Jump to content

Lovlig motor størrelse på båt (Fjord 16ft?)


ebk

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hvor stor motor jeg kan ha på båten min.

Jeg finner ingen data på den hvor det står det.

Så derfor prøver jeg å høre her.

Som jeg har fått vite er det en Fjord 16 fot. Har søkt litt og syns den ligner på den som heter Fjord Wing 16 fot.

Legger ut et bilde så folk kan se.

Mit spørsmål er om jeg kan ha en 90hk motor på den?

 

bilde0020.jpg

bilde0019.jpg

bilde0012.jpg

bilde0011.jpg

bilde0010.jpg

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet ikke noen båt som het 16 Fjordwing, den var 19 fot. Den der heter kanskje Star?

 

En kamerat av meg hadde en sånn i HT variant, med 80hk Yamaha på. Gjorde da ca 38knop m/ std propell, og skroget hadde ikke problemer med å takle den farta i hele tatt. (Vil tro den ville gjort over 40 med powertrim + litt annen propell..)

 

Så ja, jeg hadde fint satt 90hk på en sånn båt, så lenge akterspeil og skrog er i god forfatning. (Og det forutsettes jo av det kjøres med vett & forstand uansett med båter som gjør såpass fart)

Fjord båter fra den tida er vel heller ikke kjent for at de sparte på polyester og glassfiber...?

 

Ville også gått for en av de lettere 90hk'ene , f.eks Yamaha (veier litt i overkant av 120kg) eller Tohatsu

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tusen takk for tilbakesvar :)

Jeg aner ikke hvilken type båt det er jeg har. Annet enn at han jeg kjøpte den av hadde hørt det skulle være en Fjord.

Så hvis noen vet hvilken det er, så bare fortell. Greit å vite.

 

Tror også den skal klare den moteren. Nå sitter det en 50 hk på den, går greit, men kunne godt brukt litt ekstra på toppen og i akselerasjon.

Båten ser jo veldig fin ut, ikke noen sprekker eller tegn til at skroget skulle være ødelagt på noen måte.

Skal kjøpe en Johnson 90hk v4 fra 1985 i morra. Så var den jeg tenkte å ha på båten min.

Det er PT på den, men antageligvis en stnd. propell.

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg noe svar på hva som er lovlig/anbefalt... men hadde ikke hatt noen motforestillinger med å montere 90 hk på den båten....

 

Men det er et par ting jeg ville sjekket ut først...

  • Hvordan takler båten å ha den extra vakta på hekken ??, kan lett sjekke ut det med hjelp av et par venner/ extra vekt baki båten...
  • Hvordan er tilstanden på akterspeilet ?? sprekker/svikt/skader ... en liten forsterkning hadde sikker ikke skadet.
  • Hva takler styresystemet du har i båten pr idag ?? , ville selv oppgradert dette først hvis det er det minste tvil om styrken ( har selv tatt en 90 graders sving ca 300 meter lenger nord for der det nederste bilde ble tatt.... IKKE morro ( "badekar" + 30 hk, under 10 cm fribord FØR uhellet... :rolleyes: , bra det ikke var krus på vannet DEN dagen :lol: ).

 

Ser du har en "fornuftig" bil ( rød minivan lignende sak ??, var langt hold ) så du er sikkert fornuftig på vannet også .

 

 

selco_sun.jpg

Gammelt bilde tatt på "øya", motor ( Johnson 90hk ) er senere erstatte av en på 140 hk...

 

Startet med 30hk på Selco'n... senere oppgradert til 90hk... pr idag 140hk...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

med litt søking så fant jeg dette:

Er det noen som vet om denne båtypen ble produsert i 1980?

 

 

 

 

Fra: Bengt-Erik

Subjekt: Re: Fjord 16 (ht) daycruiser

Dato: 26.mars 2001 kl.17:53

 

 

Hei!

Jeg tror du mener en 16 HT som egentlig ble utviklet som en av de siste Selco-modellene. Båten ble introdusert i gul/orange farge med svart hard-top. I et blad fra 1976 står båten oppført som "Rana Fjord 16 Star" - 4,75 lang, 1,97 bred, vekt 350 kg, max. motor 85 hk. 0g med en pris på 24.340 kroner !!

Båten ble tydligvis produsert i slutten av 70-åra hos Rana Båtfabrikk. Såvidt jeg husker fikk den andre farger og båten hadde myke sjøegenskaper med en dyp V-bunn. Vet ikke hvor lenge den ble produsert, men den var alstå på markedet i 76/77 og da er det ikke langt igjen til 1980.....

 

Men når jeg finstuderer bildet under, så ser ser de ganske - men ikke 100% like ut. Bordgangen i sida, samt steglistene ser litt forskjellige ut.

http://selco.kittilsbotn.com/bilder/Selco_...ord_16_Star.jpg

Selco_Selstar_HT-Rana-Fjord_16_Star.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den gule rana båten er jo så ulik som du får en båt. Den trådstarter har, er ikke utstyrt med hardtopp, og den lille plassen forran vindusskjermen er heller ikke på trådstarters båt. Den som trådstarter har er jo en speedbåt eller daycruiser

 

De er helt ulike på den øverstere delen av båten. Skroget er også ulikt, men de er jobare ulike over vannet kankje, det har sikkert ingenting å si.

