Jump to content

Negative erfaringer med Steyr?


Bayer

Recommended Posts

Vel den motoren der brukes i mange MOB båter på skip og litt offshore, så det burde være en grei indikasjon på kvaliteten, eller?

Importøren i Arendal har god kompetanse på denne motoren og er du i tvil om noe, selv etter å ha lest instruksjonsboken, så kan du ringe der og få et svar.

 

De har egen hjemmeside: http://www.univa.no/

 

Ellers kan du bruke søkeknappen øverst her og skrive inn Steyr, så får du opp en masse innlegg hvor det ordet har vært brukt... masse god lesing...

 

Lykke til med båt/motor!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

På tross av en litt selsom historie med en MOB båt med vannjet og Steyr motor, så har jeg god tro på disse motorene.

 

Jeg hadde god fart på flatt hav og falt for fristelsen til å ta turen på tvers av hekkbølgene til en cruisebåt som var på vei ut av Byfjorden i Stavanger. Det ble et godt hopp og i nedslaget så responderte motoren med å røyke noe inni helsikken. Motoren var heller ikke til å stoppe med vanlige prosedyrer og den ruste i et vanvittig turtall. Etter at den til slutt døde så ble olja peilet. Skåltomt.

Fikk tauet båten til land. Fylte opp med olje igjen og startet opp. Samme skjedde. Ikke til å stoppe, men denne gangen var jeg forberedt. Blokkerte luftinntaket med en planke og den døde.

Da var det bare å gå nøyere til verks. Det viste seg at turboen var full med olje. Fikk drenert ut denne, og motoren gikk perfekt etterpå.

 

Det som da hadde hendt var at i svevet så har altså olja blitt sugd ut av bunnpanna, gjennom avluftingen, via en liten boks (som sannsynligvis skulle vært en felle) og opp i innsuget til turboen. Motoren ruset seg altså opp på motorolje.

Regner med at det er noen smarte som har tatt ut innholdet i denne omtalte boksen, men er ikke sikker.

 

Hvis Njord noengang trenger ny maskin i kjelleren, så tipper jeg det blir en Steyr. Njord er jo heller ikke den båten man hopper i hekkbølger med heller :lol:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Jeg har hørt veldig mye skryt om motorer fra Steyr. Jeg kjenner likevel til flere som har hatt høyt motoroljeforbruk, men dette har det blitt ordnet opp i av leverandøren. Hva som konkret ble gjort for å rette opp i problemene, er jeg ikke sikker på. Jeg har også hørt om havarier på disse motorene, men det kan skje med alle motorer.

 

Siden disse motorene heller ikke har topp, men at topp og blokk er støpt i ett stykke, er det mye arbeid å skifte stempel og sylinderforing dersom man skulle være uheldig å rive en sylinderforing. På den annen side slipper man med denne konstruksjonen unna problemstillingen med termiske belastninger mellom blokk og topp.

 

Jeg hadde uansett ikke hatt innvendinger mot å kjøpe en båt med motor fra Steyr, såfremt den hadde fått normalt vedlikehold, på grunn av i hovedsak meget positiv omtale av nevnte produkt, og da konstruksjonen i praksis har få eller ingen kjente svakheter.

 

Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt! Dessuten er D4 og D6 beheftet med sin mangeårige injektor- og havariproblematikk som det per i dag ikke er funnet noen løsning på.

Link to post

Hadde en overhaling på en Steyr pga en defekt glødeplugg (som var feilprodusert av Bosh) uten at det skremte meg nevneverdig.

 

Har fremdeles motoren og den har aldri sviktet. I sommer tauet jeg en fiskebåt (var i nød) som lå og duppa i Nordsjø. For tre uker siden dro jeg en 26 foter (med havarert Volvo) helt fra utsiden av Strømstad og hjem. Det er vel ikke noe spesielt i det bortsett fra at jeg mener dette er en robust maskin som jeg stoler på (rart med den følelsen man får over tid). Motoren har monoblokk og kan således aldri "blåse" noen toppakning (noe som kan skje på maskiner som får unormalt mye belastning), har velutprøvde pumpedyser, dieselsystemet lufter seg selv ved å vri på nøkkel, ryker ikke, bra motorstyring osv...

