Jump to content

Faglig begrunnelse for oljeskift høst/vår.


Elmer

Recommended Posts

Dette er mildt sakt flisespikkeri..!!! Oljene i dag inneholder antikorrosiver og i tillegg stoffer som skal nøytralisere syrene som dannes i maskinen under drift. Bytt når det passer, høst vinter eller vår, før eller etter sesongen, morgen middag eller kveld....

Kjør maskinen god og driftsvarm og bytt olje og filter...

 

Hilsen maskinist.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar 6LP-STE 290hk hvor peilepinnen går i et rør som fortsetter under motoren og svinger opp i bunnpanna.

Når jeg bytter olje pumper jeg den ut gjennom dette røret, og får antageligvis med det som ligger nederst først.

 

Jeg har sett at det er veldig mye mindre på peilepinnen tjue minutter etter avsluttet kjøretur i forhold til en dag eller to senere. Det henger igjen veldig mye olje i filter, oljekjølere og ellers i motoren, sikkert lenger enn det tar for oljen å bli kald igjen.

 

For å få med all oljen kjører jeg den derfor ikke varm. Jeg bruker en 14 liters Pela vakuumpumpe, og lar den suge luft en god stund etter at bunnpanna er tom for å få med mest mulig ut. Oljefilteret står opp-ned og er helt tørt fordi det er lenge siden jeg har brukt motoren.

 

Jeg gjør dette på høsten, og fyller på med ny olje og nytt oljefilter, før jeg kjører den med ferskvann fra en stamp en stund og 50% frostvæske etterpå til det kommer ut bak.

 

Men jeg er ikke "faglig".

 

 

Mvh arnearmoa

 

 

 

PS

For ordens skyld har jeg også sett at det kan være forskjell på når jeg tar opp pinnen første og andre gang, trolig pga. innestengt luft i det røret den står i, så jeg overser det det første jeg ser på pinnen, og tørker av for å stikke nedi igjen og peile.

Link to post
Share on other sites

da kan du kansje bekrefte at det kommer lite eller ingen tæreskader i lager mm av overvintret "gammel" olje??????

 

 

 

Hmmm :sad:

I løpet av et år kommer det selfølgelig lite eller ingen tære skader,men Ha i bak hodet at i tillegg til normale avfalls stoffer i olja har marine motorer tilgang på salt gjennom Bla Innsugs lufta!

 

Men det er jo selfølgelig et personelig valg om man skal ha motoren i 5 eller 50 år,Så på sikt blir det skader ja

 

Har man investert litt kroner i en motor så er det vel ikke noe å drive å vri og vrenge på hva produsenten anbefaler!

Har man en Diesel sekser på 4-5OO hk,så tar man selfølgelig vare på den!!??,et olje skift er vel noe av de rimeligeste utgifts postene man har i et båthold

 

Noen kjører 500 timer på Blåtind olje mens andre kjører 100 timer på Mobil 1.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Dette er mildt sakt flisespikkeri..!!! Oljene i dag inneholder antikorrosiver og i tillegg stoffer som skal nøytralisere syrene som dannes i maskinen under drift. Bytt når det passer, høst vinter eller vår, før eller etter sesongen, morgen middag eller kveld....

Kjør maskinen god og driftsvarm og bytt olje og filter...

 

Hilsen maskinist.. :smiley:

Jeg er vel enig med maskinisten :yesnod: Skift oljen etter de gjeldende driftstimer som fabrikanten anbefaler.

Jeg hørte foresten om en båt som lå i Gøta kanal. Han ble liggende i mange dager og slusevakten vil vite hvorfor? "Venter på en spesialist" svare karen. "Hva slags spesialist?" underet vakten. "En oljespesialist, han skal skifte olje på motoren, den har gått 50 timer og da skal oljen skiftes så jeg kan ikke gå lengere". :flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel enig med maskinisten :yesnod: Skift oljen etter de gjeldende driftstimer som fabrikanten anbefaler.

