Jump to content

Er lensepumpe fra Biltema brukbar?

roeren

Recommended Posts

Spørsmål:  Trennger man Lensepumper i "plastikk-baater?"  Hvorfor - og hvor mange?

Javisst trenger man lensepumper! Og helst flere av dem. Det er et typisk problem i plastbåter at lensepumpene ikke blir brukt - når det plutselig er behov for dem så viser det seg at de ikke fungerer!

Behovet for lensepumper oppstår typisk plutselig pga en akutt vanninntrenging. Det kan skje pga uvær, seilbåten "Breeze" ble evakuert antageligvis fordi den manglet elektrisk lensepumpe, ref Arkmarin. Det kan skyldes knockdown, lekkasjer på saltvansskjølingen til mottor, grunnstøting, kollisjoner, isflak, skroggjennomføringer som plutselig lekker, etc. Det kan også være allminnelige lekkasjer på seilbåt, som ved propellakselgjennomføring, regnvannslekkasjer, kondens, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

To lensepumper montert med ulik høyde er smart og noe jeg selv har hatt i flere år.
Om det er med separat eller intern føler er kanskje ikke det viktigste.

To  separate pumper hjelper ikke dersom batteriet er flatt!!!

Det det ikke fokuseres på, som jeg mener er viktig, er at en pumpe er tilkoblet startbatteriet og en pumpe er tilkoblet forbruksbatteriet.

Det gir en betydelig økt sikkerhet dersom det blir feil på den ene pumpen og den da tømmer batteriet. 

Redigert av theppan07 (see edit history)

Jeg bruker denne og er kjempefornøyd: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Impellerpumpe-2000020512/

Kan sikkert kobles opp mot en vakt men det har jeg ikke gjort. Så denne pumpa med ett annet velkjent merke på, men da til over dobbel pris.

Brukte den også som "støvesuger" da jeg renset vanntanken. Koblet bare på en egnet vannslange. Var gjort på 2 minutter.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Takk for hjelpsomme svar.  Vi ligger jo flere uker bak skjema her (tips: ansett aldri to unge utlendinger som ikke snakker norsk og knapt forstår engelsk -  til skrape og pusse skroget, deretter reis bort i to uker) noe eieren (og min barndomsvenn) her gjorde.  Disse gutta skrapet ikke bare skroget, på kryss og tvers, deretter dekket, kahytten, og alt innvendig og de gjorde en så drit-dårlig jobb - at vi har minst 30 timer til med pussemaskiner før vi kan engang tenke på å olje og lakke.... :nonod:

(Dekket og kahytten (utvendig) var jo allerde ny-lakkert!  !!)

Men jeg tar alt det ovenstående til etteretning, med Takk!.  To pumper og to batterier er et "must" i en tre-snekke, er min erfaring.  Hadde en (brukt) Rule pumpe og en billig biltema pumpe i den forrige snekka, og begge varte fint i 4 år.

Vet ikke hva den gamle pumpa som står der nå er, men den har ingen "vakt" installert (jeg fant den imidlertid i alt skrotet som lå igjen der) så skal ta den opp, rense den, koble den riktig, og se om jeg kan få denne vakta til å virke også. :smiley:

(Burde også nevne at vi bor jo i nærheten av denne båten, kommer til å besøke minst 3-4 ganger i uken, men dersom den skulle av en eller annen grunn bli "torpedert" - så går jeg ut i fra at kammeraten her har forsikring!)  :pray:

Redigert av Old Wood (see edit history)

La meg bare kort legge til, jeg leser de fleste lenkene her, liker de fleste,og har ingen ting i mot at folk lenker til firmaer de jobber i eller for, så lenge det er relativt relevant til tråden. 

Det dreier seg vel om å dele erfaringer, historier, og forsøke å hjelpe tilbake med samme, ---- eller noe slikt.

Og setter pris på lenken til Baaåwiki: ---  http://www.baatwiki.no/wiki/Lensepumpe   ----  skal utforske litt der.

(Også siden jeg har vært en "Fan" av c2.com i over 20 år - nå.  Tror de started det hele,Wiki eventyret...  :smiley:

Bare for ordens skyld - Båtwiki'en er ikke "mitt firma", det er ikke et kommersielt prosjekt, jeg hadde håp om at det skulle bli noe litt mer enn bare "tobixens egne sider", faktisk er det et døende prosjekt pga manglende interesse og bidragsytere.

Motivasjonen min var at det ofte er de samme spørsmålene som gjentas om og om igjen her på BP, samt at det kan være utrolig frustrerende å lete frem nyttig informasjon vha søkefunksjonaliteten her på forumet. Båtwikien har vært ganske nyttig for min egen del som indekseringssystem for å finne tilbake til gamle forumtråder og innlegg.

Takk for det.

En grunn - til  at jeg re-startet denne tråden her - syv år senere  - siden siste innggløgg , er jo "fordi" - - jeg søkte, og søkte igjen, og igjen for å finne - en "ny" tråd her, om dette emnet..  Dette emnet, denne tråden, Uten hell.

Så jeg satte meg ned, "her":

;-)

Og glad for det....;-)

Redigert av Old Wood (see edit history)

For det første er det altså opp til moderator hvor vidt det er greit å gjenopplive syv år gamle tråder.

