strek1 Startet 8.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2009 (redigert) Jeg har akkurat anskaffet meg en båt med en volvo penta 11mdc motor. Jeg har og fått med meg en beskrivelse av hvordan vinterkonserveringen skal utføres. Men jeg er like grønn som motoren på dette, og har derfor noen spørsmål. Det første som står beskrevet er at jeg skal løsne kjølevannsslangen fra inntaket i bunnen av båten. Men hvor er denne?? Altså hvilken slange?? Deretter står det at kjølevannsslangen skal plasseres i bøtte med ferskvann, og at motoren skal kjøres til den er driftsvarm. For så å kjøre den i ca. 3 liter frostvæske til dette er tomt. Noen innsigelser på dette?? Jeg har og fått med ca. 4 liter systemrens, er dette noe jeg bør bruke?? Evt. hvordan? Bør jeg bytte olje/oljefilter i samme moment? Det står og at jeg bør smøre startmotorens endelager, og akse ved svinghjulet for og unngå rust. Holder det der med wd40 eller lignende? Tilslutt lurer jeg på pakkboksen,tror det er det den heter, hvordan vet jeg om denne er tom, og hva og hvordan skal jeg evt. fylle den opp igjen? Dette var mange spørsmål, og jeg håper noen tar seg tid til å svare. Legger noen bilder. Gjerne tegn og forklar for en som ikke kan dette.... Redigert 8.Oktober.2009 av strek1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Kjølevannsinntaket ditt synes å være den svarte slangen til nede til høyre i første bilde. Koble denne fra, stikk den i en bøtte, bøtten fyller du med ferskvann, start motoren, etterfyll med vann i bøtten. Kjør motoren noen minutter. Nå har du skylt ut saltvannet fra motoren. Lag en passe blanding med frostveske i bøtten, start motoren og la den gå til bøtten er nesten tom. Nå har du sikret motoren mot frostsprengning og hindrer i noen grad korrosjon. Systemrens brukes for å fjerne korrosjon og annen organisk dritt fra kjølesystemet, har du dårlig kjøling? Mange synes det er greit å ta oljeskift om høsten. Få med deg noen ombord som kan se på pakkboksen din, mange ulike typer. Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Takk for svar Johannes! Du tenker da på den slangen med en kran på? Og da kobler jeg den av nede ved krana? I følge tidligere eier har den ikke hatt kjøleproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Ja, tenker på slangen med kran på, du skal følge slangen og se at denne går inn på sjøvannspumpa. Og ja, koble fra etter krana, kontroller også at krana virker og ser bra ut. I og med at båten er ny for deg bør du kjøpe ny impeller til sjøvannspumpa. I løpet av vinteren skifter du denne. Ser den bra ut og har noenlunde tilsvarende spenst som den nye, kan du ta vare på den som reserve. Eventuelt kjøper du ny som reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.