Jeg hørte foresten om en båt som lå i Gøta kanal. Han ble liggende i mange dager og slusevakten vil vite hvorfor? "Venter på en spesialist" svare karen. "Hva slags spesialist?" underet vakten. "En oljespesialist, han skal skifte olje på motoren, den har gått 50 timer og da skal oljen skiftes så jeg kan ikke gå lengere". :flag_sw::flag:

 

 

Ja netopp! så hvorfor ikke skifte den på høsten da? Så lenge produsenten anbefaler dette,kan jo gjøre det i garanti perioden da i allefall.

 

Enkelte motorer krever en nullstilling ved 50 timer,ikke alle eiere er glupe nok til å lære seg denne prosedyren,så da må "spesialist"tilkalles.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel enig med maskinisten :yesnod: Skift oljen etter de gjeldende driftstimer som fabrikanten anbefaler.

Jeg hørte foresten om en båt som lå i Gøta kanal. Han ble liggende i mange dager og slusevakten vil vite hvorfor? "Venter på en spesialist" svare karen. "Hva slags spesialist?" underet vakten. "En oljespesialist, han skal skifte olje på motoren, den har gått 50 timer og da skal oljen skiftes så jeg kan ikke gå lengere". :flag_sw::flag:

Det er jo ikke til å unngå misforståelser når det er snakk om kommunikasjon med personer som ikke er så bevandret innen et spesifikt arbeideidsfelt, og det er jo lett å le av dette i gitte fora.

 

Men tenk dere at i Kina så finnes det ca 1000 bokstaver i alfabetet, men bare en brøkdel blir brukt i hver region. I praksis betyr dette at hvis man skriver et brev til en på den andre kanten av landet så er det ikke sikkert mottakeren forstår alt man har skrevet i brevet.

 

Slik er det med tekniske innretninger også, og da blir det litt av en utfordring for en produsent å forebygge mot mekaniske skader på noe som kanskje har en forventet levetid på 20 år.

 

Blant Båtplassens medlemmer er det noen som vil forsvare å kjøpe olje på Biltema fordi det er billig der, og det må de for all del gjøre. Men det er tilsynelatende en stor andel av Biltemakundene som selger båtene sine med nyoverhalt motor mens motoren i utgangspunktet bare er nyovermalt.

 

Jeg tror ikke disse personene er kjeltringer for de tror bare det er slik fordi de bruker det Kinesiske alfabetet som ikke alle forstår.

 

Så spørs det om noen kan gi en kort og faglig forklaring på hvordan man individuelt bør passer på og fanger opp feil på motorene eller drevene sesong etter sesong under en normal aldrings og slitasjeprosess?

 

Personlig er jeg mer bekymret over hva som befinner seg inni motoren eller drevet når båten lagres for vinteren enn jeg er for hva som befinner seg i disse delene når båten er i bruk. Preservering er alfa og omega for en marinemotor hvis man ikke ønsker noen ubehagelige overraskelser på et eller annet tidspunkt etter vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening rundt dette er vel at det som står i vedlikeholdsmanualen gjelder for ekstremtilfellene, og står der av nettop den grunn at produsenten skal ha ryggen fri. Har 3 kamerater som kjøpte nye båter med drev for 5 år siden, i år er første gangen drevene er av og belgene blir sjekket. Det viser seg samtlige belger er tette, men begynner å bli stive å viser anntydning til sprekker. Dette kan jo ikke bety annet en at årlig skifting av belger ikke er nødvendig i alle miljøer og alle driftsforhold, noe jeg tror også i en viss grad kan overføres til oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo ikke bety annet en at årlig skifting av belger ikke er nødvendig i alle miljøer og alle driftsforhold, noe jeg tror også i en viss grad kan overføres til oljeskift.
Forsåvidt enig i det. En annen ting er at eldre motorer og bøker ikke tar hensyn til den utviklingen det har vært innen smøreoljer. Det er forskjell på oljen som var tilgjengelig i 1979 og 2009. På en annen side ville jeg ikke like tanken på hvis SAS mekanikkere på Gardemoen eller Sola kastet instruksjonsboka i søpla og kjørte sitt eget løp. :confused:
Link to post
Share on other sites

