Jump to content

Vann i girhuset! Kva er galt?


kaptein02

Recommended Posts

Sikkert noen som har en mer konkret oppskrift, men jeg ville tatt av gearhuset, flushet det godt med diesel, observert godt hva som kom ut av evt rust, spon og vannperler. Evt bruke ett annet produkt som er egnet for å trekke til seg fuktighet. Dersom det fungerte uten feil og lyder fra før ville jeg kanskje drøyd det med demontering. Men trykktestes må det for å finne ut hvor lekkasjen er, vanlige plasser er rundt simmering på propell (fiskesnøre er ofte synden her) eller drivaksling. Videre kan det være lekkasje rundt gearsjalter, eller rett å slett tappe og lufteskrue, her skifter jeg kosekvent tettning ved inspeksjon gearoljeskift. Lekkasjen kan også skyldes sprekk i hus.

 

Lykke til, og la for guds skyld ikke gearet stå med fuktighet og luft, da ruster det over natta, kanskje det kan reddes uten den helt store kostnaden.

 

Hvorvidt du vil sette igang med totaloverhaling eller ikke blir litt opp til hva du ser som verdi eller nødvendighet, gjør du det enklest kan du slippe billig dersom det holder, eller du kan risikere at ett lager eller drev ryker ettervært grunnet skade det kan ha tatt fra "vannsmøringen".

Link to post
Share on other sites

Spyl i gjennon med ferskvann,deretter white spirit,fyll det opp med olje og kjør den noen minutter i gear,tapp deretter ut oljen.

 

Ta en trykk test,hvis du ikke se noen olje lekk mens du kjører motoren som nevnt over,i beste fall er det pakn på tappe eller lufte skruen som er lekk.

 

 

Er du "uheldig" må du ut med prop aksel ev av med UV hus,kan komme inn vann ved impellerhus også.

 

PS greit å få bort saltvanns rester før lagre og drev ruster

 

Lykke til!

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ja, det syndes nok endel med pakningene på skruene, disse går litt å litt i oppløsning for hver gang skruen strammes, og til slutt sprekker den kanskje og lager passasje for vanninntrengning sannsynligvis mer en om det ikke er pakning, disse koster ett par tre tiere, men er verd hver krone da slike reparasjoner kan bli dyrt.

 

1. sørg for å få ut vannet og fyll opp med egnet væske for hinder av rustdannelse inntil videre jobb utføres

 

2. trykktest og finn lekkasje

 

3. Utbedre lekkasje

 

4. Vurder om du vil ta sjangsen på å bruke gearet videre uten større inngrep som følger av demontering.

Link to post
Share on other sites

Tja, når skiftet du girolje på bilens girkasse, er vel heller ikke det servicepunktet som blir tatt mest hensyn til heller, ihvertall ikke om det er en eldre bil og service taes selv, men holder det jo som regel alikevel.

 

Nå er det jo litt annerldes med en girkasse som står i vann, og det å skifte olje er vel kanskje ikke alltid like viktig som å kontrollere at oljen er ok og fri for vann. Men åpner en først tappeskruen for kontroll, kan en vel kanskje likegreit erstatte oljen med ny, iallefall om den har betydelig driftstid. Men jo, har også vært i situasjon der jeg har bare kontrollert oljens tilstand og brukt den videre neste sesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...