Jump to content

Epoxy på eksisterende teakdekk


Enjoy Storø34

Recommended Posts

Hei, jeg har en Storø 34 med glassfiberskrog og teakdekk som er lagt på kryssfiner. Vurderer å legge epoxy på teakdekket for å få det helt tett og muligens mindre vedlikeholdsbehov. Snakket med West System, og de mente at dette er fullt mulig, og deres produkter og fremgangsmåte hørtes troverdig ut. Er det noen som har erfaring med dette?

 

juni_2009_054.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Jeg har samme båt (Storebro Royal Cruiser 34 fot) Da jeg kjøpte den var det allerede lagt glassfiber i epoxy både utenpå skroget, samt på dekket (mellom kryssfiner og teakstaver) Etter nærmere innspeksjon ser jeg at kryssfineren har råtnet vekk (delaminert seg) og mahogany bordene under glassfiberen på skroget er også delvis råtnet bort. Jeg er i ferd med å slipe vekk glassfiberen på skroget for å avdekke absolutt all råte (drittjobb) for så å bytte ut det som trengs. Siste halvmeteren av baugstokken (hvis det er det enden av kjølen heter) samt langsgående bjelke under dollbordet på hver side blir også byttet ut grunnet råte. Jeg har enda ikke begynt å "grave" under båten for å se hvilken stand den er i der...

 

Tydeligvis har jeg kjøpt en båt hvor epoxyen og glassfiberen ikke er lagt på riktig måte. (Selvom selve glassfiberen ser bra ut der den ikke har sluppet skroget.) JEg har også vært i kontakt med West systems, men kvir meg for å legge noe ny epoxy på når alt det råtne er byttet ut.

 

På hjemmesiden til Storebro klubben i Sverige fraråder de bruk av epoxy og glassfiber nettopp på grunn av råte...

 

Håper å høre hva du velger å gå for da jeg må ta samme valget om ett års tid

 

Ole

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann, lenge siden jeg har vært her nå. Jeg valgte LeTonkinois linoljelakk i fjor. Den har holdt bra dette året, og skal være fleksibel som olje og hard som lakk. Håper den holder i mange år, med kun et vedlikeholdslag hvert år fremover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...