Jump to content

Mercury viking 10 - vakuumslange?


Tranen2

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe en 1999 Mercury Viking 10Hk. Grei motor, men ved inspeksjon så finner jeg en tynn slange som jeg antar er en vakumslange/trykkslange. Det kommer litt bensin ut av den. Den er merket med #23 på denne linken:

 

http://www.mercruiserparts.com/Show_pictur...lock+and+Covers

 

Hvor skal den festes?

 

Mvh

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Er antagelig olje distribusjons slangene du sikter til.... er et enkelt smøresystem som sørger for å smøre bærelagrene på motoren.

 

Er alltid en del olje som ikke når frem til forbrenningen i sylinderne, denne renner ned til motorens laveste punkt ( nedre bærelager )... når motoren går blir denne oljen sugd opp til de 2 andre bærelagrene ( suges opp av vakuumet i veivhuset, sitter et par enveis ventiler i slangene som styrer retningen ).

 

Skal være nipler for alle 3 slange nære bærelagrene ( bunn, senter, topp ), for din slange... let på babord side, ca midt på blokka, inn imot senter .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

I underkant av forgasser-utgang, rett før innsugningsmanifoil finner jeg en nippel som ser ut til å ha mistet en slange. Kan det være den? Det er riktig at de to andre endene (via et T-ledd) går til 2 rammelager. Men er det vanlig å smøre disse lagrene med bensin og 1% olje...?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

I underkant av forgasser-utgang, rett før innsugningsmanifoil finner jeg en nippel som ser ut til å ha mistet en slange. Kan det være den?

bleed_10hk.jpg

Ser slik ut ja... er for å drenere ut olje rester som samler seg i innsuget.

På bildet ser du hvordan det er tenkt at fordelingen av olja skal foregå.... du kan se hvor det skal være enveis ventiler og hvor vakuumet kommer ifra .

 

Men er det vanlig å smøre disse lagrene med bensin og 1% olje...?

JA, men olje konsentrasjonen i lagrene blir mye høyere.... da olje er tyngre en bensinen vil mye av olja bli ligge igjen inne i motoren, den vil da renne ned imot det laveste punktet og samle seg der.... noe suges så opp til det øverste lagret ved hjelp av veivhus vakuum og enveis ventiler.

 

Det midtre lagret får smøring av olja som legges igjen i øvre sylinder + noe av det som ble suget opp til det øvre ( når det renner ned igjen... ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen! Fikk på slangen etter å ha løsnet på forgasseren (trangt, ja).

 

Så et siste spørsmål; Ganske høyt oppe på stammen, bak, er det to eksoshull - ett lite (ca 2mm) og ett stort (ca 8mm). Her kommer det eksos ut + at det siver noe brun-gul gugge ut. Kan det være en alvorlig feil slik som gjennomslag, sprekk i blokk etc.

 

Dette avgjør om jeg kjøper motoren eller ei...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har målt kompressjon til 90-120 PSI på begge sylindrene...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Så et siste spørsmål; Ganske høyt oppe på stammen, bak, er det to eksoshull - ett lite (ca 2mm) og ett stort (ca 8mm). Her kommer det eksos ut + at det siver noe brun-gul gugge ut.

Hullene er for at motoren skal kunne "puste" på lavt turtall/tomgang ( minske mottrykket ), den brun/gule gugga er antagelig litt vann+ uforbrent olje... noe kjøle vann dumpes ut via samme hull ......

 

Hvordan er pluggene... et tegn på vanninntrengning er VELDIG rene plugger ( og stempel topper ), er de brune/mørkebrune/sorte er motoren OK .

 

 

Har målt kompressjon til 90-120 PSI på begge sylindrene...

Synes det muligens var noe lavt, men det kan bero på måleren og/eller start "motoren" :lol: ...

Er begge sylindere ca like ?? ( MAX tillatt differanse 10% ), er du innenfor 10% er motoren sikkert grei...

 

Under 100 er ikke bra ( på Mercury )

115 > 125 er bra

125 eller bedre er meget bra

 

OBS... forskjellig merker og motor konstruksjoner kan ha ulike definisjoner på hva som er akseptabelt.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for meningsfylte svar!

 

Har fått opplyst fra eieren at motoren ble konservert med lagringsolje og at det muligens er dette jeg nå driver ut...?

Pluggene er sorte og "våte" og de er like.

 

Kompressjonen er lik på begge sylindrene og ble målt ved at motoren gikk på den ene sylinderen mens jeg målte den andre - og vice versa.

Mens motoren gikk viste skalaen opp til 120 PSI og datt ned på 90-100 PSI på kompressjons-bunn. Muligens ventillekkasje i måleinstrumentet...?

 

Har nå en ny mistanke: Eieren opplyste om at motoren ble stuet bort med ny gearolje. Nå har jeg kjørt den i tank ca 1 time til sammen. Ved inspeksjon av gearoljen kom det gul/brun gugge ut (lignet på den guggen som kom ut av pustehullene til eksosen) og det var minket i nivå. Tilfeldig eller en sammenheng?

