Elmer Startet 9.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2009 Hei! Bringer opp et meget debattert tema, men gjør det likevel uten å søke først. Utslaget kom i ettermiddag da kranføreren jeg bruker kom mens jeg skiftet olje før opptak. Han sa at jeg ikke burde skifte olje nå. Den gamle olja hadde masse godsaker i seg som var lurt for motoren vinteren igjennom. Videre mente han at den nye olja forringes av å stå vinteren igjennom i motoren. Selv er jeg alt annet enn en mekaniker (vel, alt er en overdrivelse, men absolutt ingen mekaniker i hvert fall) Jeg skifter olje på høsten av to grunner: 1: Jeg har hørt at det er det beste for motoren. 2: Godt med alt som er gjort på høsten. Når våren kommer vil jeg ha båten på vannet så fort som mulig. Så til spørsmålet. Har noen en faglig begrunnelse for å velge det ene istedet for det andre? Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 I manualen til min Cummins Mercruiser QSD 2.8 står det at en skal skifte oljen om høsten (vinterlagring) "You should change the engine oil before placing the boat in storage" Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Brukt motorolje inneholder syrer og sot som tærer på lagere, foringer, simringer,ventiler, motorblokka og tettninger. Hvis motoren blir bare kjørt halveis varm dannes det også kondens, som heller ikke er bra å ha inni motoren Redigert 9.Oktober.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
68 GT Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Vanskelig å svare.... Hva er best? La motoren stå tom? Eller fylle på ny som samler kondens og blir trå? Eller kjøre varm på gammel olje til våren og skifte da? Er jo en del syrer,slamm,sot og spon (godsaker) i gammel olje!! Når står lenge,legger dette seg nederst i bunnpannaog blir til ei suppe/slagg som er vanskelig å få ut,....Vil i tillegg "skade" motoren da den vekkes til live etter 5-8 måner i dvale Jeg vil tappe om høsten og fylle ny med en gang,kondens vann vil jo fordampe så snart olja blir varm! Det beste er å ta en rask start på ny olje på høsten også,dette for å gi et nytt smørende og rensende lag med olje innv i motoren! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Ben Sin Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Har noen en faglig begrunnelse for å velge det ene istedet for det andre? Så var det den faglige begrunnelsen da folkens. Tror, tror at og har hørt, har blitt skrevet side opp og side ned i flere år. I likhet med trådstarter venter jeg i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hva menes med faglig begrunnelse?Holder det med at jeg er verksted formann? hehe Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Har ikke sett noe "tror at" i svarene her. Det at leverandøren som "ing" viser til anbefaler bytte om høsten, er hva jeg kaller faglig uttalelse. Ingen kjenner motorene bedre enn fabrikanten selv. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
2xDiesel Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Jeg har i allefall bestemt meg for å ikke skifte olje etter 70 timer i år, skal heller ikke justere ventiler som for båtmotoren min skal gjøres ca: 75 ganger oftere en om motoren hadde stått i en gravemaskin. Tok båten opp i dag og er nå, etter 12 timer ferdig med det som verkstedet skulle ha ca: 40 000,- for inkl. montering av drevene på våren. Redigert 9.Oktober.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Følg manualen for den motoren du har ombord. Der står det greit forklart. Ellers er her en link til Båtbørsens Stein Tømmeraas på akkurat det spørsmålet: http://www.batborsen.no/index.php?page=vis...=871&fra=50 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Holder det med at jeg er verksted formann? hehe Nei! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Bytt olje på høsten, kjør motor et par minutter etter oljeskift. Da har en ren olje i lager og ellers rundt om. Gammel sotet olje er full av syre, og det vil gå ut over lager på sikt. Motormekaniker Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Bytt olje på høsten, kjør motor et par minutter etter oljeskift. Da har en ren olje i lager og ellers rundt om. Gammel sotet olje er full av syre, og det vil gå ut over lager på sikt. Motormekaniker Enig med dieselboy, men har du kjørt under 100 timer bruk oljen ett år til. skal du bytte olje gjør det på høsten, da får du ny olje i lagrene Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