Hegra: Er enig i det med SAS mekanikeren, men nå er det slik i flybransjen at når man over tid har vist driftssikkerhet f.eks. en motor så økes serviceintervallene. Hadde det f.eks. kommet en ny flymotor på markedet hadde den kanskje fått full overhaling på 1 000 timer, mens de etablerte som Lycoming og Continental kanskje har 3 000 timer før full overhaling kreves nettop med bakgrunn i at de gjennom 40 år har vist bedre og bedre driftssikkerhet. Uten at jeg skal uttale meg skråsikkert om det tror jeg personlig at da Volvo lanserte sin første Aquamatic for X antall år siden var nok årlig skifting av belger en anbefaling fra produsenten. Fram til i dag har der sikkert vært en utvikling når det gjelder gummiblandinger også. Tror jeg!

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig galt med Biltema sin olje ?

Er den dårlig kun fordi den er billigere ?

Holder den ikke spec'en som opplyses ?

Kan du komme med en faglig dokumentert begrunnelse ?

Det var ikke meningen at Biltema skulle komme dårlig ut med det jeg skrev og det er beklagelig hvis det var slik det ble oppfattet. Jeg mener bare at det ofte er en sammenfallende interesse blant noen av å erverve seg ting billig og misforstå fornuftig forebyggende vedlikehold. Man kan fort spare seg til fant ved å utsette en utgift man uansett vil få.

 

Jeg har et tilfelle nå hvor verdens beste olje ikke ville hindret en motorskade, for denne båten har blitt slept med åpne sjøvannsventiler. Det har kommet vanntrykk inn i saltvannsinntaket og turboen har lekket sjøvann inn til eksosventilene og ned i en sylinder via blandebendet.

 

Om båten er 60 dager gammel og får en slik påført feil så er løpet kjørt for motoren hvis båten blir stående med denne oljen over vinteren.

 

Det er her det Kinetiske alfabetet symbolsk kommer inn i bildet, for det skal tross alt forebyges mot en rekke feilkildrer i en båt som kan forårsake en lagringsskade, og det trenger ikke å være motorprodusentens feil at en skade oppstår.

 

Kanskje utfordringen er at en båteier bare opplever sin verden og derfor ikke har nok erfaring med hva som kan gå galt når man er uheldig eller uvitende?

Link to post
Share on other sites

Blant Båtplassens medlemmer er det noen som vil forsvare å kjøpe olje på Biltema fordi det er billig der, og det må de for all del gjøre. Men det er tilsynelatende en stor andel av Biltemakundene som selger båtene sine med nyoverhalt motor mens motoren i utgangspunktet bare er nyovermalt.

 

Jeg tror ikke disse personene er kjeltringer for de tror bare det er slik fordi de bruker det Kinesiske alfabetet som ikke alle forstår.

 

:confused: Hva er egentlig ditt budskap her? Og kan du dokumentere disse meget lite profesjonelle uttalelsene dine?

Link to post
Share on other sites

:confused: Hva er egentlig ditt budskap her? Og kan du dokumentere disse meget lite profesjonelle uttalelsene dine?

Nei jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg besøker et ganske stort antall båter i løpet av et år. Jeg mener det er en ganske klar tendens av at de som handler på biltema legger betydelig mindre kvalitet ned i resten av båten enn de som bruker penger på kvalitetsvarer.

 

Unnskyld ordvalget, kvalitet er jo ikke annet enn at man får det man forventer og prisen styrer jo til syvende og sist ofte dette. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter: Er vel ikke nødvendigvis det å slippe utgifter eller å få tilgang til ting rimelig som er greia. Ofte handler det mer om å klare å se fornuften i det man foretar seg. Når bilmekanikeren min sier at bilen min bør på service en gang i året blandt annet fordi bremsekalipperne bør renses og smøres opp, slik at man unngår at de blir trege og at det kan medføre heng å på bremsene, ja da ser jeg fornuften i det og sender bilen på service. Personlig ønsker jeg også å se en viss fornuft og logikk i det jeg foretar meg med båten selv om min oppfattelse av ting ikke alltid sammenfaller med produsentens anbefalinger. Ref. Olje, reimer, belger, impellere osv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter skriver vel kinesisk nok om han ikke må dra inn det kinesiske skriftspråket i tillegg. Et språk jeg vedder et par Jerry kanner bensin på at han ikke behersker.

