SvartRøyk Startet 10.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2009 Av praktiske årsaker ønsker jeg at webastoen tar fuel fra bensintanken. Det er mange biler som har ett slikt opplegg men jeg har aldri sett det i båt. Er det noen større fare med dette opplegget eller bør jeg safe og kjøpe en som skal gå på diesel eller lampeolje? Kanskje noen her har noen erfaringer å dele ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Har aldri hørt om bensinvarmere godkjent for båt ? Hvem selger slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Faren oppstår vel den dagen du får problemer, lekkasjer, osv. Personlig hadde jeg aldri installert en bensinvarmer i båt. Nok brannfarer som det er allerede om en ikke skal putte inn enda flere. Gå for lampeolje eller diesel er min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Bensinvarmer er ikke godkjent i båt. Jeg har påhenger. Kokeapperatet er Wallas, derfor har jeg montert webasto som får parafin fra tanken til Wallasen. En slik varmer bruker så lite drivstoff at det holder lenge med 5-10 liters tank. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ja, jeg også irriterte meg over dette når jeg hadde bensinbåter, men, nei, ville aldri montert inn en bensinvarmer i båt av sikkerhethensyn, videre vil de også være betraktelig dyrere å drive, da det er mindre brennverdi i bensin kontra diesel (bruker større mengde for tilsvarende varme) Kjøp dieselvarmer, anbefaler eber sine D-4, er vel den som gir mest for pengene av det fabrikat (d-2 er litt billigere, men varmer mye dårligere, d-5 er betydelig dyrere, varmer nok endel mer, men er overflødig i mindre og mellomstore båter. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Takker for innspill. Da blir det dieselvarmer med stor tank :-) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Fins det i det hele tatt bensin drevne varmere? Bensin er jo høyeksplosivt, farlige greier, mens diesel er jo olje. Den må jo ha et voldsomt trykk for å eksplodere. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Medusa Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Bensin er jo høyeksplosivt, farlige greier, mens diesel er jo olje. Den må jo ha et voldsomt trykk for å eksplodere. Bensin eksploderer vel ikke, men forbrenner hurtig. Om du varmer diesel til ca. 75 grader så brenner den friskt. Det er ikke trykket som får dieselen til å tenne i en motor, men temperaturen forårsaket av trykket... Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Bensingass eksploderer vell? Wikipedia: Mange benekter at det skjer en eksplosjon i motoren, og mener at forbrenning er det rette ordet. Dette er feil. Eksplosjon er en betegnelse som ikke er fastsatt. Det betyr en rask forbrenning som fører til at gassene vier seg ut. Å benekte at det er en eksplosjon i en motor er som å benekte at det i det hele tatt foregår en forbrenning. Eksplosjonsområdet til bensindamp ligger mellom 0,6 og 8 volumprosent Redigert 10.Oktober.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Altså må diesel ha et høyere trykk for å eksplodere, for det er først da den får riktig lufttemperatur til å antenne. En dieselmotor har et kompresjonsforhold på 15:1 til 25:1 Bensinmotorer ligger på 10:1 Diesel selvantenner ikke før ca 250 grader c. Redigert 10.Oktober.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
SvartRøyk Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Endel biler har slike varmere ja. noen bobler tok også fyr før. Men utviklingen har gått videre, det er derfor jeg spør. Leste noe interessant i manualen til Eberspächer D2: "Värmaren bearbetar utan problem vanligt dieselbränsle enligt DIN EN 590 som du tankar i din motor. Bränsle för speciella fall I speciella fall (över 0 °C ) kan värmaren även drivas med brännolja EL eller petroleum." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.