Jump to content

Skifter du olje på høsten eller våren?

Elmer

Skifter du olje på høsten eller våren?  

69 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Skifter selv alltid på høsten av to grunner: 1: Har hørt at det er best for motoren. 2: Kan likegodt skifte noen filter og olje på høsten, da det er gravølstemning likevel etter opptak! :nonod: På våren synes jeg alltid jegburde fått båten raskere ut, og følgelig er det bra med alt som er gjort.

For endel år siden hørte jeg et råd fra en motorleverandør at man burde skifte olje om høsten, og gjøre følgende:

Ta opp båten, varmkjør motoren ved samtidig å kjøre ferskvann gjennom saltvannssystemet. Tapp av/sug opp alt den olje du kan, og fyll på 70-80 % av ojlevolumet. Til våren skifter du oljefilter og etterfyller de siste literene med olje. På den måten fanger du opp "skifte" av olje både høst og vår. Start opp motoren igjen, slik at ny olje blir pumpet rundt om og ny oljefilm lagt over vitale motordeler.

Evt. kan du skifte olje mens båten ligger på vannet, og venter med å skifte filter etc. våren.

På den annen side: Dersom motoren bare går rundt 100 timer pr. sesong, er det ikke strengt tatt nødvendig med olje-og filterskift etter hver sesong. De fleste motorfabrikanter anbefaler skifte etter 200-300 timer.

Min motor går 70 timer/sesong, og jeg skifter annenhver sesong.

Edited by nimbuster (see edit history)