Jump to content

Faglig begrunnelse for oljeskift høst/vår.


Elmer

Recommended Posts

men sett i sammenheng med at motoren min skal ha ventiljustering hver 200 timer, mens tilsvarende motor i en gravemaskin skal ha etter 15 000 timer så gjør dette meg nyskjerrig på å vite hvorfor :smiley:

En gravemaskin er en lavkomprimert maskin (relativt sett selvfølgelig) som går med stort sett jevnt turtall hele tiden, dvs der den yter mest/best. i tillegg startes den hver dag og kjøres i 8-12 timer nesten hver dag.

Dine motorer (og mine) er lettvektsmotorer hvor vekt/ytelse er himmelvid forskjell. Se her for eksempel (tilfeldig fra Google):

SC 220.7 gravemaskin

Cummins 6BTA5.9-F 6,6 liter motor, 158Hk 2 ventiler pr sylinder. Enkelt ventilsystem fra før en-eller-annen-krig.

Dine Volvo Penta KAD300: 3,6 liter motor, 272HK. 4 ventiler pr sylinder. Et veeldig mye mer komplekst ventilsystem

Mine Volvo Penta KAD32 : 2,4 liter 170Hk 2 ventiler pr sylinder. Enkelt ventilsystem

 

Litt kjapp Googling tilsier at en 300HK gravemaskinmotor har et volum på 13,7 liter! Kilde Isuzu

KAD300 har samme effektuttak på 3,6 liter motorvolum!

 

Lette marinemotorer er presset myyyyye mer enn en gravemaskin så sammenligningen blir helt feil.

 

Jeg hadde KAD44 som er samme grunnmotor som KAD300, og etter 200 timer var ventilene ganske ute av stilling. Såpass at mekanikeren trodde jeg hadde hoppet over forrige 200 timer justering.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke effekuttak noe særlig innvirkning på ventilmekanismen,er vel heller turtall som spiller noen rolle her

 

Så vidt jeg vet ligger turtallet på en båtmotor nokså likt turtallet i en gravemaskin,så jeg ser ikke helt den store forskjellen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg mer greie på gravemaskin og lastebil enn båtmotorene til Volvo skal innrømme det.

At båtmotorene går med et høyere turtall gir selvfølgelig grunn til å stille ventiler oftere.

 

På D6 i graver skal de stilles hver 1000. time mener jeg å huske.

 

Det at fabrikanten også anbefaler å stille ventilene ved x-antal timer er jo heller ingen grunn til å

betvile.

Allikevel mener jeg at effektuttak har liten betydning for hvor ofte ventiler bør kontrolleres,men turtall.

 

Og siden båtmotorer jobber i et noe høyere turtallsområde,så bør vel ventilene stilles oftere.

 

Men rulling med øynene kan "Mix" spare seg for,bør kunne gå an å ha en grei tone selv om man er uenig!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hva er det som så på viddene i min påstand om at motorene i gravemaskin og båt jobber størstedelen av driftstimene sine ved rundt 1800 o/min?

 

Greit nok at maksturtallet er oppgitt til 3500 o/min,men det er vel et fåtall menneseker som kjører rundt med motoren på maksturtall.

 

Men hvis jeg tar feil der også,er det ikke rart at intervallene for ventiljustering er hver 200. time.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

På Volvo Penta motorer er marsjturtall= Maks turtall minus 200 rpm .

 

mvh

Bavaria32sport

Nåja, i min brukerhåndbok for D-4 som forøvrig er den samme for D-6 anbefales det ett marsjturtall som ligger minst 10% under maksturtall, fullgassområde bør forøvrig ligge på 3400-3600 rpm på ovennevnte motor. Noe som gir ett marsjturtall ca 350 rpm under full gass.

 

Oooops sporet visst helt av denne tråden, sorry :lipseal:

Link to post
Share on other sites

unnskyld, glemte å lese manual for D serien. Med alle 40,41,42,43,44,300,32 motorer følger det med et lite sort skilt med gullskrift hvor det står på svensk at marsj er 200 rpm under max :-)

Mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Litt faglig, I min Sabb F diesel bok står det.

Skift olje og oljefilter etter 150 driftstimer ELLER en gang ÅRLIG.

Husk også å skifte smørolje på brennstoffpumpen.

 

Til de som har skiftet olje på motoren nå og bruker Biltema olje husk at oljen

bare er holdbar i et år fra tappedato, skal en tro på Kundservice.

Så da kan det fort bli oljeskift høst og vår.

 

Holdbarheten til smøolje var diskutert her

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60477&hl=

 

litt synsing.

