Møkkamann Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Har i flere år kjørt båt med drev. Da et Mercruiser bravo 2/3 drev. Ble jo da en reser på og ta det av og på, skifte lager, belger ++ 6 muttere og vips så ramlet det fra hverandre.. Etter ei tid ville vi da bytte ut båten og tanken så vidt innom og få seg en båt med fast aksel for og slippe det vedlikehold som drev bærer med seg. Endte da selvsagt opp med en kjempefin båt med rett og slett drev igjen.. 2 stk faktisk.. Dette er volvo penta 290 drev fra 2003. Nå er det da blitt høsten og vinterkonservering er tema. Båten står trygt bevart i låven og dreva skal av. Belgskifte og vask og stell..Dette er jo en helt annen patent.Tenker spesielt på de to hoved akslene som er låst med en liten umbrako skrue. Hvordan "fisker" man de ut? Belg og diverse under sammen monteringa igjen? Noen som kan gi meg en hjelpende mail angående grei fremgangsmåte ved drev demonteringa og monteringa? Greit med litt innspill før jeg starter og plundrer meg ihjel....På forhånd takk.. Quote Link to post
Zach Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Quote Link to post
2xDiesel Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Hovedboltene har enten innvendige gjenger slik at du kan skru inn en skrue, og dra dem ut. Hvis der ikke er gjenger er det bare å vri styringen helt over og dytte dem ut, utenifra og inn! Quote Link to post
Styrbert Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Hei! Et lite tips hvis du har utgaven med innvendige gjenger er å skru inn en skrue og bruke et brekkjern. Du bruker en trekloss som mothold for å unngå skade/få riktig vinkel så vipper du litt med "kloen" på brekkjernet rundt skruehode. Vips, så er de ute. Sørg på forhånd at du har støtte under drevet. Mvh Styrbert Quote Link to post
68 GT Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Bruk gjerne en "elefant". Sørg for å kline alle deler godt inn med fett under montering i gjenn!! Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
68 GT Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Elefant er kanskje det andre folk kaller motorløfter, men egner seg kun på hardt underlag Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Møkkamann Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 Står fast på de to boltene ytterst på hver side..Har ikke gjenger i de. Kommer ikke til med noe tang eller noe og få slått de ut med.. får ikke svingt noe drev.. da må jo motorer startes..Er nok kurrante saker bare man har gjort det en gang.. Quote Link to post
Møkkamann Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 har satt opp elefantkrana for sikkerhetsskyld også så alt er klart.. bare de to boltene som står igjen.... Quote Link to post
Draco24styling Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Ta ut bolten på styrehjelmen først, da kan du svinge drevet ditt, etter dette slår du bare boltene inn Quote Norske båter er best! Link to post
Xlnt Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 (edited) Jeg bruker en slugger, gjennomgående bolt med mutter og skive på baksiden. Boltene er da ute på null komma niks. Men det å sette det på igjen synes jeg er et sant hel"#¤% i hvertfall i forhold til Bravo drev som jeg også var vandt til. Bare det å få entret splines sporene tok mye tid og energi. Forbasket trangt å få hendene inn i mellom belgen for å styre akslen rett på. -Xlnt Edited October 10, 2009 by Xlnt (see edit history) Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
68 GT Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Jeg har laget meg et verktøy,bestående av et gjengestag på ca 12 cm som jeg stikker inn i boltene,setter på ei mutter på inn siden,så har jeg et lite rør ca 6 cm langt som går utenpå boltene,så bruker jeg skive og en mutter på motsatt side på gjengestagget. Da kan man enkelt trekke ut boltene ved å skru den yttre mutteren inn Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Draco24styling Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Jeg har laget meg et verktøy,bestående av et gjengestag på ca 12 cm som jeg stikker inn i Dette forutsetter at det er gjenger i boltene, han besriver jo at han ikke har det Står fast på de to boltene ytterst på hver side..Har ikke gjenger i de Quote Norske båter er best! Link to post
edo Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Gå inn på dokumentarkivet og last ned håndboken, der står alt forklart på en enkel måte Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
68 GT Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Dette forutsetter at det er gjenger i boltene, han besriver jo at han ikke har det Nei,290 har ikke gjenger i boltene,men et gjennomgående hull som man stikker staget igjennom,for siden å plassere mutteren på staget mellom bolt og belg,på yttersiden (andre enden) av staget plasseres røret og mutter,da er det bare å skru mutteren inn og bolten trekkes skånsomt ut Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Møkkamann Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 Fikset en slik "slugger" Gikk da som en drøm.. Hadde ørlitt olje i den ene belgen..En kar sa at drevet da bør trykktestes? Ja ja ja.. klarer jeg det da? Ellers blir det vel grei skuring fra nå av helt til f´n skapen skal på igjen...Takker så langt for all hjelp på mitt spørsmål. Quote Link to post
Draco24styling Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Nei,290 har ikke gjenger i boltene,men et gjennomgående hull som man stikker staget igjennom, Sorry! den varianten har jeg ikke sett, funker fint det der Quote Norske båter er best! Link to post
Draco_1 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 På min 290'er er der gevind i boltene. Jeg har så lavet et værktøj til at trække dem ud med. For ikke at vandalisere sin krop med at hive og løfte drevet, har jeg bygget en donkraft. Quote Link to post
aanton Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Har laget meg en patent av sekketralle fra biltema, + en gjengestang og litt til for å justere høyden, har ikke prøvd å bruke den når jeg skal sette drevet på, men tror det vil fungere fint, (håper jeg) da kan jeg justere høyden med gjengestangen, lagrer agregatet på trallen. Quote Link to post
Kjelli Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Bra med litt tips, har snart 2 av disse som skal av, og med dårlig rygg for tiden, så må teknikken frem siden kreftene mangler. Så er der andre som har noen bra tips her, så kom med de. Quote Link to post
oyvindNO Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 Kommer det vann inn bak kåpen som sitter over girvaieren (den man tar av får å løsne girvaier før man demonterer drevet)? Jeg har i dag sprayet drevet med drevspray og ser at det er 4 hull i kåpen, men disse var dekket over med en original VP tape. Regner med at det ikke er tett rundt girvaier uansett.... Er det lurt å spraye inn litt inn bak kåpen også da? Quote Link to post
FjordHT Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 Beklager at jeg låner tråden litt, men hvor mye veier egentlig disse drevene? jeg har selv et 280 men forskjeller er vell ikke så stor? Quote Link to post
oyvindNO Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Beklager at jeg låner tråden litt, men hvor mye veier egentlig disse drevene? jeg har selv et 280 men forskjeller er vell ikke så stor? I følge verkstedsmanualen veier de: 280: 52 kg og 290: 54 kg. Vet ikke om dette er med eller uten olje. Hvis du ha DP veier de 58kg Quote Link to post
jabh Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Nei,290 har ikke gjenger i boltene,men et gjennomgående hull som man stikker staget igjennom,for siden å plassere mutteren på staget mellom bolt og belg,på yttersiden (andre enden) av staget plasseres røret og mutter,da er det bare å skru mutteren inn og bolten trekkes skånsomt ut Hvordan får jeg ut disse boltene? Det er ikke hull i de slik som på bildet over. Har tatt ut låseskruene, men finner ikke helt ut om jeg skal slå eller skru. Det er jo et spor til et stort flatt skrujern, men kan ikke se noen gjenger på innsiden. Det er et VP290sp drev (ca.86mod) Quote Link to post
GEHU Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 De med bolter uten hull er det lettest og fjerne skruene oppe på hjelmen først ,så svinger du drevet så boltene går klar styrehjelmen og dunker de forsiktig inn.. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.