Jump to content

Er det farlig med Webasto Bensin/Luft varmer i båt ?


SvartRøyk

Recommended Posts

Av praktiske årsaker ønsker jeg at webastoen tar fuel fra bensintanken.

Det er mange biler som har ett slikt opplegg men jeg har aldri sett det i båt.

 

Er det noen større fare med dette opplegget eller bør jeg safe og kjøpe en som skal gå på diesel eller lampeolje?

 

Kanskje noen her har noen erfaringer å dele ??

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg også irriterte meg over dette når jeg hadde bensinbåter, men, nei, ville aldri montert inn en bensinvarmer i båt av sikkerhethensyn, videre vil de også være betraktelig dyrere å drive, da det er mindre brennverdi i bensin kontra diesel (bruker større mengde for tilsvarende varme)

 

Kjøp dieselvarmer, anbefaler eber sine D-4, er vel den som gir mest for pengene av det fabrikat (d-2 er litt billigere, men varmer mye dårligere, d-5 er betydelig dyrere, varmer nok endel mer, men er overflødig i mindre og mellomstore båter.

Link to post
Share on other sites

Bensin er jo høyeksplosivt, farlige greier, mens diesel er jo olje. Den må jo ha et voldsomt trykk for å eksplodere.

 

Bensin eksploderer vel ikke, men forbrenner hurtig.

 

Om du varmer diesel til ca. 75 grader så brenner den friskt.

Det er ikke trykket som får dieselen til å tenne i en motor, men temperaturen forårsaket av trykket...

Link to post
Share on other sites

Bensingass eksploderer vell?

 

Wikipedia: Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning.

 

Eksplosjonsområdet til bensindamp ligger mellom 0,6 og 8 volumprosent

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Altså må diesel ha et høyere trykk for å eksplodere, for det er først da den får riktig lufttemperatur til å antenne. En dieselmotor har et kompresjonsforhold på 15:1 til 25:1

Bensinmotorer ligger på 10:1

 

Diesel selvantenner ikke før ca 250 grader c.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Endel biler har slike varmere ja. noen bobler tok også fyr før. Men utviklingen har gått videre, det er derfor jeg spør.

Leste noe interessant i manualen til Eberspächer D2:

 

"Värmaren bearbetar utan problem vanligt

dieselbränsle enligt DIN EN 590 som du tankar i din

motor.

Bränsle för speciella fall

I speciella fall (över 0 °C ) kan värmaren även drivas

med brännolja EL eller petroleum."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...