Jump to content

Tips for enkel demontering/montering av VP 290 drev?


Møkkamann

Recommended Posts

Har i flere år kjørt båt med drev. Da et Mercruiser bravo 2/3 drev. Ble jo da en reser på og ta det av og på, skifte lager, belger ++ 6 muttere og vips så ramlet det fra hverandre..

Etter ei tid ville vi da bytte ut båten og tanken så vidt innom og få seg en båt med fast aksel for og slippe det vedlikehold som drev bærer med seg. Endte da selvsagt opp med en kjempefin båt med rett og slett drev igjen.. 2 stk faktisk.. Dette er volvo penta 290 drev fra 2003. Nå er det da blitt høsten og vinterkonservering er tema. Båten står trygt bevart i låven og dreva skal av. Belgskifte og vask og stell..Dette er jo en helt annen patent.Tenker spesielt på de to hoved akslene som er låst med en liten umbrako skrue. Hvordan "fisker" man de ut? Belg og diverse under sammen monteringa igjen? Noen som kan gi meg en hjelpende mail angående grei fremgangsmåte ved drev demonteringa og monteringa? Greit med litt innspill før jeg starter og plundrer meg ihjel....På forhånd takk..

Link to post
Share on other sites

Hei!

Et lite tips hvis du har utgaven med innvendige gjenger er å skru inn en skrue og bruke et brekkjern. Du bruker en trekloss som mothold for å unngå skade/få riktig vinkel så vipper du litt med "kloen" på brekkjernet rundt skruehode. Vips, så er de ute. Sørg på forhånd at du har støtte under drevet.

Mvh Styrbert

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en slugger, gjennomgående bolt med mutter og skive på baksiden. Boltene er da ute på null komma niks.

 

Men det å sette det på igjen synes jeg er et sant hel"#¤% i hvertfall i forhold til Bravo drev som jeg også var vandt til. Bare det å få entret splines sporene tok mye tid og energi. Forbasket trangt å få hendene inn i mellom belgen for å styre akslen rett på.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget meg et verktøy,bestående av et gjengestag på ca 12 cm som jeg stikker inn i boltene,setter på ei mutter på inn siden,så har jeg et lite rør ca 6 cm langt som går utenpå boltene,så bruker jeg skive og en mutter på motsatt side på gjengestagget. Da kan man enkelt trekke ut boltene ved å skru den yttre mutteren inn

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Dette forutsetter at det er gjenger i boltene, han besriver jo at han ikke har det

 

 

Nei,290 har ikke gjenger i boltene,men et gjennomgående hull som man stikker staget igjennom,for siden å plassere mutteren på staget mellom bolt og belg,på yttersiden (andre enden) av staget plasseres røret og mutter,da er det bare å skru mutteren inn og bolten trekkes skånsomt ut :flag:

 

 

bilde_151.jpg

bilde_153.jpg

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Fikset en slik "slugger" Gikk da som en drøm.. Hadde ørlitt olje i den ene belgen..En kar sa at drevet da bør trykktestes? Ja ja ja.. klarer jeg det da? Ellers blir det vel grei skuring fra nå av helt til f´n skapen skal på igjen...Takker så langt for all hjelp på mitt spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Har laget meg en patent av sekketralle fra biltema, + en gjengestang og litt til for å justere høyden, har ikke prøvd å bruke den når jeg skal sette drevet på, men tror det vil fungere fint, (håper jeg) da kan jeg justere høyden med gjengestangen, lagrer agregatet på trallen.

 

 

tralle.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Kommer det vann inn bak kåpen som sitter over girvaieren (den man tar av får å løsne girvaier før man demonterer drevet)? Jeg har i dag sprayet drevet med drevspray og ser at det er 4 hull i kåpen, men disse var dekket over med en original VP tape. Regner med at det ikke er tett rundt girvaier uansett.... Er det lurt å spraye inn litt inn bak kåpen også da?

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg låner tråden litt, men hvor mye veier egentlig disse drevene? jeg har selv et 280 men forskjeller er vell ikke så stor?

 

I følge verkstedsmanualen veier de: 280: 52 kg og 290: 54 kg. Vet ikke om dette er med eller uten olje. Hvis du ha DP veier de 58kg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nei,290 har ikke gjenger i boltene,men et gjennomgående hull som man stikker staget igjennom,for siden å plassere mutteren på staget mellom bolt og belg,på yttersiden (andre enden) av staget plasseres røret og mutter,da er det bare å skru mutteren inn og bolten trekkes skånsomt ut :flag:

 

bilde_153.jpg

 

 

 

Hvordan får jeg ut disse boltene? Det er ikke hull i de slik som på bildet over.

Har tatt ut låseskruene, men finner ikke helt ut om jeg skal slå eller skru. Det er jo et spor til et stort flatt skrujern, men kan ikke se noen gjenger på innsiden.

Det er et VP290sp drev (ca.86mod)

 

drev.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...