mons Startet 10.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2009 (redigert) Hei Jeg har lyst å prøve på seljakt i vinter, men det er lite sel å se i Søgne. Min far jakter endel sel utfor Helgeland og Salten, men jeg hadde håpet jeg ikke trengte å dra så langt. Jeg kjenner reglene om skyteprøve, lisens, rapportering osv, men vil gjerne vite hvor folk ser mer enn et skjeldent eksemplar av sel. Det er nå såpass mye sel langs kysten at det er "skuddpremie" på dem. Spiser enorme mengder fisk, bærer med seg "kveis" som er en mark som går i fisken etter at denne har spist avføringen fra sel, og den ødelegger fiskebruk. Jeg er blitt fortalt at det i områder på helgelandskysten med mye sel er uappetittelig mye mark i fisken. Egentlig er det vel ikke skuddpremie, men en godtgjørelse for arbeidet med å sende inn kjeve, måle spekk, måle lengde og veie selen som er endel arbeid. Ettersom det bare er deler av selen som brukes til mat hadde det vært interessant om noen vil ha resten til hundefor og evt ta vare på skinnene. Det er svært fine skinn, men dette er de skinnene det er mest arbeid (og lukt) med. Oppskrifter på god mat av sel og tips til jakten, parteringen eller linker til steder som omtaler slikt er svært velkommen i denne tråden. Aktuelle jaktsteder hadde også vært fint, enten i tråden eller pr IM Ettersom denne jakten foregår fra båt, gjerne spesielle sådanne, eller fra holmer som en bruker båt til, regner jeg med at denne tråden hører hjemme i åpent forum. Jakta regnes som fiske og administreres av firkeridirektoratet. Reglene finner du her; http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/seljakt Mons Redigert 10.Oktober.2009 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
doozer Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 du får helt sikkert litt mer respons på kammeret.no når det gjelder jakt. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Sel er det nokk av så det er bare og jakte. Selv har jeg altid liggende en gammel banemauser i 6,5x55 med kikkertsikte i båten. Pleier ikke og dra ut spesielt for og jakte men ser jeg en sel når jeg er ute og seiler hender det seg at jeg knaller den. Kjøtet er ypelig men pas på og få vekk alt spekk, jeg pleier kun og ta fileene oppå rygen. Skjer dem i passe biter og brun dem i stekepannen får deretter og la den småkoke i brun saus en timestid og du får et kjempemåltid. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Hei Det er kanskje litt OT, men som ivrig dykkar spør eg meg av og til om det er fare for at seljegrar ikkje ser skilnad på meg og ein sel, om eg symjar i overflata etter eit dykk. (Av ein eller annan idiotisk grunn er mest alt dykkeutstyr svart.) Når er det lov å jakta på sel? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Mye sel på vestlandet også, i hvert fall fra Sogn og nordover. Du finner fangststatistikk og annet her (pdf): SAK 5/2008 REGULERING AV JAKT PÅ SEL LANGS NORSKEKYSTEN I 2009 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Krimart Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Spis selkjøttet rått, som Sashimi. Skjær i tynne tynne skiver og dypp i sojasaus med litt utrørt Washabi. Nam.... Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Øygruppa Tarva utenfor Bjugn kommune er et eldorado for de som vil skyte sel. Har skutt en steinkobbe selv, men det ble aldri appetitt til å tilberede den Skinnet er beredt hos Rieber skinn i Bergen. Ble fint. Fikk forslag til å lage "Kobbe tandoori" . Det burde kamuflere den værste kobbesmaken. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
mons Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Hei Takker for svar. Skal feire jula på Bømlo i år, og regner med å gå opp med båten og litt dykkerutstyr da. Fra nyttår er det nye selkvoter.. Noen som har sett sel i de traktene? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Honduras Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Det er kanskje litt OT, men som ivrig dykkar spør eg meg av og til om det er fare for at seljegrar ikkje ser skilnad på meg og ein sel, om eg symjar i overflata etter eit dykk. Jegerne skjønner at det er en dykker når de ser at dykkerflagget er oppe.... Mener det var en episode i Hvaler-skjærgården for ett par år siden fordi en kar var ute å dykket på noen kjente sel-plasser. En jeger hadde ham i kikkerten men skjønte at det var en dykker pga refleksene i dykkermaska. Svart hette og svart maske vil skrått bakfra ligne ganske mye på hodet og snuta til en sel. Spørsmålet vil selvsagt bli hvem sin feil det var. Hvor smart er det å kle seg ut som en elg og rusle rundt i skogen under elgjakta. