Lazyjack Startet 11.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2009 (redigert) Kan man anta et nyere plastbåter(f.eks. produsert i 2005 og utover) ikke er like utsatt for plastpest/osmoseskader som båter produsert la oss si på 80-90 tallet? Jeg tenker da ikke på båter hvor det er benyttet epoxy men båter bygget tradisjonelt med glassfiber og polyester. Selv har jeg en Bavaria fra 2008 og er usikker på om det er benyttet en polyestertype som skal være mer motstandsdyktig enn tidligere polystertype. Trenger noe å bekymre meg over gjennom vinteren NB: Ikke gjør dette til en diskusjon om hvorvidt osmoseskader er noe å bry seg med eller ikke Redigert 11.Oktober.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Båten din er vel epoxybehandlet da den ble levert ny? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Båten din er vel epoxybehandlet da den ble levert ny? Ja, spørsmålet mitt var tenkt forutsatt at båtene det er snakk om var primet forskriftsmessig. Men du er jo inne på noe viktig, nemlig at primeren kanskje kan være (minst) like viktig som kvailiteten på polyesteren for å unngå osmoseskader. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Litt på siden; båter av i dag som er laget etter CAD, er så tynne i laminatet at strukturelle skader vil være mye mere utbredt problem om 30 år enn dagens 30-årige båter som bare plages med osmose! Det var dagens malurt i begeret! Redigert 11.Oktober.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.