Bayer Startet 9.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2009 Har kjøpt meg båt med en Steyr 256 2004 mod. maskin. Siden jeg ikke har noe erfaringer med denne motoren/produsenten, lurer jeg på om det er noen her som har positive eller negative erfaringer med denne motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Vel den motoren der brukes i mange MOB båter på skip og litt offshore, så det burde være en grei indikasjon på kvaliteten, eller? Importøren i Arendal har god kompetanse på denne motoren og er du i tvil om noe, selv etter å ha lest instruksjonsboken, så kan du ringe der og få et svar. De har egen hjemmeside: http://www.univa.no/ Ellers kan du bruke søkeknappen øverst her og skrive inn Steyr, så får du opp en masse innlegg hvor det ordet har vært brukt... masse god lesing... Lykke til med båt/motor! Redigert 9.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 På tross av en litt selsom historie med en MOB båt med vannjet og Steyr motor, så har jeg god tro på disse motorene. Jeg hadde god fart på flatt hav og falt for fristelsen til å ta turen på tvers av hekkbølgene til en cruisebåt som var på vei ut av Byfjorden i Stavanger. Det ble et godt hopp og i nedslaget så responderte motoren med å røyke noe inni helsikken. Motoren var heller ikke til å stoppe med vanlige prosedyrer og den ruste i et vanvittig turtall. Etter at den til slutt døde så ble olja peilet. Skåltomt. Fikk tauet båten til land. Fylte opp med olje igjen og startet opp. Samme skjedde. Ikke til å stoppe, men denne gangen var jeg forberedt. Blokkerte luftinntaket med en planke og den døde. Da var det bare å gå nøyere til verks. Det viste seg at turboen var full med olje. Fikk drenert ut denne, og motoren gikk perfekt etterpå. Det som da hadde hendt var at i svevet så har altså olja blitt sugd ut av bunnpanna, gjennom avluftingen, via en liten boks (som sannsynligvis skulle vært en felle) og opp i innsuget til turboen. Motoren ruset seg altså opp på motorolje. Regner med at det er noen smarte som har tatt ut innholdet i denne omtalte boksen, men er ikke sikker. Hvis Njord noengang trenger ny maskin i kjelleren, så tipper jeg det blir en Steyr. Njord er jo heller ikke den båten man hopper i hekkbølger med heller Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Kjelli Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Har Steyr for andre gang (denne gang 2 av dem) og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Verdens beste maskin er ennå ikke laget, men Steyr er pr i dag beste motoren man kan kjøpe for penger. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Jeg har hørt veldig mye skryt om motorer fra Steyr. Jeg kjenner likevel til flere som har hatt høyt motoroljeforbruk, men dette har det blitt ordnet opp i av leverandøren. Hva som konkret ble gjort for å rette opp i problemene, er jeg ikke sikker på. Jeg har også hørt om havarier på disse motorene, men det kan skje med alle motorer. Siden disse motorene heller ikke har topp, men at topp og blokk er støpt i ett stykke, er det mye arbeid å skifte stempel og sylinderforing dersom man skulle være uheldig å rive en sylinderforing. På den annen side slipper man med denne konstruksjonen unna problemstillingen med termiske belastninger mellom blokk og topp. Jeg hadde uansett ikke hatt innvendinger mot å kjøpe en båt med motor fra Steyr, såfremt den hadde fått normalt vedlikehold, på grunn av i hovedsak meget positiv omtale av nevnte produkt, og da konstruksjonen i praksis har få eller ingen kjente svakheter. Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt! Dessuten er D4 og D6 beheftet med sin mangeårige injektor- og havariproblematikk som det per i dag ikke er funnet noen løsning på. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hadde en overhaling på en Steyr pga en defekt glødeplugg (som var feilprodusert av Bosh) uten at det skremte meg nevneverdig. Har fremdeles motoren og den har aldri sviktet. I sommer tauet jeg en fiskebåt (var i nød) som lå og duppa i Nordsjø. For tre uker siden dro jeg en 26 foter (med havarert Volvo) helt fra utsiden av Strømstad og hjem. Det er vel ikke noe spesielt i det bortsett fra at jeg mener dette er en robust maskin som jeg stoler på (rart med den følelsen man får over tid). Motoren har monoblokk og kan således aldri "blåse" noen toppakning (noe som kan skje på maskiner som får unormalt mye belastning), har velutprøvde pumpedyser, dieselsystemet lufter seg selv ved å vri på nøkkel, ryker ikke, bra motorstyring osv... Steyr er nok noe av det beste du kan ha i kjelleren! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt! Til info - Steyr har heller ikke "våte" foringer - må også hive blokka hvis den er revet og ikke lar seg hone. