Jump to content

Da stormen kom


arkmarin

Recommended Posts

Denne husker jeg godt. Gikk fra Trondheim torsdag 25 juli og ankom Bergen lørdag den 27 ved midnatt. Nydelig tur, helt rolig over Hustadvika og rundt Stadt. Innseiling ned Hjeltefjorden til Bergen en drøm sent på kvelden. Men søndagen var det blåsig og regnfullt i Bergen. Samme søndag var det en annen seilbåt som hadde problem i Sogn

 

For en nybegynner, hadde vært nyttig å høre om anbefalinger. I hvertfall unngå å fylle salong

Link to post
Share on other sites

Godt skrevet, ja. Jeg leste førstepersonsberetningen først og tv2-artikkelen etterpå. tv2-artikkelen virket kald og følelsesløs etter å ha lest beretningen :-)

 

Kan man lære noe av dette?

 

For min del har jeg vel allerede gjort meg opp en mening om at jeg ikke har noe lyst til å krysse lengre havstrekninger, spesielt ikke med barn ombord - og denne beretningen virker forsterkende.

 

Det er blitt skrevet mang en gang at enskrogsseilbåter som regel tåler langt mer enn mannskapet, og det var visst tilfellet også her - båten ble funnet i (etter forholdene) godt behold to døgn senere.

 

Folk har jo krysset lengre sjøstrekninger mang en gang, til og med solo eller med barn - og det går som regel bra - men man må være godt forberedt, og man bør ha fått følt "røft vær" på kroppen før man legger ut på en slik tur. Det er mange som drømmer om havkrysning, men det er ikke noe man bare legger ut på uten rikelig med seilerfaring først. Man bør vel også på forhånd ha prøvd ut de forskjellige teknikkene for stormhåndtering under røft vær. Man kunne kanskje med fordel ha forsøkt seg på å slepe et drivanker?

 

Cockpit som fylles opp med vann - ja, det er blitt sagt i andre tråder at dersom man skal seile under røffe forhold bør man ha åpen eller halvåpen cockpit - eller man bør huske på at cockpit kan fylles opp og ta høyde for det. Drivstofftanker som fløt opp under dørken - det høres ut som dårlig gjennomtenkt valg av lagringsplass.

 

Salong som fylles med vann - det står ingen steds om hvor vannet tok seg inn. Det er viktig at alt av vinduer på seilbåt er potte tett - i min båt vet jeg at jeg har en luke til toalettrommet hvor pakningen (sikkert orginal gummi fra 1978) er alt annet enn tett. Kahyttinngangen min er tre trepaneler, alt annet enn tett, og ganske upraktisk dersom man har behov for å holde den lukket, men samtidig har behov for å bevege seg inn og ut med jevne mellomrom. Lensepumper er også viktig, man bør ha både elektrisk og manuelle pumper, og manuell pumpe bør kunne opereres enkelt fra cockpit. Her gjenstår det også en del arbeid på min båt.

 

Kamera og lignende som flyter rundt i salongen ... det er meget viktig å sikre alt mulig meget godt i salongen på en seilbåt, men fort gjort å glemme ett eller annet, eller at sikringen ikke er god nok.

 

Jeg leser det også som at kommunikasjonen med land var noe frustrerende. Det sjokkerer meg litt at nødnummer ikke fungerte, samt at det gikk såpass lang tid fra man ytret behov for assistanse til man fikk opprettet kontakt med redningstjenesten.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De hadde ikke elektrisk lensepumpe om bord. Jeg syns det er et must. Ei pumpe som tåler å gå tørr. Da er det bare å slå på denne, og den vil ta det meste av vann som kommer inn gjennom utett luke mm., da skroget var tett. I tillegg så er en manuell pumpe med betjening i cockpit verdifull å ha. De var trette og slitene, som nok gjorde at de ikke forsøkte å bli kvitt vannet om bord.

 

Det som er mest skremmende for meg er, at et lavtrykk utvikler seg veldig til et stormsenter på meget kort tid. Normalt er varsler et par døgn fram i tid til å stole på.

Link to post
Share on other sites

[...]Kamera og lignende som flyter rundt i salongen ... det er meget viktig å sikre alt mulig meget godt i salongen på en seilbåt, men fort gjort å glemme ett eller annet, eller at sikringen ikke er god nok[...]

