Jump to content

Hvordan fjerne avleiringer i septiksystemet?


geirggj@online.no

Recommended Posts

Hei. Har noen et godt alternativ til hvordan man fjerner salt i septik system. Etter mange års drift har det dannet seg store mengder salt i septik systemet.. Såpass mye at det kunne vært greit å få det fjernet. Og tanken er såpass vanskelig å komme til at innvendig "manuel" rengjøring er vanskelig. Fins det et stoff som ikke tærer på aluminium eller plast, men som løser salt ?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Saltproblem ! . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke salt som er problemet, men derimot urinstein! Ta et søk på dette i forumet, så finner du mange tråder som omhandler dette. Urinstein dannes av urin i kontakt med sjøvann, og må løses opp med syre. 35% eddik som kan kjøpes i dagligvarebutikker er et mildt middel som hjelper mot dette, en kopp i uka når man er på tur virker bra forebyggende. Men hvis du har så mye som det høres ut som så må det kanskje sterkere saker til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

20 år med sjøvann, har gitt STORE saltavleiringer. Det er mange kg salt innvendig i tank og rør til tank, fikk løsnet saltplugg som lagde problemet med tett system, men skulle funne et godt middel til å løse opp resten.. Så ikke helt for meg å høytrykk spyle inne i båten..

Link to post
Share on other sites

Felleskjøpet selger visstnok et stoff for å fjerne kalk i melkeanlegg, dette skal visstnok virke bra. Ellers er jo saltsyre en mulighet, hvis alle materialene i systemet tåler dette...

 

Har du syrefast tank tåler den det meste, mens en aluminiumstank tåler mye mindre.

 

Og som sagt, det er ikke salt vi snakker om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Systemrens har kjemikalier for tette rør etc....Vet ikke om dette kan være noe å prøve?

 

Se her:

 

http://www.systemrens.no/

 

Sakset derfra: "Hva er urinsalter.

Urinsalter er avfalls produkter fra den menneskelige urin,

som danner et sementaktig belegg på rørveggene. Urinsaltene kan over kort tid tillstoppe rørsystemet,

og kostnadene kan bli store.

SystemRens SEPTI er et miljøprodukt som i rent konsentrat er irriterende.

Produktet kan etter bruk tømmes i sluk eller rett på sjøen.

Ved bruk av vår erfaring og ekspertise kan Deres rørsystem bli som nytt."

Link to post
Share on other sites

Hei

 

For å fjerne avleiringene i septiktanken din vil jeg anbefale at du benytter "Septi" fra systemrens.

Google systemrens så finner du det.

 

Det er et kjemikalie som ikke angriper metaller.

 

Å begynne å eksperimentere med ulike syer i et system med al. tank er ikke å anbefale.

 

Hvis du vil lære mer om hva som løser opp belagget kan du ta noen biter å fordele i ulike glass som du tilsetter ulike kjemikalier.

f.eks saltsyre, sitronsyre, +++

Eddik har vert nevnt her, godt mulig det virker forebyggende, men det har begrenset evne til å løse belegget opp.

 

Du vil også kunne se at temperatur har utrolig mye å si når du arbeider med syre.

Link to post
Share on other sites

Det forsvinner ikke av seg selv. Det er en kalkforbindelse som kun kan fjernes mekanisk eller vha. syre som systemrens, eddik, saltsyre osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jfr. fleire andre trådar om dette emnet, syner det seg at eddik har liten eller ingen effekt på allereie danna urinstein.

Neste gang eg skal reinse anlegget mitt for urinstein skal eg forske litt på problemet med ulike kjemikaliar.

Eg løyste nyleg eit problem med tett slange ved å skru han laus og bende og brekke han i alle retningar. Då gjekk den porøse urinsteinen i oppløysing, og eg kunne skylle slangen rein innvendig i sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ok, i dag vert det tid for eksperimentering.

Utløpet på septiksystemet er no tett ein eller annan stad, truleg på grunn av kalkavleiringar. Eg maktar ikkje å få losna slangane med handemakt, så eg prøver eit anna alternativ.

Eg skal tømme tanken via hevert (gud hjelpe meg), og så fylle 30% saltsyre ned i utløpet på tanken. I teorien skal dette løyse opp kalken i eit inferno av syre og klorgass.

Ønsk meg lukke til! :sweat::cheers:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når dere anbefaler eddik f.eks... hvordan løser det sakene opp? blir det løst opp og blir en del av suppa/innholdet i tanken, eller løsner det opp større forsteininger til mindre biter? -om forsteiningen blir løst opp og blir til mindre biter, la oss si på størrelsen med klinkekuler, vil ikke det bli fryktelig dårlig stemning i tømmekverna da? -for den er ikke billig...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ut med båten i helgen, og husker jeg det og orker, skal jeg åpne mannlokket på septiktanken og fiske opp :cryin: litt urinstein som det alltid danner seg i bunnen av tanken. Så kan jeg ta et par biter med hjem i en plastpose og legge i henholdsvis eddik og saltsyre av forskjellig konsentrasjon. Så får vi se hva som da skjer.

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fint Lars H. Jeg vet du har predikert mye godt om toalett og urinstein. Men jeg har tenkt litt på dette med oppløsning av forsteiningen, om det blir pulverisert eller blir til løse biter. Hva da om de havner i tømmekverna? knus knus ødelagt kvern? (eller er det vesentlig at dette får stått noen dager å løst helt opp, ikke bare løse det fra slanger og vegger?)

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg ikke tenkt å sette igang noe stort forskningsprosjekt på dette, men hvor får en kjøpt fosforsyre? Hvordan urinstein brytes ned i syre, vet jeg ikke, men iom. at det er en kalkforbindelse "bobler" den vel bare opp til "ingenting" slik som feks. saltsyre virker på rur.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å få fatt i fosforsyre er vel å kjøpe en flaske "Septi".

Ellers selges fosforsyre f.eks hos Hjelle Kjemi i Bergen.

 

Hadde bare vert moro, når det gjøres et forsøk, å se om det var stor forskjell på f.eks saltsyre og fosforsyre. Hvis fosforsyre virkelig er overlegen kunne vi jo kjøpt en 25 liters dunk.

Tror 25 liter med 75% syre koster ca. en tusenlapp.

Blir mange liter 5% løsning da..... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...