 

Jeg kan fortsatt ikke se en eneste faglig begrunnelse på hvorfor man må bytte motorolje på høsten på båtmotoren.

 

Og ja; jeg har sett at en motorprodusent anbefaler oljeskift om høsten.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig ditt budskap her? Og kan du dokumentere disse meget lite profesjonelle uttalelsene dine?

 

Kan jeg aldri tenke meg. For denne mannen er kun kapabel til å skrive alt for lange innlegg uten innhold. Digge seg selv. Digge seg selv. Digge seg selv.

 

Men for all del. Det er jo et fag i seg selv!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg aldri tenke meg. For denne mannen er kun kapabel til å skrive alt for lange innlegg uten innhold. Digge seg selv. Digge seg selv. Digge seg selv.

 

Men for all del. Det er jo et fag i seg selv!

Den faglige begrunnelsen trenger ikke å være annet enn at motoroverhalingsverkstedene i stor grad lever av å repparere marinemotorer som er lagringsskadet. Hvis Østkyst Hustler mener motorpreservering ikke har noen forebyggende effekt så må han selvsagt få mene det.

 

Men det er vel godt og vel 30 år siden industrien på alvor fant ut at finmekanikken i aggregater etc. tok skade av å stå ubrukt i byggefasen av en oljeplattform etc. Det oppsto da svært ofte atmosfærisk korrosjon på cylindervegger etc.

 

Det ble da utviklet en del produkter som hindret denne korrosjonen ved å nøytralisere syrer / klorider samt isolere metallpartikler og metalliske komponenter i motorene. (VpCi)

 

Virkningsgraden av VpCi (Vapor Phase Corrosion Inhibitors) varierer, men det har vist seg å være svært effektivt når fagfolk får spesialdesigne en beskyttelse.

 

For de av dere som tar av toppen på motoren og observerer mørke felter på cylinderveggene eller rustkanter der stempelringene har stått, så kan dere finne mye informasjon om hvorfor dette skjer ved å søke på Vapor Phase Corrosion Inhibitors.

Link to post
Share on other sites

Betraktning på olje i marine motorer

Jeg bytter hvert år pga syredannelsen. Problemet som man ofte overser ved sammenlignign bil/båt er driftstid og fordelingen av denne over året. Hvis vi hadde kjørt motorene våre 10-20 timer i uka eller mer kunne man kjørt lenger pr oljeskift. Maskinen snurrer og normal slitasje skjer. Nå er det slik at mine motorer står nå helt stille i 1 posisjon i 7-8 måneder. Da vil evt syreskader bli etsende på den ene posisjonen/vinkler på deler osv. Syren er der, syre skader. Så lett er det. Synes kanskje ikke etter 1 år, men gi det en del år så...

 

En test som kunne vært gjort hvis noen har gammel olje tilgjengelig er å sette 1 stykke stål ned i gammel olje og la det stå helt stille 1 år. Etter 1 år burde det være målbart med en syreskade hvis sådann oppstår.

 

Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan man kan gamble med en motor til 200.000 - 300.000 kroner/stk når et oljeskift koster 500 - 600 kroner/stk. Men så kjører jeg jo med sikkerhetsbelte i bilen også :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Med ny olje på begge 2

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bavaria: Er enig med deg i prinsippet, men her handler det vel mer om ønsket av å vite hvorfor og ønsket om en forklaring man kjøper. Olje er en ting, men sett i sammenheng med at motoren min skal ha ventiljustering hver 200 timer, mens tilsvarende motor i en gravemaskin skal ha etter 15 000 timer så gjør dette meg nyskjerrig på å vite hvorfor :smiley:

Link to post
Share on other sites

motoren min skal ha ventiljustering hver 200 timer, mens tilsvarende motor i en gravemaskin skal ha etter 15 000 timer

 

Det kan være forde at en marinemotor har mye mer turtallsvingninger (mye gassing) i forhold til en gravemaskin som blir startet opp og tusler og går på 1500 - 1800 rpm.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...