Har du først 2-3m3 med sjøvann klaskende rundt vill alt som ikke er boltet fast, pluss en god del av det som faktisk var boltet fast, bli slått løs innen en time eller 10.

Link to post
Share on other sites

Man bør også sørge for godt med sjokolade, smørbrød og drikkevann lett tilgjengelig i cockpit ... skjønt, under slike forhold vil det vel være utfordrende å holde slikt tørt og på plassen sin.

 

En jolle eller redningsflåte kan være kjekt å ha, men vil antageligvis være mye til hinder under slike væromstendigheter.

 

Overlevelsesdrakt er ikke noe man har stuet bort, men noe som brukes fra tid til annen, noe man faktisk har på seg under slike væromstendigheter, og noe man har prøvd å bade med nå og da.

Link to post
Share on other sites

Det kommer tydlig frem at han som har skrevet dette, har skrevet en del før,

Kjempeflott skrevet og den beskrev den frykten han og L følte der og da veldig bra.

 

Så kan man som sofaseiler sitte og legge merke til detaljer som man ville gjort annerledes.

Vi snakker her om noen som har vært ute i 14 måneder og som antagelig har vært ute i hardt vær før, så jeg er temmelig sikker på at dette vel var noe av det mest ekstreme de hadde vært med på.

Elektrisk pumpe eller ei, båten fløt to døgn etterpå, så helt utett var den vel ikke, men jeg er temmelig sikker på at det var rett av dem å "feige" ut når de fikk det alternativet over radioen.

 

Det er ikke måte på hvor sliten man kan bli etter tre fire døgn i åpen cocpit vil jeg tro og da blir det billig å komme med tips eller kritikk i etterkant om de så hadde vært på tur i en ren seilbåt uten motor, batterier eller elektriske dubeditter ombord.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Så kan man som sofaseiler sitte og legge merke til detaljer som man ville gjort annerledes.

Jeg kunne vel tenke meg at den der ville komme. Nei, dette er på ingen måte ment som kritikk, spørsmålet mitt var "kan vi lære noe av dette?" - og det mener jeg at vi kan.

 

Jeg synes det er skremmende lesning, her har man gjort sitt ytterste for å følge med på værmeldinger og allikevel går det så galt. Og ikke minst - man er to formodentlig erfarne personer ombord - tenk om det hadde vært noen som seilte solo eller om man hadde hatt barn ombord ...

 

Vi snakker her om noen som har vært ute i 14 måneder og som antagelig har vært ute i hardt vær før, så jeg er temmelig sikker på at dette vel var noe av det mest ekstreme de hadde vært med på.

Dét kan det uansett ikke være tvil om - det var tross alt første gang de valgte å forlate båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne vel tenke meg at den der ville komme.

 

Min kommentar var ikke myntet på deg Tobix, men jeg syntes jeg så en trend der fler og fler skulle komme med fasiten på hvordan de burde taklet det og gjort ting annerledes.

Mitt innlegg var et forsøk på å hedre skribenten for en utmerket skilding av hvor dramatisk de oppfattet dette og at etterpåklokskapen vi til tider viser jeg her på baatplassen kanskje ikke var helt på sin plass denne gangen.

Gudene skal vite at jeg til tider blir revet med selv og har ideer om hvordan ting burde vært løst.

 

Måten skribenten hedrer mannen i enden av wieren og hvor stressende disse meldingen om "minutter igjen" ble oppfattet i den situasjonen de var i sier mye om mannens skildringsevne og for en fantastisk kjærlighetserklæring det er til L slik han fremstiller henne i skildringen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Flott skildring. Skal man krysse Nordsjøen, må man være forberedt på å kunne takle 50 knop vind. Når det gjelder lensing, satser jeg på elektrisk. Med den kondisen jeg har orker jeg ikke å pumpe kontinuerlig så lenge av gangen. Den verste fienden er utmatting og nedkjøling- selv i juli.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke måte på hvor sliten man kan bli etter tre fire døgn i åpen cocpit vil jeg tro og da blir det billig å komme med tips eller kritikk i etterkant om de så hadde vært på tur i en ren seilbåt uten motor, batterier eller elektriske dubeditter ombord.

