Jump to content

Hvordan fjerne avleiringer i septiksystemet?


geirggj@online.no

Recommended Posts

Den enkleste måten å få fatt i fosforsyre er vel å kjøpe en flaske "Septi".

 

Eventuelt Ferro-Bet. Den er fosforsyrebasert den også. Helst den blå, da den røde er tilsatt sink for rustbeskyttelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor selges produktene fra Skiens såpefabrikk. hørt mye bra om flere av produktene deres, men aldri funnet noen. Lyst til å støtte en liten lokal bedrift i konkuransen mot de store.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lars H: Er det i hovedsak en kalkforbindelse?

Trodde det først og fremst var saltforbindelser vi snakker om her.

 

At det er salter fra urin og salter fra sjøvannet som danner dette belegget.

Mener å vite at dette med urinsalter er et problem også i systemer med ferskvann, men da i mindre grad.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo gå inn på hjemmesiden deres, skienssaapefabrikk.no. Der har de en ordretelefon, så kanskje de sender? Ellers kan du jo spørre dem om hvem andre som selger deres produkter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Albert Bøe i Larvik fører i hvert fall Dustex. Har nok kanskje flere produkter også, for det kan se ut som om han markedsfører Dustex som et Albert Bøe-produkt. Mulig han har en avtale med Såpefabrikken.

 

Albert Bøe finner du like over lågabrua når du kjører Tjøllingveien fra Sandefjord. Første vei til høyre etter brua (ved Byggmakker Fritzøe). 150 meter langs Byggmakker og på venstre side av veien.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Lars H: Er det i hovedsak en kalkforbindelse?

Trodde det først og fremst var saltforbindelser vi snakker om her.

Nå er ikke jeg noen kjemiker, men har alltid hørt at det er en kalkforbindelse. Det stemmer jo med at det løses opp av syre. Men jeg kan ta feil. Om saltforbindelser løses av syre, strekker ikke mine kjemikunnskaper til for å si noe om.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det står lite om komposisjonen til urinstein på norske nettsider, men på tysk Wikipedia står det:

 

Urinstein ist eine gelblich-braune kristalline Ablagerung und entsteht durch Ausfällungen des Urins in Toiletten und Urinalen in fester oder pastöser Form. Urinstein entsteht durch eine chemische Reaktion von kalkhaltigem Wasser (in der Regel das Spülwasser) und Urin. Der im Wasser gelöste Kalk verbindet sich mit dem Urin und der Harnsäure als Katalysator zu einer unlöslichen Kalk-Magnesiaverbindung. Diese Verbindung liegt als eine Mischung aus Carbonaten, Oxalaten, Phosphaten und Sulfaten vor. Die dabei entstehenden Feststoffe bestehen aus den Mineralien Struvit, Hydroxylapatit und Kalzit. „Fest" wird das Ganze erst durch einen hohen pH-Wert, der durch beteiligte Bakterien (wichtig für Harnstoffabbau) entsteht. Beim ursprünglichen Urin kann wegen des niedrigen pH-Werts kein Urinstein entstehen.
Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi oih! Det var litt av en sammensetning av urinstein. Men jeg merker meg at den har svært høy pH-verdi, så dermed skulle en syre med lav pH-verdi ha en god effekt på å hindre oppbygging og å fjerne allerede oppbygget urinstein?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt eddik og eddiksyre og synes det har fungert.

Det fungerte imidertid ikke særlig bra for å løse urinstein som allerede var dannet i brodern`s Saga 315. Slangen mellom toalett og setiktank var tett. I ettertid ser man at det hadde dannet seg urinstein i den lange slangen over tid, til slutt var det næmest helt tett. Prøvde å løse den opp med eddik - hjalp ikke. Prøvde deretter eddiksyre (80% tror jeg det var), det hjalp heller ikke. Prøvde også kaustikk soda til slutt. Vi testet først at slangetypen tålte alt sammen ved å ha en prøveslange som blei testet over natten.

Måtte til slutt demontere hele slangen. Ble litt "skruing".

Det var også da vi fant ut at Saga lager en "grisebøy", en loop på slangen. Total lengde på slangen var faktisk hele 5.2 meter. Ny slange ble montert og nå sparer ikke brodern på skyllevann ifm toalettbesøk lenger.

Bedre å bruke mye vann og tømme tanken oftere for å få skylt gjennom slangene. Det tror jeg er det viktigste for å redusere faren for trøbbel med septik. Etter tømming av tanken tror jeg også det er smart å pumpe inn en god del vann og tømme på nytt.

Link to post
Share on other sites

Urinstein er et svært så velkjent problem for oss langturseilere. Mange remedier og fludier brukes, det hersker i alle fall en viss enighet om at sterk eddik er forebyggende, men ikke vet jeg. Det kjedelige faktum er at den dagen en merker det går tregt og da pøser på med ulike løsningsmidler vil det ofte "proppe" seg til, og da er drittjobben ikke til å unmgå, dvs en må demontere slangene og banke ut av dem. Det beste rådet tror jeg er å sørge for å pumpe godt ut slik att f.eks. nattmig ikke blir stående i system og putten i litt forebyggende kjemikalier dan og van.

