Jump to content

Hvordan fjerne avleiringer i septiksystemet?


geirggj@online.no

Recommended Posts

Gjorde regning med at ungdommen sov lenge på morrakvisten. "Gamlingene" på huset sa at du nettopp hadde føket av gårde på oppdrag. Kommer nok innom en dag nå da jeg har kontakt med verksted til nytt masteprosjekt. Muligens forflytter vi skuta inn dit. Mye ledig plass og snertne naboer du har på toalettsiden mot bussskuret - de på to bein, den på fire så jeg bort fra, men det var lyd i den :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Samling rundt septikktanken i Ørsta i morgen skjønner jeg. Lurer på om jeg skal ta turen inn dit i morgen. Har ikke vært der enda, med skam og melde. Dere får se etter en Grandezza 31 med nyanskaffet båtplassenvimpel :) Får se hvordan sjøen over fjorden er. Blir isåfall årest siste tur.. :) -om ikke Ørsta så blir det Ålesund havn og kjøre hardt på med strømbruk for å rettferdiggjøre havneavgifta :) -med vimpel!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vi fikk aldri noen god rapport fra septikksamlingen i Ørsta.

Jeg har skiftet septikkslange, tok bilde av tverrsnitt, men av fare for en ny regel om estetikk og bilder på forumet legger jeg det ikke inn.

 

Nå er prosedyre for septikkslangehygiene utarbeidet. Men- en god venn spør så om jeg vet at det ikke er skadelig for slangen at jeg lar den stå med en riktignok svak eddikoppløsning. Noen som vet i hvilken grad septikkslanger er motstandsdyktige mot edikk?

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Eg testa ikkje urinsteinbit i glas med eddik, men eg gjorde følgjande:

 

Septiktanken var dekt av kalk på innsida. Eg opna mannloket på toppen av tanken og tømte ut innhaldet med hevert :sweat:. Så tømte eg ei flaske sterk eddik oppi (sterkaste du får i dagligvarehandelen, hugsar ikkje kor mange prosent). Det gav absolutt ingen resultat. Det låg berre og flaut i botnen av tanken uten at noko skjedde.

Så tømte eg tanken att og fylte på ein liter 36% saltsyre (HCl). Då vart det fart i sakene! Eg filma oppi tanken med eit lite videokamera, og der både brusa og dampa det av kalken som gjekk i oppløysing. Etter å ha stått i ca 20 minutt løyste alt seg opp, og systemet fungerte att. Hypotese: eddik virkar i beste fall forebyggande, men løyser ikkje opp kalkavleiringar. Saltsyre løyser derimot opp det meste.

 

Berre pass på at du ikkje har noko som rustar eller er laga av aluminium i septiksystemet ved ei slik behandling!

Sjå også databladet.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Upptäckte i samband med underhållsarbete att jag drabbats av med urinstein igensatta slangar och kopplingar i toalettsystemet.

 

Har två toaletter med toalett-tank i aluminium och ett ledningssystem bestående av 1½” vit pvc-slang. Kommer givetvis att byta de slangar som är åtkomliga, men ut från vardera toaletten går c:a 2 meter slang som är inlagd bakom inredningen och som sannolikt är mycket besvärlig att byta.

 

Så jag lyfter denna tråden för att höra om det finns fler/nya erfarenheter beträffande möjligheterna att rensa slangar och kopplingar kemiskt eller mekaniskt ’på plats’.

 

Har hört från en granne i båthamnen som är maskinist på färjor här i regionen att man har samma problem i de vacuum toalettsystem som finns på passagerarbåtar och att man använder fosforsyra för att motverka detta.

 

Har själv provat att lägga en igensatt slangsockel i 20% ättika och det har nu bubblat om den i 8 timmar (i avtagande omfattning) och visst har kalken luckrats upp, men 75 % finns kvar och det skulle definitivt behövas längre tid/starkare syra och kanske någon form av kompletterande mekanisk rengöring för att få slangarna rimligt rena.

 

Så jag har funderat på returkoppla från de ’obytbara’ slangarna tillbaka till toalettskålen och sedan slå syra i toalettskålen och mha toalettens centrifugalpump att pumpa denna runt och eventuellt med någon form av sil skilja av grövre föroreningar som lossnar.

 

Och sedan sticka igenom t ex en el-rör fjäder och mha denna ’sota’ med någon typ av flaskborste. Om nu detta blev begripligt.

 

Så jag undrar:


  •  
  • Har någon provat nåt liknande tillvägagångssätt?
  • Olika syror har nämnts: Ättika, saltsyra, myrsyra, fosforsyra. Vilken syra kan vara mest lämplig med tanke på rengöringsförmåga och aggresivitet mot slangar mm?
  • Hur är det med syra och pvc-slangar?
  • Vilka risker är det med syra som hamnar i Aluminium-tanken?
     

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

 

, men ut från vardera toaletten går c:a 2 meter slang som är inlagd bakom inredningen och som sannolikt är mycket besvärlig att byta.

 

 

:fishing:

 

Jeg har også deler av slangen fra toalettet til septik skjult/dekket, men kun 1,5 meter, men det går en 90grader kurve. Dersom jeg skal skifte slange til neste år, kommer jeg til å:

 

1: demontere slangen fra toalettet og fra septikktanken.

2: Bruke sterk tape og tape/feste fast den ene enden av den nye slangen fast i en ende på den gamle slangen.

3: trekk ut den gamle slangen og forhåpentlig vis følger den nye slangen med gjennom det tildekte området.

-løsner den, har jeg et problem.

 

Backup-forberedelser før forsøket:

1: frakoble gammel slange

2: før et tau gjennom den gamle slangen og deretter videre gjennom den nye slangen.

3: dersom forsøket med tape misslykkes, at tapen løsner eller lignende og den gamle slangen trekkes ut og den nye stopper, trekkes den nye slangen tilbake og tauet festes i enden av den nye slangen og trekkes gjennom den skulte delen.

 

kun et forslag til løsning som ikke er utprøvd enda :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

2: Bruke sterk tape og tape/feste fast den ene enden av den nye slangen fast i en ende på den gamle slangen.

 

 

Har dårlig erfaring med tape.... ville brukt noe mer solid f.eks tilpasse et trestykke som du trer slangene inn på og skrur slangene fast med noen treskruer

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...