RSL

 

Jeg kritiserer ingen, men forsøket å tenke på hvordan jeg ville gjort i tilsvarende situasjon. Å høste erfaring av hva andre gjør, gjør seilasen sikrere for oss som kommer etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri satt meg inn i begrensningene med satellittelefon, men det virket jo litt håpløst om man "går tom for ringeminutter" i en slik situasjon. Er det virkelig ikke slik at man kan ringe gratis i en nødssituasjon til redningstjenesten, eller kunne ringe på kreditt på ett eller annet vis?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Veldig flott skrevet! Er også imponert over at han er kald nok til å dokumentere det hele med bilder og greier.

 

For min egen del planlegger eg tur til Shetland i sommer, og kjenner at dette var en solid reality-check. Skummelt med overraskende storm midt på sommern! Likevel hører dette med til sjeldenhetene, og om eg ikkje tar feil, er vel området nordvest av stadt kjent for skumle bølgemønstre, og det dermed er tryggere å gå lengre sør. I dette tilfellet var det jo meldt rolig lengre nord, og har dermed forståelse for at de gikk den veien. Ville dere siktet lengre sør om det var meldt storm langs heile kysten? Spør utelukka for min egen del.

 

V

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri satt meg inn i begrensningene med satellittelefon, men det virket jo litt håpløst om man "går tom for ringeminutter" i en slik situasjon. Er det virkelig ikke slik at man kan ringe gratis i en nødssituasjon til redningstjenesten, eller kunne ringe på kreditt på ett eller annet vis?

Såvidt jeg vet kan man ringe til nødnummerne t.o.m. uten SIM-kort i telefonen. Går helt greit å ringe "uten ringeminutter" også! Redigert: Beklager, leste litt for fort, her står det jo satellittelefon. Tenkte selvfølgelig mobiltelefon... :headbang:

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min egen del planlegger eg tur til Shetland i sommer, og kjenner at dette var en solid reality-check. Skummelt med overraskende storm midt på sommern! Likevel hører dette med til sjeldenhetene, og om eg ikkje tar feil, er vel området nordvest av stadt kjent for skumle bølgemønstre, og det dermed er tryggere å gå lengre sør. I dette tilfellet var det jo meldt rolig lengre nord, og har dermed forståelse for at de gikk den veien. Ville dere siktet lengre sør om det var meldt storm langs heile kysten? Spør utelukka for min egen del.

 

V

 

Vi drar flere båter over til Shetland for å feire 17. mai i år. Du kan seile i lag med oss, eller blir det for tidlig for deg?

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilte til Shetland i juli i fjor for første gang. Værmeldingen var ikke helt å stole på. To båter som reiste dagen etter oss fikk problemer, og den ene gikk ned på vei til Shetland. Tilbake var det flat sjø og vindstille hele veien. Moralen er nok at man ikke bør stole for mye på værvarselet, og at man må ha båt og sikkerhetsutstyr i orden.

Det positive med Nordsjøen er dog at det er veldig tett mellom plattformer og supplybåter, så hjelpen er aldri langt unna.

Her er forøvrig en liten videosnutt fra turen, som jeg laget for et par dager siden:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elektrisk lensepumpe og redningsflåte eller ei, jeg synes de utviste godt sjømannskap. En lærdom å ta med seg er at nok en gang viser seg at en seilbåt kan tåle ganske mye. Å bli reddet av et redningshelikopter med trenet mannskap er relativt trygt selv om det er dramatisk nok. Men jeg ville som sofaseiler være betenkt på å takke ja om det var en tilfeldig paserende båt som tilbyr redning. Når det gjelder redningsflåte så ville den være nyttig i forbindelse med selve redningsaksjonen, men hvis ikke Seaking-en er over deg må du klare å vente å gå i flåten til du er helt sikker på at det er eneste utvei for å overleve.

