Jump to content

Eberspächer D4 stopper etter ca 15 min, årsak?


tom-ass

Recommended Posts

I min nyinnkjøpte båt sitter det en Eber D4, denne har jeg prøvekjørt litt i dag, og den starter og går strålende, i ca 15 min, da stopper den

Jeg skjønte egentlig ikke hva som skjedde, lampa på kontrollpanelet lyste som om den gikk.

 

Termostaten sto på fullt. Jeg skrudde den av i 20 sek og satte den på igjen, da skjedde det samme igjen, altså den stoppet etter 15 min.

 

Da skrudde jeg den av og gikk hit for å spørre om råd. Forslag?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Siden den starter og går/varmer i 15 minutter før den stopper vil jeg tro at det har med for lite luft inn eller ut å gjøre. Den kan gi overoppheting. Sjekk at luftinntaket er ok uten hindringer og at alle luftuttak er åpne.

 

Kan selvfølgelig være noe med dieseltilførsel også, men sjekk dette først da det er enklest.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være der er installert en temperaturføler som slår ut ved innstillt temperatur ? (Sjekk evt. om føleren er fornuftig plassert i forhold til temp. i rommet.)

Har også hørt om tilsvarende problemer der temperaturen har blitt for høy nær brenneren, og da slår en automatsikring seg ut. Vanligvis må det da gå bort imot 4 minutter før sikringen slår inn igjen og du får ny start - så det virker ikke som dette er problemet ...

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Løs varmluftslangen på brenneren og se hvordan det da går, tror også det er noe med at dersom apparatet slår ut på overtemp mer en 2-3 ganger må apparatet leveres inn for resetting....

 

Starter og stopper alltid brenneren med termostat på maks, den brenner renest og soter minst på maks.

Link to post
Share on other sites

Samme skjedde med min. Den gikk lengre om jeg åpnet luken til lasterommet hvor den står. Fant etterhvert ut at det ikke var montert noen temp. føler Den regulerte seg etter temperaturen på innsugsluften. Det er ikke temp føler på kontrollhjulet som er standard.

Jeg skiftet til den nye Digitalmodulatoren som har innebygget temp. føler. Nå går den evig.... (men vil ortsatt ikke regulere temp etter ønsket temp på panelt. Kjører alt eller ingenting)

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min d4 i vinter fulgte det med standard panel + en separat temp. føler som en plasserer på egnet sted i rommet der oppvarmingen foregår. monterte min litt oppunder dekk ved utgang til cockpit, vekke fra direkte utblåsning og med tanke på kjapp regulering om en åpner opp til en kjøligere temp i cockpit som er under kalesje.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til start/stopp/tempjusterings-panelet MÅ du ha en separat temp føler som monteres vekk fra varmeventiler, luker og annet. Føleren skal sense på romtemp. Denne kobles etter skjema som medfølger D4'en. Det vises mange forskjellige koblingsforslag - sørg for å velge riktig! Lykke til!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Monterte en Eber for 14 dager siden og siden da har dette vært sorgens kapittel. Symptomene som er nevnt ovenfor - starter opp og stopper etter noen minutter. Vi har vannvarmer med ca. 1 m høydeforskjell fra brenner til radiatorene.

 

Trodde først at sirkulasjons-pumpa ikke klarte å sirkulere vannet rundt. Flyttet denne et par ganger, men det ble ikke noe bedre resultat. Kortet inn på rør / slange lengde til det halve (10 meter). Ble ikke noe bedre av dette heller.

 

Har vært i kontakt med leverandøren og importøren og vi ble enige om å supplere med en kraftigere sirkulasjons-pumpe. Bestilte ny. Raskt levert fra Seatronic. Kom idag og nu skulle dette utforskes.

 

Istedenfor å supplere med den nye pumpa tok jeg å byttet denne med den "gamle". Luftet ut systemet. Og satte igang Ebern. Og resultat kom det med en gang. Ebern leverte slik den hadde gjort tidligere og denne gangen ble det som tidligere varmere på innløpet, hvor det ikke skal skje i løpet av de første minuttene. Ble noe irritert på dette kunstverket og stoppet Ebern.

 

Tente pipa og begynte å gå gjennom hva som hadde vært sagt mellom importøren og meg. Hadde spurt flere ganger om utløpet på Ebern var der det skulle være på brenneren siden mistanken om feil på denne hadde dukket opp tidligere.

 

Fanden syse tenkte jeg og drenerte hele systemet. Byttet innløpet til utløpet og utløpet til innløpet. Fylte opp med vann og luftet etter alle kunstens regler. Satte igang pumpa og lot denne gå i en time mens jeg luftet ut. Dreide opp for termostaten og Ebern startet. Og nå har den fungert som den skal i flere timer.

 

Konklusjon. Monteringsanvisningen viser altså feil på innløp kontra utløp på brenneren. Eller noen har montert innmaten feil. Skal informere importøren om dette fenomenet på mandag. Gleder meg til denne samtalen :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...