Vanligvis har det vært helt greit å poste i gamle tråder i stedet for å lage nye tråder her på Båtplassen, så fremt det er relevant, men det ligger også i et forums natur at man over tid får flere tråder som omhandler det samme, uten at det er noe problem.

Dette er et diskusjonsforum, ikke et oppslagsverk, selv om det enkelte ganger også kan brukes til å finne informasjon man trenger, men meninger og produkter endrer seg over tid, og de samme diskusjonene kommer opp igjen.

Når det kommer til lenking til egne sider, så har jeg generelt ikke noe problem med det heller.

Jeg gjør det jo ofte selv, altså lenker til egne sider, men fire lenker i samme innlegg, pluss nederst i "profilen", fremsto som litt mer enn "relevant" lenking, og så mer ut som et forsøk på å benytte forumet til SEO og økte besøkstall til egne sider, selv om det førstnevnte er nytteløst ettersom IPBoard legger "nofollow" på alle utgående lenker, og slike innlegg er generelt sett ikke god "forumetikette" de fleste steder.

Nå synes jeg båtwikien er både kjekk og greit utformet, og den er sikkert til nytte for mange, og jeg kan ikke se noe problem med utlenker så lenge de ikke konkurrerer med forumets drift, men dette er jo også opp til moderator, personlig har jeg generelt ikke så mye til overs for "shameless linking" i form av innlegg som ser mest ut som reklame for andre nettsider.

Når det kommer til emnet på tråden, så finnes det en hel del tråder om Biltema, og deres produkter, og meningene er delte, noen mener det er topp produkter, andre ville ikke satset båten på en pumpe til noen hundringser osv.

Redigert av adeneo (see edit history)

For det første er det altså opp til moderator hvor vidt det er greit å gjenopplive syv år gamle tråder.

Finnes det noen regler på det? Det er klart, moderator har alltid siste ord, men jeg har aldri oppfattet dette hverken som noe problem eller noe som har vært signifikant nok til å påkalle moderators oppmerksomhet.

men fire lenker i samme innlegg,

Bare tre, den fjerde lenken gikk til en annen forumtråd her på forumet. :-)

Finnes det noen regler på det?

Så vidt jeg vet finnes det ingen regler på Båtplassen for dette, og det har nok ikke vært noe stort problem heller, og ikke noe det har vært behov for moderere vekk tidligere.

De fleste fora legger dog opp til at man heller starter en ny tråd enn å poste i veldig gamle tråder, ettersom det fort kan bli veldig uoversiktlig, mens andre fora legger opp til at man finner en relevant tråd og fortsetter på den for å slippe å ha for mange tråder om samme emne, det er nok i stor grad opp til den som driver forumet.

Min mening er dog at det er greiere å starte en ny tråd, særlig når man egentlig ikke hverken spør eller svarer på emnetittelen, men egentlig har et helt annet spørsmål; hvorvidt man trenger lensepumpe i en plastbåt?

Heldigvis har Ingar lagt seg på en linje hvor svært lite modereres, og forumet har generelt sett en såpass god tone at det meste av modereringen nok går på dårlige emnetitler og mangelfulle åpningsinnlegg.

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 3 år senere...

Lager ikke en egen tråd for dette, håper det går greit.

Pumpa jeg hadde fra Biltema sluttet å virke her en dag. La derfor inn en helt ny, type med innebygd nivåvakt. Den har 3 ledninger. Sort (-), Brun (+) og brun/hvit (automatisk). Jeg koblet Brun/hvit og sort på batteriet. Den brune isolerte jeg. Spylte vann i den og pumpen lenset fint.

Da jeg imidlertid kom ned til båten i dag, virket ikke tilt og startmotor. Mistenker derfor at batteriet (som var fulladet) blir tappet av pumpen. Noen tanker rundt hvorfor?

Har du montert sikring?

En pumpe som får noe inn i seg, som blokkerer pumpen, suger mye strøm. Mer enn ved normal drift. Sikringen skal da normalt brenne av.

En pumpe kan fint suge tomt et batteri. Hvis det feks kommer mye regn på kort tid kan pumpen tømme batteriet.

Har selv opplevd det da jeg glemte å se etter batteriet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Prologue skrev On 3.8.2019 at 13.21:

Pumpa jeg hadde fra Biltema sluttet å virke her en dag. La derfor inn en helt ny, type med innebygd nivåvakt. Den har 3 ledninger. Sort (-), Brun (+) og brun/hvit (automatisk). Jeg koblet Brun/hvit og sort på batteriet. Den brune isolerte jeg. Spylte vann i den og pumpen lenset fint.

Om det er denne pumpen, så har jeg hatt den i min båt i to sesonger uten noen problemer med batteriet.
Jeg tester den innimellom når jeg vasker i båten, og den har så langt fungert fint.
https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

Jeg har hatt den samme pumpen i båten min i drift i 2-3 år, sommer og vinter. Tar alt regnvann, og alt sjøvann når jeg skyller vekk blod og gørr etter endt fiske. Har tålt å bli bunnfryst,  og gjør jobben godt.

Den kan i min båt av og til bli "tett". Det har hendt jeg har mistet fiskesene på dørken og etterpå skylt den ned i kummen etter fiske. Da har den surret seg fast. Er jo min feil det da.

En kjapp rens så er den good to go. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...