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Andy2 Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Hei! Jeg og en kameratgjeng jakter sel årlig på trøndelagskysten, så dette vet jeg litt om. Kan nevne noe i stikkordsform: Sett i land en skytter på nærmeste holme/skjær så snart dere ser sel i vannet. Skyting fra båt er nytteløst og ulovlig. Både selen og båten duver i vannet, og det er vanskelig skyting. Kun en del av hodet er over vannet ofte. Bør være igjen to i båten; en til å kjøre, og en til å kleppe selen. Kun Havert og Steinkobbe er jaktbart. Langt ute kan man faktisk få Havert på rundt 300 kg. Husk fellingstillatelse fra Fiskeridirektoratet og godkjent storviltprøve. Bruk egnede båter. Vi kjører med 18-19 fots skjærgårdsjeeper av alu som tæler litt røffe ilandsettinger. Ha på deg beskyttelsesklær (gammelt regntøy f.eks) ved flåing. Du vil garantert få saft fra spekket på klærne, og du får garantert aldri - ALDRI - bort den spekklukta. Her snakker jeg av erfaring......... Ha med ei tønne i båten som dere fyller med saltvann og legger skinnet i. Legg på steiner slik at skinnet ligge runder vann. På denne måten unngår dere gulning av skinnet. Finskrap skinnet for spekk. For tiden er det kun Rieber Skinn i Bergen som garver selskinn, og de gjør en SLETT jobb. Får tilbake skinn som de har revet hull i, får tilbake feil skinn etc..... Så det er et sjansespill å ta. Bruk hansker ved flåing. Selen kan ha en bakterie som kan gi deg koldbrann i fingeren. Ble kalt "Kobb-finger" av gamle fangstmenn på svalbard. Ikke ta i dyret hvis du har sår etc. Jeg har skjært av kun ytrefiletene (på ryggen), og gitt de bort til en jeg kjenner som vil ha de. Skal visstnok være godt. Husk faren for trikiner. Bør sjekkes av veterinærmyndighet, eller kok/stek så du er sikker. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvor har du det fra at det ikke er låv og skyte sel fra båt? All selen jeg skyter skyter jeg fra båten og det går da helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvor har du det fra at det ikke er låv og skyte sel fra båt? All selen jeg skyter skyter jeg fra båten og det går da helt utmerket. ' Det er regulert i Viltloven tror jeg. Jakt fra motorisert båt er ikke lovlig med mindre avstanden til nærmeste holme eller skjær er minst 2 km. For å gå klar av denen regelen, så må man langt til havs, og da er det lov. Fra båt uten motor er det selvsagt lov. Dette er pensum på Jegerprøven. Hvis du ikke tror meg, så kan jeg lete frem paragrafen Vi ser ofte at lokale cowboyer skyter fra båt, med det resultatet at de bommer. Det medfører at de skremmer selen, og neste gang den titter opp er den mye mer vàr for lyden av båter, slik at det bare blir vanskeligere å få has på den. Så det har litt mot sin hensikt egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Kopiert fra Viltloven - Lov om Jakt og Fangst av vilt (se Lovdata.no) Legg merke til 2. ledd: § 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt) Det er forbudt under jakt: a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy. Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden. Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Enda et argument for seilbåt Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
millisivert Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Men nå gjelder ikke viltloven for selfangst. Sel sorterer under fiskeridirektoratet, og reguleres av forskrift om forvaltning av sel på norskekysten og årlige kvotebestemmelser. Sel er altså fullt lov å skyte fra båt, både med og uten motor. Redigert 16.Oktober.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Tenk å skyte de nusselige selene Pass dere så ikke Bigitte Bardått får vite hva dere driver med!! Kunne bare ikke la være. Redigert 16.Oktober.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 ......................... Sel sorterer under fiskeridirektoratet, og reguleres av forskrift om forvaltning av sel på norskekysten og årlige kvotebestemmelser. Sel er altså fullt lov å skyte fra båt, både med og uten motor. ............. . http://www.lovdata.no/for/sf/fi/xi-19960506-0414.html § 4. Jaktforbud Det er forbudt å fange, jage, drepe eller skade sel. 0Endret ved forskrift 13 feb 1997 nr. 130, 30 des 1998 nr. 1437. § 5. Adgang til å drive seljakt etter særskilt tillatelse Uten hensyn til forbudet i § 4 kan Fiskeridirektoratet eller den direktoratet bemyndiger, etter søknad, gi tillatelse til seljakt innenfor en totalkvote i områder hvor bestandene vurderes som jaktbare. Tillatelse skal gis til bestemt person for et bestemt område. Tillatelse skal ikke gis i kaste- og dieperioder. For øvrig kommer § 32 første og annet punktum i lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet til anvendelse. .............osv. Sitér dette innlegget Link to post
ASi Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Det er ingen fare for trikiner i selkjøtt. Hvor har du dette fra? Har selv vært på seminar med Mattilsynet der trikiner var tema, og der ble det avvist at det var problemer med trikiner i sel. Vi bruker mange millioner på trikinprogrammet på svin, og det er mange år siden trikiner ble påvist i svin. Imidlertid er følgene av å bli infisert av trikiner temmelig store, så derfor fortsettes dette programmet. Marinert og grillet selkjøtt er min favoritt. Jeg foretrekker biffen medium da. Men det man spiser mest av er brunet sel i brun saus, da grillen er mye nedpakket i vintertida. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 ............. [...] Sjokkert over noe? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Godt nyttår. Kom nettopp ned fra Kvitsøy der vi fikk 3 steinkobber. Spennende og artig jakt i maksvær. En fløyt og de to andre dykket jeg etter. Skar ut fine fileter og er spent på å smake. Kom over en annen seljeger som hadde skutt ei kobbe som hadde sunket på 10 m dyp. Dykket for han også og fant den. Artig! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.