Jump to content

Viskositet motorolje - hva betyr tallene?


Bitteliten

Recommended Posts

har postet samme spørsmål i en tråd om service på totakter - men tenkte at dette kanskje kunne ha interesse for flere

 

På motoren står det angitt at oljen skal ha 10W30 viskositet. Er det da noe problem å bruke 5W40 olje?

Hva betyr disse tallene i praksis? Jeg har lest at det betyr noe om oljens egensksaper ved vinteren og ved belastning.

Link to post
Share on other sites

Det går på viskositeten, altså hvor tynt- eller tyktflytende en olje er.

 

For en tid tilbake hadde man kun "Singlegrade" oljer, dvs kun en viskositet som f.eks 10W som er en relativt tyntflytende vinterolje, eller 30 som er en vanlig sommerolje.

 

Etterhvert kom oljene med en tilsettelse som gjorde at de klarte å tilpasse sin egen viskositet, man fikk "helårsoljer". En typisk slik helårsolje kan være den 10W30 som du viser til. Ved introduksjonen av syntetiske oljer klarte man enda større spennvidde og 5W40 vil da være typisk.

 

Her finner du et enkelt og oversiktlig kompendium Statoil smøreoljekurs

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Statoil sin side:

 

SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.

SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.

Link to post
Share on other sites

Grei forklaring fra dere alle. Det vel Bitteliten spør om er hva dette betyr i praksis? Kan 5W-40 benyttes der det ståt 10W-30? Spør du meg er svaret ja. Spesiellt om du bruker båten om vinteren. Da ville jeg valgt så lavt vintertall som mulig. 5W er en bedre vinterolje enn 10W. Så spørs det om man egentlig trenger det i en båt på vinterstid her i oslofjordområdet? Hadde jeg vært eskimo eller same og skulle ha olje til bilen eller snøskuteren min oppe i Alaska eller på Finnmarksvidda ville jeg definitivt valgt et så lavt vintertall som mulig. Den stadig lengre utstrekte skalaen på sommersiden som vi har sett gjennom årene klarer vi uansett ikke å nyttiggjøre oss her her oppe hvor sommertemp sjelden når 30-tallet. Men er det skadelig å benytte en slik olje? Neppe. Jeg har i hvertfall ingen betenkeligheter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er vel sjelden mange kuldegrader i sumpa på en båt som flyter(?). Derfor ville jeg ikke brydd meg med å finne "vinterolje" i en båt.

Det trengs tilsetningsstoffer for å få en multigrad-olje. Disse brytes ned over tid. En olje med liten spennvidde beholder derfor egenskapene sine lenger enn en med stor vidde (f.eks. 5W/50 er stor). Syntetisk olje trenger mindre tilsetninger enn "dino-olje" for å bli multigrad.

Under drift er det det siste tallet som gjelder. Å velge for tykk (høyere tall) her vil bare gi høyere forbruk, fordi den er tyngre å pumpe. Dersom en har slitt motor kan det å gå opp i tykkelse være bra, for å få opp oljetrykket igjen og gi tykkere oljefilm i lagrene.

All olje blir tynnere når den varmes, og blir det ekstremt varmt kan godsakene dampe vekk og den kokser. Derfor bør en også velge olje ut fra hvordan motoren benyttes (driftstemperatur og belastning).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...