kaptein02 Startet 10.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2009 Hei! Tok nå vinterkonserveringen på min 1988 Mercury 25hk. Men då eg åpna opp skruen og lot "olja" renne ut, besto den kun av vann! Nokon som har erfaring med dette, og veit kva eg skal gjer? På forhand takk, frå fortvila båteigar...! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Da må du bytte simmering(er) rundt propellaksel eller drivaksel eller begge deler. Har du kjørt lenge med "bare vann" så kan du ha slitt en del på lagre og tannhjul også. Er du ikke mekanisk kyndig så må du levere motoren på verksted. Redigert 10.Oktober.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Sikkert noen som har en mer konkret oppskrift, men jeg ville tatt av gearhuset, flushet det godt med diesel, observert godt hva som kom ut av evt rust, spon og vannperler. Evt bruke ett annet produkt som er egnet for å trekke til seg fuktighet. Dersom det fungerte uten feil og lyder fra før ville jeg kanskje drøyd det med demontering. Men trykktestes må det for å finne ut hvor lekkasjen er, vanlige plasser er rundt simmering på propell (fiskesnøre er ofte synden her) eller drivaksling. Videre kan det være lekkasje rundt gearsjalter, eller rett å slett tappe og lufteskrue, her skifter jeg kosekvent tettning ved inspeksjon gearoljeskift. Lekkasjen kan også skyldes sprekk i hus. Lykke til, og la for guds skyld ikke gearet stå med fuktighet og luft, da ruster det over natta, kanskje det kan reddes uten den helt store kostnaden. Hvorvidt du vil sette igang med totaloverhaling eller ikke blir litt opp til hva du ser som verdi eller nødvendighet, gjør du det enklest kan du slippe billig dersom det holder, eller du kan risikere at ett lager eller drev ryker ettervært grunnet skade det kan ha tatt fra "vannsmøringen". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
annki Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Du bør fylle opp girhuset med olje eller diesel for og forhindre rust til du får reparert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Spyl i gjennon med ferskvann,deretter white spirit,fyll det opp med olje og kjør den noen minutter i gear,tapp deretter ut oljen. Ta en trykk test,hvis du ikke se noen olje lekk mens du kjører motoren som nevnt over,i beste fall er det pakn på tappe eller lufte skruen som er lekk. Er du "uheldig" må du ut med prop aksel ev av med UV hus,kan komme inn vann ved impellerhus også. PS greit å få bort saltvanns rester før lagre og drev ruster Lykke til! Redigert 10.Oktober.2009 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Er man ikke skru kyndig,så er det jo greit å lære seg å skru på et UV hus Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
blanke måne Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hei Har selv opplevd dette. Løsningen var veldig enkel. Skiftet pakningen/o-ringene til skruene, fylte på ny olje. neste vinter var oljen helt fin. Trenger ikke være værre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ja, det syndes nok endel med pakningene på skruene, disse går litt å litt i oppløsning for hver gang skruen strammes, og til slutt sprekker den kanskje og lager passasje for vanninntrengning sannsynligvis mer en om det ikke er pakning, disse koster ett par tre tiere, men er verd hver krone da slike reparasjoner kan bli dyrt. 1. sørg for å få ut vannet og fyll opp med egnet væske for hinder av rustdannelse inntil videre jobb utføres 2. trykktest og finn lekkasje 3. Utbedre lekkasje 4. Vurder om du vil ta sjangsen på å bruke gearet videre uten større inngrep som følger av demontering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptein02 Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Takker for svar! Skal få ein kamerat av meg som er maskinist til å sjå på den en gang i neste uke. Har tatt olje i huset,så det skal ikkje ruste :) Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post Share on other sites More sharing options...
blanke måne Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Litt OT Men har hatt en 4.5 hester Mercury fra 1981. Den ble sist skiftet girolje på en gang på tidlig 90 tall, der skruene ble limt fast. Siden girte den fint i 10 år Det som stoppet den var noe med svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Tja, når skiftet du girolje på bilens girkasse, er vel heller ikke det servicepunktet som blir tatt mest hensyn til heller, ihvertall ikke om det er en eldre bil og service taes selv, men holder det jo som regel alikevel. Nå er det jo litt annerldes med en girkasse som står i vann, og det å skifte olje er vel kanskje ikke alltid like viktig som å kontrollere at oljen er ok og fri for vann. Men åpner en først tappeskruen for kontroll, kan en vel kanskje likegreit erstatte oljen med ny, iallefall om den har betydelig driftstid. Men jo, har også vært i situasjon der jeg har bare kontrollert oljens tilstand og brukt den videre neste sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.