Skickat: den 2 oktober 2009 10:39

Till: kundservice

Ämne: Motorolje

Hei!

Er dette rett at Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife er ferskvare, i kannene i butikken?

Hvorfor er det da ikke datostemplet holdbarhet på kannne??

Er det rapsolje dere lager motorolje av?

Hvorfor står det ikke i HMS databladet at oljen må brukes opp innen et år??

 

Hej

Vår misstanke är att oljan då den lagrats under så lång tid utsatts för kondens i förpackningen och då förlorat sina egenskaper.

Olja såsom andra kemikalier säljs för direkt användande och inte för lagring under lång tid.

Vi beklagar att detta inte framgått vid köpet.

Med vänlig hälsning/ Best regards,

xxxxxxxx

Kundservice

Tel: 0775 20 00 00

kundservice@biltema.com

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og jeg lurer på hvor denne kundebehandleren i Biltema har dette sprøytet fra ?

 

Det er ikke bare En men TO kundebehandleren hos Biltema som hevder dette.

 

Smøroljen til Esso, Statoil/Hydro og Shell har mange år`s holbarhet på kannene ifølge de jeg snakket med.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Til alle "professorene" her på forumet. Ta dere bryet med å ringe et hvilket som helt oljeselskap, og dere vil få vite at alle oljeprodukter er ferskvare.

 

Godt du skrev det, Esso, Statoil/Hydro og Shell sa også at rapsoljen var ferskvare,

men den laget de ikke smørolje av.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Den var tung og fordøye.

 

Vil ikke det si at Biltema`s MINERALolje 10W-40 / 10W-30 ACEA A3/B3 standar ( europeisk oljestandar)

ikke tilfredstiller API standaren ?

 

Det er kun Biltema`s halv og Helsyntetisk motorolje som har API standar og ACEA A3/B3 og API SL/CF.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Dette var Ole Petter på sitt beste (og velkjente): å oppgi et dokument med 133 sider uten å spesifisere noe som helst ellers. Dette gir i alle fall svært få poeng i en del eksamenssammenhenger.

 

Har kjørt et kjapt søk med "degrad" og fant ingenting som så relevant ut.

Link to post
Share on other sites

Den var tung og fordøye.

 

Vil ikke det si at Biltema`s MINERALolje 10W-40 / 10W-30 ACEA A3/B3 standar ( europeisk oljestandar)

ikke tilfredstiller API standaren ?

 

Jeg vet ikke for jeg kjenner ikke noe til Biltema oljene. Men med stor sannsynlighet så bruker de en merking som sier AC** et eller annet som betyr at oljen tilfredsstiller europeiske bilprodusenters organisasjon.

 

Det er en del oljeleverandører som bruker slike triks og hevder i tillegg tvetydig at oljen tilfredsstiller en API standard. Hvis du leser linken jeg la ut så finner du i alle fall ut hvilken dokumentasjon du skal spørre Biltema om.

 

Men det ville være uklokt av Biltema å selge en olje uten å sette på API logoen på kannen hvis oljen virkelig er API testet og godkjent.

Så skriver du:

Det er kun Biltema`s halv og Helsyntetisk motorolje som har API standar og ACEA A3/B3 og API SL/CF.

 

Jeg gjør regning med at du klarer å skaffe en kopi av API sertifikatet på denne oljen som bekrefter påstanden.

Link to post
Share on other sites

Mener du en ikke skal ta for god fisk det som er oppgitt på etthvert produkt :confused:

 

I denne diskusjonen er det snakk om hvorvidt man skal skifte olje på høsten eller våren. (Så spørres det i tillegg etter dokumentasjon).

 

Det slik at alle oljer har varierte egenskaper på forskjellige områder og at en del normtall er minimumskrav. Det finnes med andre ord oljer som har over minimumskravene på enkelte områder, og disse egenskapene dokumenteres gjennom tester.

 

For eks. så er det noen som heter TBN som på Norsk betyr oljens alkaliske reservekapasitet som i praksis avgjør hvor effektivt oljen bryter ned forbrenningssyrer. Dette er kjemi som brytes ned over et visst antall driftstimer, men motorens tekniske tilstand og kvaliteten på drivstoffet har også stor betydning.

 

Hvis en person her på Båtplassen mener at motoroljen godt kan stå i motoren over vinteren så kunne man kanskje forvente at den samme personen kunne begrunne hvorfor og samtidig forklart hva TBN innholdet i oljen betyr.

 

Men for all del fortsett med synsingen, men hvor god er oksidasjonsstabiliteten for oljen i slutten på sesongen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...