Link to post
Share on other sites

Jeg man vel ikke si meg helt enig i 'god sjømannskap', Krimart. Men det er en god historie som er meget god skrevet og dokumentert. Det kan jeg være enig i. At ekteparet har vært ute i 14 måneder er ikke noe mål for godt sjømannskap. Dessuten har vi en del andre forhold som forbauser meg. Og dette er for så vidt forhold som Hulda har stenkontroll på, selv om vi putler rundt i Skagerrak sommerstid. Ta for det første værmeldingen, den har blitt mye bedre og blir stadig bedre. Dog, i Nordsjøen må man være forberedt på 30 m/s vind 12 måneder i året. Jeg har jobbet der ute i mange år, syd til Valhall/Ula og nord til Statfjord/Gullfaks. Breeze har luke i cockpitdørken, som er fylt med dieselkanner. Denne luken er ikke festet og den fylles med vann. Dette vannet ser ut til å renne inn i båten. Det elektriske anlegget konker. Ut fra hva jeg kan lese, så er det etter dette null lensing. Ting vasker rundt nede i båten, og den beveger seg tyngre. To personer deler en defekt redningsdrakt. De har satelittelefon med begrenset ringekapasitet. Og, baugen stuper ned i bråttene, man tviler på at båten greier å reise seg igjen. Forholdet er typisk når man holder for høy fart.

 

Hulda har verken EPIB, satelittelefon eller redningsflåte. Noe av dette kommer. Men vi har: Liten cockpit med store lenser (kan fylles uten at trimmen endres nevneverdig, ingen luker), 3 redningsdrakter (godkjent, drakter for offshoreflighter). Elektrisk anlegg som er to-delt. Høyt monterte batterier som kjører alt unntatt motor, ankerwinch og motorlanterner. To sett lensepumer med kapasistet på nokså mange kubikk i timen, fra to forskjellige strømforsyninger. Men det forteller jo ikke noe om sjømannskap. Bare hvordan man forbereder seg. Har en annen story om sjømannskap: Noen bekjente av meg startet fra Karibien og skulle hjem til Østlandet. Flott vær den første uken. Deretter vest storm. Etter en snau uke, under bytte av rormann, kom en bråttsjø, roret slapp og båten ble kastet sideveis. Dette var en 37-foter, svensk fabrikat. Masten tok nedi bølgedalen og knakk over salingen. "Det som var pyton, var at en skapdør åpnet seg og tapetserte salongen med sennep og ketchup", var kommentaren jeg fikk. De rigget opp nødseil og seilte til Horta. Fikk lappet sammen masten. Dergjennom fikk de opp mer nødseil og seilte nord til Southapton. Tok om bord så mange kanner diesel at de hadde kapasitet til å gå for motor hjem. Dette var før GPS. Og den prestasjonen vil jeg kalle sjømannskap. De kunne ikke fortelle hvor mye det blåste før de kullseilte, for vindmåleren hadde havarert før uhellet, tålte ikke vibrasjonene.

Link to post
Share on other sites

De hadde manuelle lensepumpe, de ikke benyttet. Det skriver forfatteren av beretningen til meg. Årsaken var at båten lå så mye over at den ville ikke få tak i vannet??! Jeg tror at den virkelige årsaken var at de var utslitte, motløse og tenkte ikke klart. Når jeg sitter trygt og godt på land sier jeg; "Jeg ville ha brukt lensepumpen". Hadde jeg vært våt, redd, kraftløs og utmattet i en liten båt på havet i storm, ville jeg hatt krefter og besluttsomhet til å brukt lensepumpa? Jeg håper og tror jeg ville gjort det, men er ikke sikker. Derfor er det best å forberede seg på slike forhold, før man drar til havs, som Hulda er inne på. Elektrisk lensepumpe, eller to, som kan gå tørr, startes med en bryter, når en ser at det kommer vann inn. Å lense en båt manuelt er et fysisk prøvelse, om en skal gjøre det over tid, spesielt om det er så dårlig vær at en er mer opptatt av å stemple seg fast.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har aldri satt meg inn i begrensningene med satellittelefon, men det virket jo litt håpløst om man "går tom for ringeminutter" i en slik situasjon. Er det virkelig ikke slik at man kan ringe gratis i en nødssituasjon til redningstjenesten, eller kunne ringe på kreditt på ett eller annet vis?

Nei, du kan ikke ringe til nødnummer uten å ha ringeminutter på kortet. Men: du kan enten ha et tradisjonelt abonnement der du får tilsendt regning på etterskudd, eller du kan fylle på ved å ringe et telefonnummer (gratis). Om det var gratis å ringe nødnumre tror jeg fort Iridium ville mistet en god del av inntektsgrunnlaget sitt – slett ikke sikker på at jeg hadde hatt abonnement på min hvis det ikke var nødvendig for sikkerhetsformål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...