Jump to content

Tips til flyteelement på båt ved akterspeil. For tung motor.

Chipsrederx85

Recommended Posts

Se bildene. Trenger to flyteelementer som er lette å montere og som hjelper til med å holde plattformene med motoren over vannet når jeg står på de hvis jeg skal skjekke oljen på motoren.

Flyeelementen skal monters under de plattformene på bildene.

SE BILDENE: Noen med et godt tips?

cimg2837.jpg

cimg2809.jpg

Trenger flyteelement under disse.

Redigert av Flytebrygge (see edit history)

Enig med Sæbø. Forleng bunnen av båten under plattformern og lag sider. Får et fint rom til å ha tauverk osv inni ved å lage en luke oppå. Dette øker bæreevnen masse.

Det blir fint og det er ordentlig gjort. Ville ikke satset på noe "stæsj" som man kliner fast med silikon og skruer.

Har sett sånne forlengelser på en 26 fots båt og der fløt båten 10 cm lettere bak etter at det var laget slike.

Har ikke nok kunnskap eller erfaring til å begynne med å støpe i båten. Vill helst ha noen hvite pongtonger som kan festet under plattformene.

PS: Man kan ikke lage luke i plattformene fordi de er forsterket med stål på innsiden. Skulle jeg da lage et stort hull til å ha tau og fendere ville de ikke tåle at jeg hadde stått på de, og det er jo hele poenget dere. :flag:

Noen som har noen tips til slike hvite pongtonger?

Disse pontongene ville i så fall fått såpass belastning når du går i plan at du må regne med at de forsvinner på første turen, og i verste fall etterlater seg store hull i akterspeilet etter skruene. Så fo meg finnes det bare to alternativ. Enten bygge på en skikkelig solid forlengelse av skroget, eller skifte til mindre motor. Alternativt investere i et par gummistøvler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hør her: Båten er ikke nedi vannet når jeg kjører, kommer opp i 20 knop og kjølen er 10 cm under vann. Pongtongene får ikke noe belastning, de skal ikke gå så langt ned at vannet tar borti de.

Se på v-bunnen, de plattformene er langt over kjølen. Bytter ikke til mindre motor, kan ikke gi opp så lett.

Flere gode tips? :flag:

En slik kasse som vi foreslår støpes under, skal støpes fra underkant skrog, til opp-under plattformen du står på. Plattformen vil med dette bli forsterket enormt, så etterpå kan du lage så mye hull og luker som du bare vil.

At du ikkje støper er ingen problem, det er mange tråder her på BP om tilsvarende prosjekt, så dette kan du lese deg frem til. Dersom du synest det blir for omfattende, og ønsker en "kjapp" og lettvindt løsning, så ehhh ja...hmmm

Da blir det en kveil tau fra biltema og surre fast to kulefendere ja

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror jeg ville begynt med å funnet en isoporblokk og festet innunder akterenden for å se hvor mye oppdrift som må til før du får det slik du vil ha det....

hvis du skjærer/former til isoporblokker så de passer perfekt, og så legger bakepapir over og smelter med et strykejern for å få en jevn holdbar overflate? så kan du evt male de etc, og lime de fast med sika.. Vil dette være umulig å få vekk, eller for dårlig kvalitet på? detter det av uten skader så detter det jo bare av.. har ikke prøvd strykejern selv, men med 12v batteri og smeltretråd ble det en ganske holdbar og hard flate når man skjærte i isopor. innbiller meg at det finnes et lite potensiale..? anbefaler uansett ikke det fineste jernet til sånt bruk..

Hvis jeg får tak i noen isoporbiter som passer perfekt og legger bakepapir rundt. Så tar jeg et strykejern slik at bakepapiret fester/smelter seg til isoporen. Da får isopren en fin og god overplate. Så bruker jeg litt teip eller lim til å feste bakepapiret til isoporen skikkelig. Så sprayer jeg de isoporbitene med bakepapir hvit. Så limer jeg de på båten med sika.

Høres dette ut som en god plan? :flag:

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
... jeg får tak i noen isoporbiter som passer perfekt og legger bakepapir rundt. Så tar jeg et strykejern slik at bakepapiret fester/smelter seg til isoporen. Da får isopren en fin og god overplate. Så bruker jeg litt teip eller lim til å feste bakepapiret til isoporen skikkelig. Så sprayer jeg de isoporbitene med bakepapir hvit. Så limer jeg de på båten med sika.

Kjøper brukt båt??? Båten er en 08 mod. Kjøpt helt ny fra forhandler forige sommer! Den har ikke engang hatt bunnsmøring på noen gang! :flag: Dette er ikke noen 93 mod Hurricane som man kan få tak i uten lakk for 2000. Her skal allt gjøres med presisjon og nøyaktighet.

Hmm. presisjon og nøyaktighet.... skeptisk til skissert framgangsmåte, ihvertfall på en 2008 modell. slik hjemmespikka løsning på en 93 Hurricane hadde ikke gjort så mye men på en ny båt :nonod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...