Jump to content

Hvilket kartprogram for PC har blinkende fyrsektorer


Harald-

Recommended Posts

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms(da jeg kjøpte det i 2008). Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot, og du kan velge om det skal vise blinkende fyr, lykter og lanterner. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA. Jeg mener dessverre at programmet ikke kan vise CM93-kart.

 

"seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

 

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig. Og når man får både programvare og elektroniske kart av meget høy kvalitet til bare kr 1500,- inkl. moms, synes ihverfall jeg dette er billig.

 

Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no.

 

Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg og har operativsystemet Windows Vista på min PC.

 

For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.)

Link to post
Share on other sites

SOB har valg for enten statiske sektorer eller blinkende lys i den farge du ser fra din posisjon og AIS.

 

CM93 gikk vel ut på dato i forrige årtusen eller deromkring...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

CM93 er formatet for C-Map ENC.

 

Uten å spore av tråden helt, er nok C-MAP sitt CM-93 etterhvert et gammelt format. Det ble avløst av CM-93/2, som var det første formatet kompatibelt med IHO sin standard S-57 for ENC. En videreutvikling av CM-93/2 resulterte i CM-93/3 som er kompatiblel med S-57/3 for ENC for bruk i ECDIS, altså IHO sin utgave 3 av standarden S-57.

 

C-MAP CM-93/3 er laget for å kunne motta automatiske kartoppdateringer, håndtere alle språk og alfabeter, operere med flere typer kartprojeksjoner osv. CM-93/2 benyttet utelukkende Mercator kartprojeksjon slik at det var lite egnet for å vise områder på høye breddegrader, nærmere bestemt begrenset til 80 grader bredde både på den nordlige og sørlige halvkule. CM-93/3 har ikke denne begrensningen.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du tar feil Svein :-)
Det er vel ikke første gangen og heller ikke siste :sweat:

 

Mente det var CM93 som i sin til ble brukt i CMAP-ECS og det er i alle fall kart som INGEN av dagens lystbåt plotteprogram støtter lengre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke nøye nok jeg. trodde CM93 var basen, og 2 og 3 oppdateringer..

 

Det er riktig som du sier at CM-93 er kartdatabasen til C-MAP, og at 2 og 3 er nyere versjoner, men det blir etter min mening noe upresist å bruke uttrykket CM-93 om man for eksempel mener SENC(System Electronic Navigational Chart)-formatet CM-93/3 som i henhold til IHO standarden S-57/3 oppfyller kravene for bruk i ECDIS. Men også Jeppesen Marine(tidligere C-MAP) benytter ukritisk navnet CM-93 selv om firmaet mener CM-93/3... :giggle:

 

Men i det store og hele tror jeg dette er uinteressant for folk flest, ja kanskje endatil kan det oppfattes som ordkløveri, og tråden har sporet av så det holder :lol: .

Link to post
Share on other sites

Uten å spore av tråden helt,

Velger man å polemisere mot et innlegg, kan det nok være opportunt å lese hele innlegget.

 

Det er riktig som du sier at CM-93 er kartdatabasen til C-MAP

Er det nok ikke. Det er et filformat. I likhet med S57 som er et exchangeformat.

Men det blir bare mer ordkløveri.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver å ta meg en tur til siden av Telchart.com, men blir advart noe voldsomt av min maskin, at her er det mye gruff, og uhemskheter på siden deres. så jeg tørr ikke gå in.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke første gangen og heller ikke siste :sweat:

 

Mente det var CM93 som i sin til ble brukt i CMAP-ECS og det er i alle fall kart som INGEN av dagens lystbåt plotteprogram støtter lengre.

 

:cheers: Kartene som ble brukt av det ulovlige programmet var jo c-map sine kart, som kunne brukes av mange program,. som feks. MaxSea.

Men nå skal jeg slutte avsporingen og vente på Marwins dom om blinkende fyrlykter.. Mener å huske at det er Telchart også som bruker CM-93 ( Både /2 og /3 :smiley: )

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja Olex er bra til fiskerivirksomhet og annen virksomhet hvor bunkart er av stor betydning. Men den er jo helt sykt priset ikke bare er selve programmet dyrt men skal du ha skikkelige kart fra sjøkartverket til systemet er prisen kr 100 + Moms pr sele. Om du kjøper kart for hele Norge + Svaldbard kommer det på nesten Kr 50.000,-. Til sammenligning kan du kjøpe akurat de samme kartene til SeaPro for kr 1.200,-. I tilegg er ikke Ole serlig flink og oppdatere kartdatabasen sin slik at en risikerer og få gamle kart. En må også ta med at alt som stortsett er standard i andre softvarer er tilegg i Olex.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...