Link to post
Share on other sites

Systemrens har kjemikalier for tette rør etc....Vet ikke om dette kan være noe å prøve?

 

Se her:

 

http://www.systemrens.no/

 

Sakset derfra: "Hva er urinsalter.

Urinsalter er avfalls produkter fra den menneskelige urin,

som danner et sementaktig belegg på rørveggene. Urinsaltene kan over kort tid tillstoppe rørsystemet,

og kostnadene kan bli store.

SystemRens SEPTI er et miljøprodukt som i rent konsentrat er irriterende.

 

 

Jeg fulgte en link om fjerning av urinsten og havnet i Skien.

http://www.termorens.no/termorens/TermoRens+Rensev%E6ske/cid/16149/

 

Han jeg snakket med sa at TermoRens Rensevæske og SystemRens SEPTI var det samme.

 

TermoRens løste mitt problem.

Det beste resultatet får en hvis en greier å få til en sirkulasjon.

 

TermoRens er en væske som er biologisk nedbrytbar og ikke inneholder noen giftstoffer. Væsken er sammensatt av sitronsyre, fosforsyre, inhibitor og vann. Den er en lettblandelig, gulbrun væske uten særegen lukt. Egenvekt 1,3 og pH 1,5.TermoRens kan brukes på alle typer plast og metaller uten å skade disse. Den skader ikke pakninger og foringer i anlegget.

 

http://home.thinkpag...6ske/cid/16149/

 

Postadresse

TermoRens as

PB 2535 Kjørbekk 3702 Skien

 

E-post sale@termorens.no

Tlf +47 35 59 21 77

Faks +47 35 59 85 43

Mobil +47 90 59 77 21

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Underholdende tråd :-)

 

Har læst i et Dansk fora at "Thetford Cassette Tank Cleaner" skulle gøre jobben.

http://www.thetford-europe.com/web/show/id=83683/langid=42

Har selv givet tanket en "skvæt" kur, men da båden ligger i vandet er det ikke muligt at konstatere konsistensen af projektet. Forvente til båden skal op til foråret og se om der dannes grød ud af kalk hvad jeg håber. Ellers er der vel ikke meget anden at gøre end at skifte slanger,,,,

 

Vh,

 

s/y Unique - www.diva35.com

 

google: http://www.google.dk/search?q=thetford+cassette+tank+cleaner&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Å skifte slanger er vel ikke nødvendig? Vanligvis banker en urinsteinen løs. Ei stakefjær kan også gjøre susen. Ang. bruk av sterke syrer så kan de lett ta mer en bare urinsteinen og jeg har også erfaring med opphoping av løs masse ved bruk av kjemikalier som kan tette effektivt.

Link to post
Share on other sites

Båten min er 25 år, blå slange, idag fås bedre slanger,,,men ellers har du ret.

Her er et link mere fra det Danske fora vedr Thetford: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.sejlads/search?group=dk.fritid.sejlads&q=thetford&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

 

/c

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

No veit eg søren kva eg skal gjere.

Det kan jo være at noen har puttet noe i dassen og som nå sitter i slangen og som ikke først gikk inn gjennom munnen. Hender ofte når en har hatt besøk ombord...

 

Vist ikke slangen lar seg løsne med handmakt ved utløpet. Ta en pumpetang og vri slangen løs.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Å skifte slanger er vel ikke nødvendig? Vanligvis banker en urinsteinen løs. Ei stakefjær kan også gjøre susen. ........

 

Stakefjær ble forsøkt også på brodern`s båt, men uten hell. Det kom nok mye av at Saga hadde laget loop på slangen, tror jeg. Kunne sikkert ha jobbet mye med urinsteinen i slangen og fått ut det meste, men det var ikke veldig enkelt. Byttet slange for å være sikker. Var ganske så trangt å få byttet slangen på Saga`n. Når man også har borret hull som er like stor i to skott som står 90 grader og tett på hverandre fra fabrikken er det ganske så trangt å få tredd slangen.

Link to post
Share on other sites

Problemstilling: tett septikutløp (urinstein?)

Løysingsmetode: tømme tanken med hevert, fylle på med saltsyre 30%.

Status: suksess!

 

Etter eit mislykka første forsøk prøvde eg å tømme tanken og gjenta syrebadet. Lot den tomme tanken stå og godgjere seg med ein liter saltsyre i botnen i ein halv time. Plutselet byrja det putre og boble i utløpsslangen, og proppa kom sigande ut på undersida.

Eg kan med dette konstatere at saltsyre er eit veleigna middel til å løyse opp tette septiktankar. Urinsteinen bobla og syda og kokte rett og slett vekk i syrebadet. Hurra! :flag_bp:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt navn! S/Y "Way Out" med hekken mot klubbhuset kunne nok trengt en opprydding før vinteren setter inn. Tenkte å ta i et tak idag, men da hadde vel alarmen godt av :flag_bp:

 

Kjente ingen lukt ut av toalettet - bare flaska som lå å ventet på deg :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...