Jump to content

Bølgehøyde relatert til vanntemperatur


Trondwi

Recommended Posts

Her er jeg virkelig ute på dypt vann, men det virker på meg som om kaldt vann gir større bølger enn varmt vann under omtrent samme forhold for øvrig. Det virker også på meg som om underkjølt vann gir mindre bølger. Men er dette bare subjektive oppfatninger? Forandre viskositeten i vannet seg med temperatur eller er det andre ting som spiller inn?

 

Tar man en dusj og må vente litt på vannet innen det blir varmt, forandrer lyden i dusjhodet seg når det varme vannet når frem. Har dette noe med de eventuelle bølgeforskjellene å gjøre?

 

Vettuge innspill mottas med takk. Det er irriterende å gå og gruble på noe over tid som man ikke finner svar på.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Min egen erfaring er at sjøen er "hardere" om vinteren.

Det bygger jeg på at sjøskader såsom knuste ventiler og knuste saker og ting på dekk skjer oftest på vinteren.

Dette selv om vær og bølgehøyder ikke er verre enn på høsten.

Vann er tyngst ved 4 grader, trur eg :smiley:

Link to post
Share on other sites

vel, tettheten endres jo med temperaturen, hvorvidt dette er av en slik grad at det kan observeres på bølgehøyde/mønster skal jeg ikke uttale meg om.

 

Ellers husker jeg fra tiden med vannslange for å ta bygghøyder at varmtvann visstnok var bedre egnet da det hadde mindre luft i seg.... hvorvidt dette var tilfelle eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Endringen i vanns tetthet fra eks 15 grader til 0 grader er ubetydelig (0.1%). Tettheten til luft fra 20 pulss til 10minus er feks. 11% så teoretisk skal samme vind gi mer kraft med lik seilføring når det er kaldere og kanskje generere mer bølger også?. Når det gjelder dusjlyden har vann på 40 grader dobbet så stort Reynolds tall som vann ved 5 grader - høyere reynolds tall gir mer turbulent flow som endrer lyden i dusjen. den dynamiske viskositeten ved 5 grader er det doble av viskositeten ved 40 grader.

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min egen erfaring er at sjøen er "hardere" om vinteren.

Det bygger jeg på at sjøskader såsom knuste ventiler og knuste saker og ting på dekk skjer oftest på vinteren.

 

Jeg vil tro at temperaturen har mer å si enn tettheten på vannet. En gjenstand i stål tåler mye mer i +20 enn i 0 eller -20. Stålet blir sprøere. Dette gjelder også for andre materialer.

Jeg vil derfor tro at med samme bølgehøyde/kraft, vil det være mer sannsynlig at noe ryker på vinteren enn om høsten eller sommeren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Endringen i vanns tetthet fra eks 15 grader til 0 grader er ubetydelig (0.1%). Tettheten til luft fra 20 pulss til 10minus er feks. 11% så teoretisk skal samme vind gi mer kraft med lik seilføring når det er kaldere og kanskje generere mer bølger også?.

Tror Dag-Håkon er inne på noe her.

Det er ikke tvil om at samme vindstyrke gir mer trøkk i seilene om vinteren enn om sommeren. Jeg ville tippet at forskjellen var på mer enn 10% også.

Dette betyr at samme vindstyrke gir større bølger, som igjen forårsaker mer skade / risting / slamring.

Så dersom du med 'under omtrent samme forhold for øvrig' mener vindstyrke, så ja. Det vil være større bølger om vinteren enn om sommeren med samme vindstyrke.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

På sommeren vil solens oppvarming av bakken gjøre det vanskelig for vind å smyge seg langs bakken. Spesielt på innlandet, men også ved kysten. Det blåser mer i høyden.

 

Om vinteren er der ikke slik "termikk" og lufta er mer stabil. Når det blåser er det mer vind ved bakken. Dermed blir det forskjell på en kuling om sommeren og en kuling på vinteren.

 

Det er nå min teori, men mulig jeg er på tynn is jeg også her.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelde lyden fra dusjhodet kan en neppe skylde på vinden. Viskositeten i vannet avtar sterkt med temperaturen. Det betyr i praksis at friksjonstapet i kraner, rør og dusjhode avtar og vannmengden øker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et fenomen man i hvert fall kan oppleve om våren, når vannet er kaldt og luften er varm, er god vind og nesten speilblankt vann. Dette kommer av at det blir liggende et skikt med svært avkjølt luft rett over vannet som gjør at vinden ikke når ned til vannflaten, og dermed ikke lager bølger. Utover sensommeren og høsten, når vannet er varmt i forhold til luften derimot, kan moderat vind gi forbausende mye sjø.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...