Jump to content

Faglig begrunnelse for oljeskift høst/vår.


Elmer

Recommended Posts

Vil ikke det si at Biltema`s MINERALolje 10W-40 / 10W-30 ACEA A3/B3 standar ( europeisk oljestandar)

ikke tilfredstiller API standaren ?

 

 

Mineralsk 10W-30: Oppfyller følgende internasjonale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF.

 

Mineralsk 10W-40: Oppfyller følgende spesifikasjoner: API SG/CD.

 

Mineralsk 20W-50: Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF.

 

Mineralsk 15W-40: Oppfyller følgende spesifikasjoner: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.

 

Klippet og limt fra Biltemas sider. Den siste er vel den mest aktuelle for oss med gamle dieselmotorer. Alle disse er det som dere ser oppgitt API standard på. Og sikkert de andre også, jeg har ikke sjekket alle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mineralsk 10W-30: Oppfyller følgende internasjonale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF.

Mineralsk 10W-40: Oppfyller følgende spesifikasjoner: API SG/CD.

Klippet og limt fra Biltemas sider. Den siste er vel den mest aktuelle for oss med gamle dieselmotorer. Alle disse er det som dere ser oppgitt API standard på. Og sikkert de andre også, jeg har ikke sjekket alle...

 

Har biltema forskjellige data på forskellige sider?

Det var disse jeg spurte om bare hadde ACEA A3/B3 ( europeisk oljestandar)

og ikke tilfredstiller API standaren ?

 

 

 

Atilkkel nr. 36-2700 Motorolje Mineral 10W-40 NORMER ACEA A3/B3 IKKE API i følge Biltema

http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2700.pdf

 

Atilkkel nr. 36-2720 Motorolje Mineral 10W-30 NORMER ACEA A3/B3 IKKE API i følge Biltema

http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2720.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Så skriver du:

Det er kun Biltema`s halv og Helsyntetisk motorolje som har API standar og ACEA A3/B3 og API SL/CF.

Jeg gjør regning med at du klarer å skaffe en kopi av API sertifikatet på denne oljen som bekrefter påstanden.

 

Det er vel litt vanskelig å skaffe en kopi av API sertifikatet, når oljen ikke har det i følge Biltema .

 

Jeg sa vel også...( mente å spørre deg til råds, jeg antar at du er bedre i utenlandsk enn meg).

Vil ikke det si at Biltema`s MINERALolje 10W-40 / 10W-30 ACEA A3/B3 standar ( europeisk oljestandar)

ikke tilfredstiller API standaren ?

 

Regner med at svaret i Innlegg #79 er svar godt nok

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her er en forklaring på norsk hva kodene står for. For å veksle mellom API og ACEA er det bare å trykke på linken litt under tabellen på siden. Etter det jeg kan se så har nok flere oljer mange bokstaver og tall. Da er de godkjent til flere typer motorer, eksempelvis API-CC,CD er for dieselmotorer både med og uten turbo. Det er vel en oppfatning at jo lenger ned man kommer i alfabetet jo bedre er kvaliteten. Men det er jo slett ikke sikkert at det er den beste oljen for en gammel motor. Altså kan en olje med lav kvalitet i følge bokstavsystemet være den beste for en eldre motor. Vil nesten si at både API og ACEA henviser til typer motorer og ikke nødvendigvis bare kvalitet.

 

At biltema ikke har API i sine datablad kan skyldes at de ikke selger olje i statene, men har det med på embalasjen. API er det amerikanske målesystemet. Og kravene er ikke høyere der enn i europa.

Link to post
Share on other sites

Går det greit at motor og drev står i samme posisjon i 5-6 måneder under vinteropplag? Eller bør man sørge for jevnlig å tørne litt på motoren?

 

Men om det er strengt talt nødvendig er en annen sak,

Her dreier det seg om både elektrolyse og rett og slett rust/kontaktkorrosjon.

Forskjellige kontaktpunkter sørger for korrosjon = jo mindre av størrelsen kontaktet er desto skarper blir bildet man ser (og føler) etter hvert.

 

Gode eksempler er rullelager på veivaksel og drev, stempelringer og sylinder, m.m.

På 4-taktmotorer hjelper noe god og forholdsvis frisk olje -inntil- gjennomsnittlig 4 til 6 måneder.

Men de fleste produsenter krever (syrefritt) konserveringsolje så sant motoren skal står lengre, noen allerede for kortere opplagstider.

 

Hos 2-takt-påhengsmotorer som verken ha direkte innsprøyting og oljeinjeksjon er det enda verre siden slike motorer får direkte gjennomstrømming av både fuktighet, salt og andre mineraljer.

Fornuftig og av produsentene anbefalt er bruk av spesiellt motorkonservering for indre behandling.

For det finnes det spraybokser som er meget enkelt til å bruke, ellers kan man bruke syrefritt olje som kan injiseres gjennom forgassere med vanlig spøytekanne.

 

Siden det sannsynligvis finnes så mange servicefolk her undrer jeg meg litt at ingen her sier mer om dette tema.

Det finnes nemlig egentlig lite å gjette om, så sant man ikke ønsker å ta sjanser. :smiley:

 

Ikke glemm:

Slike skader utvikles veldig sakte og man skjønner det skjelden umiddelbart.

Men er den først til stede da blir det verre med hver omdreiing av veivakslen, så er det bare.

 

Hva koster derimot litt konservering og vedlikehold siden det meste kan gjøres selv?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En merkelig diskusjon som vel engentlig handler mest om lesing av motormanualen.

Bytt olje før båten går i vinteropplag, tørn gjerne motoren rundt noen ganger i løpet av vinteren, start gjerne motoren opp derom en ligger på sjøen og kjør den varm noen ganger. Ved langtidslagring bruk spesiell konserveringsolje ref. Becker så vil det helst gå bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan fortsatt ikke se en eneste faglig begrunnelse på hvorfor man må bytte motorolje på høsten på båtmotoren

 

Man ser det man vil....

 

 

Om båten blir brukt hele året, er det da kun timeantallet som avgjør byttetidspunkt ?

 

Jepp :smiley:

 

 

Skal båten i opplag så skiftes olje og på høsten for å unngå å lagre evt forurensinger som kan ha kommet i olje gjennom sesongen. Olje blir forurenset av dieselkvalitet, og nedbrutt av vanlig bruk, og kan få kondens av småkjøring. Dette vil ingen ha stående i sine veivlager i flere mnd.

Olje skiftes høst, og motor kjøres god og varm. Fersk olje over alt inni motoren er bra :flag:

 

 

Mekaniker...selger...tømrer...anleggsfører...sveiser...rørlegger...sjåfør...

Samma søren så gjør alle som de vil vel?

Men eg har rett :smiley: hehe

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...