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Det bør legges til at en av konkurrentene til Steyr, nemlig Volvo Penta med D4 og D6, i utgangspunktet ikke har utskiftbare sylinderforinger. Får man skjæring på en eller flere sylindrer i en D4 eller D6, må i realiteten hele blokken skiftes. Og det blir dyrt! Dessuten er D4 og D6 beheftet med sin mangeårige injektor- og havariproblematikk som det per i dag ikke er funnet noen løsning på. Og her greide en jaggu å presse inn noe skitt om d-motoren igjen gitt, aner jeg en ny d-tråd Har ikke mye erfaring med steyr, men vi har en slik hengende i flere av davidene våre, etter 2,5 år og kanskje vel 100 timer var det ett gjennomgående problem på alle sammen, eksosbend overbord var tært i stykker, med resultat fullt maskinrom med vann og eksos (på første tilfellet, de andre tilfellene ble avdekket i tide) Syntes dette er for dårlig, produsent unskylder med tæring etter at motoren har vært i bruk og saltvannet tørker ut... Bendet er laget i ett eller annet lettmetall, og syntes det er for kort levetid på dette komponenten. Vi har imiddletid forandret våre prosedyrer, med at motor alltid gjennomspyles med ferskvann og tappes ned. Volvo har meg beskjent eksosbend i støpegods Men vekten blir naturligvis høyere, men bare en har effekt nok så går det b... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Eksosbend overbord(skroggjennomføring), eller blandebend på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Motoren røyker litt når den er kald, er dette normalt på steyr? Blir ikke skikkelig varm ved å gå uten belasting, men kjøre jeg litt blir temperaturen grei og røyken forsvinner også. Ser du får sån LCD controll center motor display til steyr, er den noen som har dette? Evt. hva koster noe sånt?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Eksosbend overbord(skroggjennomføring), eller blandebend på motor? Blir vel blande bend før eksosslangen der kjølevannslange går innpå eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 2,5 år er vel unormal kort levetid på eksosbend i tilfelle. Tror ikke det er representativt på Steyr sine bend generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Pussig at det tæres så fort.... Har 2 stykker på jobben hvor den ene fra 2005 har passert 1400 timer... og en fra 2007 som har passert 1000 timer...noe bend har det ikke vært behov for å skifte... Har landstrøm på begge... Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Jeg kjenner likevel til flere som har hatt høyt motoroljeforbruk Skal bygge om veivhusventilasjonen på min nå, for å hindre det samme hos meg. Veivhusventilasjonen går inn i luften til motoren etter luftfilter, før turbo, så hvis luftfilter går litt tett, så vil der bli undertrykk i veivhusventilasjonen og motoren bruker mer olje. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ser du får sån LCD controll center motor display til steyr, er den noen som har dette? Evt. hva koster noe sånt?? Vet ikke hva det koster, spurte Univa, de sa det var dyrt, men hadde ikke prisen på det, og siden en ikke kunne bruke 2 motorer på et display, så følgte jeg ikke det ikke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Har ein ny Steyr på 196 hk, med topp turtall på 3500. På eit skilt står det her 10år/10000 timar som " normal levetid". No ser eg at ein tilsvarande motor der det er teke ut 256 hk og med eit topp turtal på 4500 og har eit skilt, men her står det 10år/1000 timar. Altså berre tiandeparten. Kva skal dette bety. Litt skilnad i levetid må ein vel rekne med, men so mykje? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Hva slags skilt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Skilt som fabrikanten har klistra på motoren, og som viser alle alle data om motoren. Dette med levetid er berre litt av det som står på motoren. Synest det var litt merkeleg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Snakket med Univa og der hadde de ikke hørt noe om noe endring fra tidligere. Tallene er hentet rett ut fra en (EU?) standard. Steyr har valgt å trykke disse tallene mens mange andre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 (redigert) Har ganske bred erfaring med disse motorene gjennom en god del år. Min erfaring er at de problemene som oppstår er grunnet i at de kjøres for lite. de står seg ofte ihjel. Og når de kjøres er det ofte på lav last og så kort tid som mulig. Har bl.a. handlet inn noen turboer til disse, da de har stått kubb. Som dere sikkert skjønner er dette redingsbåter/MOB-Båter på skip og borerigger. Redigert 12.April.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Jeg er på andre sesongen med min Steyr 236. Nydelig motor, billig i drift og lite vibrasjoner. Fikk den justert som en del av service og da ryker den ikke i hele tatt på fullt pådrag. Veldig fornøyd. Eneste er at jeg synes kanskje man må kinne bittelit lenge når den startes kald, men ser at det er veldig tynne kabler til starteren, vurderer å bytte disse. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Ida Marie III Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 (redigert) Hadde en Styer 236 i min forrige båt, en Bayliner 2556 fly Gikk stille og fint, men dynamoen røk før den var gått 150 timer... Er vel ikke kjent for all verdens dreiemoment de maskinene.. Hadde den i 3 år, og fungert greit ellers... Nabo båten i havnen, Selby 27 opplevde det samme ang dynamoen, vet ikke om det er en gjenganger.. Hadde måtte også bytte styrings enheten, til pådraget (gassen) etter knappe 400 timer...over 36,000 kr verksteds regn.. I nåværende båt har jeg to Yanmar, nye i 2010, og 1700 timer.. Har kun skiftet olje og oljefilter så langt... Redigert 26.August.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.