 

Steyr er nok noe av det beste du kan ha i kjelleren!

Link to post
Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt!

 

Til info - Steyr har heller ikke "våte" foringer - må også hive blokka hvis den er revet og ikke lar seg hone.

Link to post
Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt! Dessuten er D4 og D6 beheftet med sin mangeårige injektor- og havariproblematikk som det per i dag ikke er funnet noen løsning på.

Og her greide en jaggu å presse inn noe skitt om d-motoren igjen gitt, aner jeg en ny d-tråd :lol:

 

Har ikke mye erfaring med steyr, men vi har en slik hengende i flere av davidene våre, etter 2,5 år og kanskje vel 100 timer var det ett gjennomgående problem på alle sammen, eksosbend overbord var tært i stykker, med resultat fullt maskinrom med vann og eksos (på første tilfellet, de andre tilfellene ble avdekket i tide)

 

Syntes dette er for dårlig, produsent unskylder med tæring etter at motoren har vært i bruk og saltvannet tørker ut...

 

Bendet er laget i ett eller annet lettmetall, og syntes det er for kort levetid på dette komponenten.

 

Vi har imiddletid forandret våre prosedyrer, med at motor alltid gjennomspyles med ferskvann og tappes ned.

 

Volvo har meg beskjent eksosbend i støpegods :giggle: Men vekten blir naturligvis høyere, men bare en har effekt nok så går det b... :cool::saint:

Link to post
Jeg kjenner likevel til flere som har hatt høyt motoroljeforbruk

Skal bygge om veivhusventilasjonen på min nå, for å hindre det samme hos meg. Veivhusventilasjonen går inn i luften til motoren etter luftfilter, før turbo, så hvis luftfilter går litt tett, så vil der bli undertrykk i veivhusventilasjonen og motoren bruker mer olje.

Link to post
  • 3 år senere...

Har ein ny Steyr på 196 hk, med topp turtall på 3500. På eit skilt står det her 10år/10000 timar som " normal levetid". No ser eg at ein tilsvarande motor der det er teke ut 256 hk og med eit topp turtal på 4500 og har eit skilt, men her står det 10år/1000 timar. Altså berre tiandeparten. Kva skal dette bety. Litt skilnad i levetid må ein vel rekne med, men so mykje?

Link to post

Har ganske bred erfaring med disse motorene gjennom en god del år. Min erfaring er at de problemene som oppstår er grunnet i at de kjøres for lite. de står seg ofte ihjel. Og når de kjøres er det ofte på lav last og så kort tid som mulig.

Har bl.a. handlet inn noen turboer til disse, da de har stått kubb.

 

Som dere sikkert skjønner er dette redingsbåter/MOB-Båter på skip og borerigger.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Jeg er på andre sesongen med min Steyr 236. Nydelig motor, billig i drift og lite vibrasjoner.

Fikk den justert som en del av service og da ryker den ikke i hele tatt på fullt pådrag. Veldig fornøyd.

 

Eneste er at jeg synes kanskje man må kinne bittelit lenge når den startes kald, men ser at det er veldig tynne kabler til starteren, vurderer å bytte disse.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hadde en Styer 236 i min forrige båt, en Bayliner 2556 fly

 

Gikk stille og fint, men dynamoen røk før den var gått 150 timer...

 

Er vel ikke kjent for all verdens dreiemoment de maskinene..

 

Hadde den i 3 år, og fungert greit ellers...

 

Nabo båten i havnen, Selby 27 opplevde det samme ang dynamoen, vet ikke om det er en gjenganger..

 

Hadde måtte også bytte styrings enheten, til pådraget (gassen) etter knappe 400 timer...over 36,000 kr verksteds regn..

 

I nåværende båt har jeg to Yanmar, nye i 2010, og 1700 timer..

 

Har kun skiftet olje og oljefilter så langt...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...