 

Men de båtene er ikke like. Den som trådstarter har er en daycrusier og en kul båt, den teite rana-båten ligner mer på en fiskebåt :nonod:

 

 

Ikke snilt sammenligned :nonod:

 

:cheers: Ivar, du er langt ute på bærtur! :crazy::seeya:

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lær deg å lese, jeg sa at jeg mente skrogene lignet - men ikke identiske. Og at Fjord 16 også kom i en HT variant. (Som jeg la inn bilde av. hadde jeg funnet bilde av vindskjerm varianten hadde jeg lagt ut det...)

 

Double Weber,

usikker på hva butikkprisen på 90hk'en var. Er jo etpar år siden det ble forbudt å importere konvensjonelle 2-taktere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Synes kanskje det var litt bastante kommentarer fra en som ikke vet hva en Daycruiser er :wink:

 

Men Ivar

Dette er vel "VS" versjonen av den du tenker på

16.jpg

 

Annonse her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

selco_sun.jpg

 

Startet med 30hk på Selco'n... senere oppgradert til 90hk... pr idag 140hk... Arne Kjetil

 

Hu hei, 140 :crazy: ? Har selv en maken Selco med Tohatsu 40 som ikke gir noe særlig til fart, kanskje 25 knop :sad: . Godkjenningen sier 65hk, men jeg har en Suzuki 85 som jeg har lurt på om kunne nyttes...nå tror jeg at jeg vet at det går. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jepp, har også tatt ut skummet grunnet overbevisning om at skummet var vanntrukket. Det var imidlertid ikke så galt fatt, :headbang: men da var det for sent. :confused: Nå er jeg ikke så veldig lei meg fordi dette ga mulighet for utbedring av skader og støpefeil innenfra :yesnod: (det viste seg at planken som skulle stå i senter av kjølen og blant annet gi skrufeste for kjøllist var presset ut av kurs under skummingen i 1964.)

 

Skum er innhandlet, men jeg kommer ikke til å nytte det da jeg har forstått at det kan bli fullgod avstivning av det tynne skroget og innerdørken ved å støpe inn "spanter". Så ja - båtene er tynne i huden, men lamineringen med skum gir stødig skrog. Grunnen til at jeg avstår fra skumming er bekymring for at jeg ikke klarer å utføre skumming uten å lage mange hull i innerdørken som deretter må støpes igjen.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg noe svar på hva som er lovlig/anbefalt... men hadde ikke hatt noen motforestillinger med å montere 90 hk på den båten....

 

Men det er et par ting jeg ville sjekket ut først...

  • Hvordan takler båten å ha den extra vakta på hekken ??, kan lett sjekke ut det med hjelp av et par venner/ extra vekt baki båten...
  • Hvordan er tilstanden på akterspeilet ?? sprekker/svikt/skader ... en liten forsterkning hadde sikker ikke skadet.
  • Hva takler styresystemet du har i båten pr idag ?? , ville selv oppgradert dette først hvis det er det minste tvil om styrken ( har selv tatt en 90 graders sving ca 300 meter lenger nord for der det nederste bilde ble tatt.... IKKE morro ( "badekar" + 30 hk, under 10 cm fribord FØR uhellet... :rolleyes: , bra det ikke var krus på vannet DEN dagen :lol: ).

 

Ser du har en "fornuftig" bil ( rød minivan lignende sak ??, var langt hold ) så du er sikkert fornuftig på vannet også .

 

 

Startet med 30hk på Selco'n... senere oppgradert til 90hk... pr idag 140hk...

 

 

Arne Kjetil

 

 

Nå har jeg kjøpt motor :D

Ble en Johnson V4 90 hk fra midten av 1980.

Totall renovert. Så den skal nok gå bra. Sikkert fin til både vannski og med masser av folk i båten. Før gikk den 48 km/t (målt gps), så nå kan jeg sikkert plusse på en 15-20 km/t.

Men tilbake til montering på båt. Den motoren er noe jævli tung. Men høres ut som folk mener det skal gå bra på båten.

Hvordan kan jeg forstærke "bakveggen" der motoren er festet på, så ikke alt bare knekker/sprekker og går fra hverandre hvis motor drar for fælt. Kjett å miste båte motor og båt.

 

Hva menes med styresystem?

 

 

 

Høres ut som du er fra Elverum også :)

Blir gøy på glomma til sommeren igjen.

Bruker en Volvo V40 til å dra båten med Arne Kjetil :)

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

okei.

Aner ikke hva jeg har for styresystem.

Motoren er såpas sterk at den kan snurre rattet uten at jeg klarer å holde imot?

 

Men det er selve wiren som er satt fast til rattet?

 

Hvor vet jeg om en ny passer til rattet/motoren og er det et sted der jeg kan se pris på noe slik?

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

nei du vil alltid klare å holde imot. Spørsmålet er om styresnekka di greier det. Av sikkerhets og komfortsmessige årsaker er det en fordel at motoren ikkje kan snurre rattet :) Og siden du ikkje aner hvilken modell du har og hvor gammel den er osv så var nok anbefalingen å kjøpe ny før det går galt og ikkje etter :)

Teleflexstyring skal monteres i styrerør på motoren. Likt på alle dette så det går bra. Hvordan er styringen festet i dag da?

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okei :)

 

Styresnekka, er det bak rattet?

Er ganske ny i båtverdenen :P

 

Jeg har ikke helt sett etter, men på Mercuryen som sitter på nå, så er jeg ganske sikker på kabelet fra rattet og skrudd fast på motoren.

Hva bør jeg gå etter for å ha noe som holder da?

 

http://www.boatparts.no/estore/visvare.asp...80&KatId=94

 

Dette her?

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...