alfb Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Bytt olje på høsten, kjør motor et par minutter etter oljeskift. Da har en ren olje i lager og ellers rundt om. Gammel sotet olje er full av syre, og det vil gå ut over lager på sikt. Motormekaniker Jeg også tror at jeg gjør det på denne måten Redigert 9.Oktober.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Nei! Har skrudd i over 25år,har skrudd i fra hverandre og satt sammen flere hundre motorer. Ser ganske så raskt hva slags "vedlikehold" folk gir redskapen sin...... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Polarn Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Kanskje best å bytte på høsten for så å også bytte på våren. Altså ha på vinterlagrings olje? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dieselboy Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Om motoren ikke er i bruk på vinter'n, ser jeg ikke helt grunnen til oljebytte på våren. Men en ting som ingen har nevnt, tar jeg det som en selvfølge at filter og blir byttet på høstoljeskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Men er det slik at kondensvann som danner seg inni motoren med den nye olja vil fordampe så fort oljen blir varm? Eller kan det danne seg såppas med kondens på vinteren at olja/motoren kan ta skade av dette ved første oppstart om våren? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dieselboy Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Etter det jeg har sett av motorer som har overvintret ute, skjer det lite innvendig. Det som kan ta knekken på en motor vinterstid, er at det kan komme vann/snø inn i eksosrør/luftinntak. Da vil det kunne begynne å ruste på ventiler og i sylindrene. Vil ikke tro at dette er noe problem med en motor som står "innomhus". Men dekk gjerne til luftfilter, just in case. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Artig med så rask respons, folkens! For meg er det en faglig uttalese når en verkstedformann som har plukket fra hverandre mange motorer sier sin mening om hva som er best. Motorveiledning må jo også sees på som faglig uttalelse. Jeg synes også jeg nå har fått mange gode og kvalifiserte svar på hvorfor det ikke er bra å la gammel olje stå i motoren vinteren over. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Kanskje best å bytte på høsten for så å også bytte på våren. Altså ha på vinterlagrings olje? Jøss, ja da har du kanskje åpnet et nytt marked. Så trenger vi en overvintringsolje i henhold til noen spesifikasjoner - nesten ubrukelig til å kjøre motoren på men god til å konservere. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) For endel år siden hørte jeg et råd fra en motorleverandør at man burde skifte olje om høsten, og gjøre følgende: Ta opp båten, varmkjør motoren ved samtidig å kjøre ferskvann gjennom saltvannssystemet. Tapp av/sug opp alt den olje du kan, og fyll på 70-80 % av ojlevolumet. Til våren skifter du oljefilter og etterfyller de siste literene med olje. På den måten fanger du opp "skifte" av olje både høst og vår. Start opp motoren igjen, slik at ny olje blir pumpet rundt om og ny oljefilm lagt over vitale motordeler. Evt. kan du skifte olje mens båten ligger på vannet, og venter med å skifte filter etc. våren. På den annen side: Dersom motoren bare går rundt 100 timer pr. sesong, er det ikke strengt tatt nødvendig med olje-og filterskift etter hver sesong. De fleste motorfabrikanter anbefaler skifte etter 200-300 timer. Min motor går 70 timer/sesong, og jeg skifter annenhver sesong. Redigert 10.Oktober.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Tråden heter noe med faglig begrunnelse. Har vi fått en faglig begrunnelse her ? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ja, i innlegg 2. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
hifo Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Har skrudd i over 25år,har skrudd i fra hverandre og satt sammen flere hundre motorer. Ser ganske så raskt hva slags "vedlikehold" folk gir redskapen sin...... da kan du kansje bekrefte at det kommer lite eller ingen tæreskader i lager mm av overvintret "gammel" olje?????? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hegra Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Tråden heter noe med faglig begrunnelse. Har vi fått en faglig begrunnelse her ?Tja, Gudrun har jo lagt ut en tråd i innlegg nr.9 og den tråden er nå faglig nok for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.