Jump to content

9,9 HK - noen hensikt?


Anabelle

Recommended Posts

Mulig jeg kaster inn en brannfakkel nå, men har observert litt av hvert når jeg har vært på sjøen.

 

Er det ikke slik at for å føre en båt når man en UNDER 16 år, så må den ha mindre motor enn 10 HK (derfor 9,9 HK selges...) OG båten må IKKE kunne gå fortere enn 10 knop. Hvertfall var det slik tidligere.

 

Ser at foreldrene ofte er flinke til å holde seg under 10 HK på ungenes båt, MEN de fleste av disse småjollene gjør da mye mer enn 10 knop. Altså er det ulovlig.

Har en mistanke om at mange tror at det er nok å holde seg under 10 HK.

 

Her har politiet en jobb å gjøre synes jeg. Ikke sjelden har jeg ligget å nytt sjøens fred og ro. så har det kommet en liten båt med unger å lekt rundt i full fart inni havneområdet.

Skal innrømme at slikt irriterer meg.  :nono:

 

Andre synspunkter på dette?

 

NB. Tar forbehold om at reglene faktisk er slik som jeg tror.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Reglene er slik som du tror ja. Grensene er riktig, men som du sier en jolle med 9,9 hk går mye fortere enn 10 knop.

 

Politiet her har pleid å stoppe joller, og hvis det viser seg at føreren er under 16, blir han/hun sendt inn med advarsel om bot ved gjentakelse.

Link to post
Share on other sites

Det er i tillegg en begrensning på båtens lengde, 8m hvis jeg husker riktig. Reglene bærer preg av å være fra en annen tidsalder, og kunne kanskje vært modernisert en smule. For eksempel: Columbien har 9,9hk, gjør 6knop og er 6,6m lang. Det kan fullt lovlig føres av et barn. En gummijolle med 4hk planer ut i 12-13 knop (iallefall med et barn som fører.) og dermed er det  :nono: etter reglene. Skulle politiet virkelig håndheve dette, ville det ikke være mange som slapp unna bot....

/MS

Link to post
Share on other sites

...samtidig som det er en del barn på 14-15 som fint kan føre en jolle som går 15-20 knop. Både dyktige og forsvarlige mini-sjøfolk. Men skal man ha generelle regler må jo grensen gå et sted. Hvis alt skulle være på skjønn så hadde det blitt vanskelig å vite hva en skal forholde seg til..

Link to post
Share on other sites

Poenget her er jo at de fleste "lovlydige" foreldre kjøper podebåt som holder seg innenfor kravene - mindre enn 8 m og som regel med en eller annen 9,9 hk bakpå - MEN, de fleste er ikke klar over (eller har "glemt") regelen om maks 10 knop!  :smiley: Er nok mange som egentlig utsetter seg for juridisk forfølgelse hvis det skulle skje noe - om de bare var klar over det!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...