Jump to content

Faglig begrunnelse for oljeskift høst/vår.


Elmer

Recommended Posts

Hei!

Bringer opp et meget debattert tema, men gjør det likevel uten å søke først. Utslaget kom i ettermiddag da kranføreren jeg bruker kom mens jeg skiftet olje før opptak. Han sa at jeg ikke burde skifte olje nå. Den gamle olja hadde masse godsaker i seg som var lurt for motoren vinteren igjennom. Videre mente han at den nye olja forringes av å stå vinteren igjennom i motoren.

 

Selv er jeg alt annet enn en mekaniker (vel, alt er en overdrivelse, men absolutt ingen mekaniker i hvert fall) Jeg skifter olje på høsten av to grunner: 1: Jeg har hørt at det er det beste for motoren. 2: Godt med alt som er gjort på høsten. Når våren kommer vil jeg ha båten på vannet så fort som mulig. :cheers:

 

Så til spørsmålet. :confused: Har noen en faglig begrunnelse for å velge det ene istedet for det andre?

Link to post
Share on other sites

Brukt motorolje inneholder syrer og sot som tærer på lagere, foringer, simringer,ventiler, motorblokka og tettninger.

Hvis motoren blir bare kjørt halveis varm dannes det også kondens, som heller ikke er bra å ha inni motoren :nonod:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare.... Hva er best? La motoren stå tom? Eller fylle på ny som samler kondens og blir trå? Eller kjøre varm på gammel olje til våren og skifte da?

 

Er jo en del syrer,slamm,sot og spon (godsaker) i gammel olje!! Når står lenge,legger dette seg nederst i bunnpannaog blir til ei suppe/slagg som er vanskelig å få ut,....Vil i tillegg "skade" motoren da den vekkes til live etter 5-8 måner i dvale

 

Jeg vil tappe om høsten og fylle ny med en gang,kondens vann vil jo fordampe så snart olja blir varm!

 

Det beste er å ta en rask start på ny olje på høsten også,dette for å gi et nytt smørende og rensende lag med olje innv i motoren!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg har i allefall bestemt meg for å ikke skifte olje etter 70 timer i år, skal heller ikke justere ventiler som for båtmotoren min skal gjøres ca: 75 ganger oftere en om motoren hadde stått i en gravemaskin.

 

Tok båten opp i dag og er nå, etter 12 timer ferdig med det som verkstedet skulle ha ca: 40 000,- for inkl. montering av drevene på våren.

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bytt olje på høsten, kjør motor et par minutter etter oljeskift. Da har en ren olje i lager og ellers rundt om. Gammel sotet olje er full av syre, og det vil gå ut over lager på sikt.

 

Motormekaniker

Enig med dieselboy, men har du kjørt under 100 timer bruk oljen ett år til. skal du bytte olje gjør det på høsten, da får du ny olje i lagrene

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Men er det slik at kondensvann som danner seg inni motoren med den nye olja vil fordampe så fort oljen blir varm? Eller kan det danne seg såppas med kondens på vinteren at olja/motoren kan ta skade av dette ved første oppstart om våren?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har sett av motorer som har overvintret ute, skjer det lite innvendig. Det som kan ta knekken på en motor vinterstid, er at det kan komme vann/snø inn i eksosrør/luftinntak. Da vil det kunne begynne å ruste på ventiler og i sylindrene. Vil ikke tro at dette er noe problem med en motor som står "innomhus". Men dekk gjerne til luftfilter, just in case.

Link to post
Share on other sites

Artig med så rask respons, folkens! :smiley:

For meg er det en faglig uttalese når en verkstedformann som har plukket fra hverandre mange motorer sier sin mening om hva som er best. :yesnod: Motorveiledning må jo også sees på som faglig uttalelse.

Jeg synes også jeg nå har fått mange gode og kvalifiserte svar på hvorfor det ikke er bra å la gammel olje stå i motoren vinteren over.

Link to post
Share on other sites

Kanskje best å bytte på høsten for så å også bytte på våren. Altså ha på vinterlagrings olje?

Jøss, ja da har du kanskje åpnet et nytt marked. Så trenger vi en overvintringsolje i henhold til noen spesifikasjoner - nesten ubrukelig til å kjøre motoren på men god til å konservere. :lol:

Link to post
Share on other sites

For endel år siden hørte jeg et råd fra en motorleverandør at man burde skifte olje om høsten, og gjøre følgende:

 

Ta opp båten, varmkjør motoren ved samtidig å kjøre ferskvann gjennom saltvannssystemet. Tapp av/sug opp alt den olje du kan, og fyll på 70-80 % av ojlevolumet. Til våren skifter du oljefilter og etterfyller de siste literene med olje. På den måten fanger du opp "skifte" av olje både høst og vår. Start opp motoren igjen, slik at ny olje blir pumpet rundt om og ny oljefilm lagt over vitale motordeler.

 

Evt. kan du skifte olje mens båten ligger på vannet, og venter med å skifte filter etc. våren.

 

På den annen side: Dersom motoren bare går rundt 100 timer pr. sesong, er det ikke strengt tatt nødvendig med olje-og filterskift etter hver sesong. De fleste motorfabrikanter anbefaler skifte etter 200-300 timer.

 

Min motor går 70 timer/sesong, og jeg skifter annenhver sesong.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har skrudd i over 25år,har skrudd i fra hverandre og satt sammen flere hundre motorer.

 

Ser ganske så raskt hva slags "vedlikehold" folk gir redskapen sin......

 

da kan du kansje bekrefte at det kommer lite eller ingen tæreskader i lager mm av overvintret "gammel" olje??????

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...