Jump to content

Skifter du olje på høsten eller våren?


Elmer

Skifter du olje på høsten eller våren?  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Skifter selv alltid på høsten av to grunner: 1: Har hørt at det er best for motoren. 2: Kan likegodt skifte noen filter og olje på høsten, da det er gravølstemning likevel etter opptak! :nonod: På våren synes jeg alltid jegburde fått båten raskere ut, og følgelig er det bra med alt som er gjort.

Link to post
Share on other sites

For endel år siden hørte jeg et råd fra en motorleverandør at man burde skifte olje om høsten, og gjøre følgende:

 

Ta opp båten, varmkjør motoren ved samtidig å kjøre ferskvann gjennom saltvannssystemet. Tapp av/sug opp alt den olje du kan, og fyll på 70-80 % av ojlevolumet. Til våren skifter du oljefilter og etterfyller de siste literene med olje. På den måten fanger du opp "skifte" av olje både høst og vår. Start opp motoren igjen, slik at ny olje blir pumpet rundt om og ny oljefilm lagt over vitale motordeler.

 

Evt. kan du skifte olje mens båten ligger på vannet, og venter med å skifte filter etc. våren.

 

På den annen side: Dersom motoren bare går rundt 100 timer pr. sesong, er det ikke strengt tatt nødvendig med olje-og filterskift etter hver sesong. De fleste motorfabrikanter anbefaler skifte etter 200-300 timer.

 

Min motor går 70 timer/sesong, og jeg skifter annenhver sesong.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...