pergrip Svart 11.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 maritim har en SIRKULASJONSPUMPE 12V 15 LITER 16MM artikelnr :13230-20 og jeg har sett den i andre buttikker også Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 Ang. sirkulasjonspumpe så har jeg forslag til et billig alternativ. Ellers var det rimelig hos Maritim også, har sett dem i andre butikker til rundt kr 1100. Bonus ved å ha en slik pumpe er at man kan bruke defrosteren som varmeveksler om viftereima skulle ryke. Vil ikke holde lenge da en defroster bruker mye strøm, men er iallfall langt bedre enn ingenting. Som beskrevet her oppnår man mye ved å tette bypass, muligens mer enn ved å montere en slik pumpe. Motoren får også bedre kjøling. Defroster, forbedre vannsirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 Hvilken sirkulasjonspumpe brukte du og hvor får man kjøpt den? Tror det var den i maritim katalogen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
880 Svart 11.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 Sjekket opp defrosteren min i går. Motoren min har en arb. temp. på 90 - 93 grader C. Defrosteren står i serie med VV tanken. Får som regel kun litt lunk ut dysene ved vinduene. Etter en tur der motor ble kjørt litt hardt sjekket jeg tempraturen i dysene, litt mere enn litt lunk. Sjekket vv slanger inn/ut på sløyfen, brenner meg på begge. Av med ene utrøret på luften. Varmt, for varmt etter 20 sek. Ergo er det varmetap på luftrørene som er synderen i mitt tilfelle... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kaptein Nemo Svart 12.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Jeg koplet inn en klar slange på utgangen av defrosteren. Da jeg startet motoren så jeg at det var nesten ingen sirkulering av kjølevesken. Jeg demonterte defrosteren og helte ut kjølevesken. Deretter blåste jeg inn i defrosteren for å kjenne om det var motstand som hindret kjølevesken i å sirkulere. Det var ikke motstand så jeg fylte forsiktig opp radiatoren ved ny frostveske. Jeg koplet defrosteren inn i kretsen og startet motoren. Jeg så nå at kjølevannet sirkulerte. Det var litt luft som jeg fikk vekk ved å løsne på slangeklemmen. Etter at motoren hadde kjørt en stund på 1500 rpm i fri var kjøletemperaturen ca. 60 grader. Jeg målte da 45 grader ut av defrosteren. Dermed ser det ut som den virker som den skal. Når jeg får kjørt motoren med belastning vil kjølevannstemperaturen stige til ca. 80 grader og jeg får dermed enda høyere temp ut av defrosteren. Takk for alle tipsene til hvordan defrosteren virker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Og defrosteren står fremdeles montert i samme høyde i forhold til motoren? Godt å høre at det var luft som var problemet. Som forventet egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.