktober.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
EivindOla Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Kjempemessig! Takk skal du ha Woody! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Åpner denne tråden igjen jeg Hva synes dere om denne mercedes motoren? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29669162 Er det en 0m615? Hadde den passet i min sollux24ac? Sitér dette innlegget Link to post
ZOLPIDEM Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Hei folkens! har oxo en om615 i min 28" fiskesjark. sist jeg var ute og kjørte på 2100omdreining kom d et ((kakk)) lyd omtrent som når du kakker en kniv i aluminium vært 7-10sec, i dag 3 dager etter får jeg ikke start. noen så vet hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 ikke lett og si Zoplidem. Men kanskje en ventil arm eller noe som er løs? Jeg har forøvrig en en slik motor som skal bort. Egner seg sikkert best som delemotor da. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 MENN MED HJERNE HAR BÅTMOTOR MED STJERNE Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Åpner denne tråden igjen jeg Hva synes dere om denne mercedes motoren? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29669162 Er det en 0m615?Hadde den passet i min sollux24ac? Det der var et nyyydelig eksempel på en nyovermalt motor. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Leveres nyovermalt Sitér dette innlegget Link to post
olethomas Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Hei ikke for å blande meg inn i diskusjonen,men mens den først er her, er det noen som har peiling om det skal oljetrykk på disse to kopplingene. Har fått ett prosjekt der denne pumpen er satt i av forrige eier. Den gamle hadde oljetykk bare på den fremste. Det er en 352 motor.Hva må eventuelt gjøres... Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Her er min Sole'Diesel Mercedes om616.Den er på 72 hk og har 1190 timer på telleren.Går som en klokke. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.