 

P.S. Sikker på at du kun er snekker...? ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Kompressjonen er lik på begge sylindrene og ble målt ved at motoren gikk på den ene sylinderen mens jeg målte den andre - og vice versa.

Mens motoren gikk viste skalaen opp til 120 PSI og datt ned på 90-100 PSI på kompressjons-bunn. Muligens ventillekkasje i måleinstrumentet...?

Litt uortodoks måling men ok... måles normalt ved å dra motoren på starteren noen sekunder ( noen drag i snora ).

 

Eieren opplyste om at motoren ble stuet bort med ny gearolje. Nå har jeg kjørt den i tank ca 1 time til sammen. Ved inspeksjon av gearoljen kom det gul/brun gugge ut (lignet på den guggen som kom ut av pustehullene til eksosen) og det var minket i nivå. Tilfeldig eller en sammenheng?

Kom den olja utifra selve girhuset ?? , isåfall ta av propell og sjekk propell akslingen helt inne ved huset ( fiske sene er en mulig feilkilde )

Sjekk også tettings skivene som ligger under påfyll/lufte skruene, her slurves det mye ...

 

Vet ikke hvor mye du vil legge i motoren nå, men en tube med ny olje + 2 nye paknings skiver ( plast/fiber/hard-gummi skiver ifra Tess eller lignende ) KAN være løsningen....

OBS hjelper kun hvis tidligere eier har slurvet med skivene eller har "husket feil" ang oljebyttet...

 

P.S. Sikker på at du kun er snekker...? ;-)

Står det på lønnslippen ihvertfald :lol:

 

 

 

Arne Kjetil

Edited by Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta den ekstra sjekken, ja - men kan gearolje forflytte seg oppover slik at det kommer ut av de to omtalte pustehullene til eksosen når motoren går? Er det mulig??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Skal ta den ekstra sjekken, ja - men kan gearolje forflytte seg oppover slik at det kommer ut av de to omtalte pustehullene til eksosen når motoren går? Er det mulig??

Tja... hvis det er lekkasje i gir huset + motoren har ligget slik at olja kunne ha fulgt akslingen opp til motoren..

 

Men lite trolig... drener olja helt ( sett motor i sola eller foran en varmeovn for å varme olja litt ( flyter lettere )), fyll på ny olje ( husk NYE pakninger på skruene ), tørk av girhuset og la den stå over natta ( legg gjerne noe papir eller noe som kan påvise olje under girhuset ), hvis rent dagen etter ... kjør motoren litt i balja, sjekk olje nivå + farve etter litt tid .

 

OBS la motoren stå oppreist etter olje påfylling (olje/vesker renner dårlig OPPover en aksling

( selv om de lokale kommunale ingeniørene her på stedet tror vann kan renne OPPOVER :rolleyes: )

 

Du er helt sikker på at olja IKKE kan komme ut av propellen eller eksosåpningen bak propellen.... her vil det være normalt med litt olje rester ifra forbrenningen .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har i dag vært ute å prøvd motoren en times tid. Flott motor, grom lyd, kvikk og oljeguggen i eksosen forsvant som dugg for solen.

 

Desverre ser det ut som om det lekker olje fra gearet som siver ut ved propellen. Tok av propellen og og ser at det er ingen skruer til å løsne for å bytte simring.

 

Er det ikke mulig å bytte simring her ?!?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Desverre ser det ut som om det lekker olje fra gearet som siver ut ved propellen.

 

Du er HELT sikker på at det er gir olje ?? ( olje nivået i girhuset minker ), er helt normalt at noe uforbrent 2-takts olje kan samle seg og renne ut ved propellen..

 

 

Er det ikke mulig å bytte simring her ?!?

Er ikke noe problem å bytte, men du trenger et spesialverktøy for å kunne skru ut lagerbukken/holderen ( den som simmringene sitter i ).

Hvis behov kan jeg sende deg en manual som dekker jobben ( PDF fil )...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet ut at det lekker olje fra gear-huset på to plasser: ut gjennom sim-ringene ved propellaksling og inn mot vannpumpen. Det er derfor det kommer gear-olje ut av eksoshullene oppe på stammen.

Er dette er stor dyr jobb å få gjort (deler + arbeid) eller kan det gjøres selv. I så fall hvor bestille deler?

 

Tranen2

Edited by Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei! De to hullene oppe på stammen har ingen forbindelse med oljen fra girhuset. Det som kommer ut her er rester av bensin/olje/eksos. Som regel er det svært mye seig olje/eksos masse inne i stammen bak hullene.

 

Oljelekasje fra giren er ikke så uvanlig desverre. For å bytte simmerringene rundt propellakslingen må du ha et spesialinstrument for å skru ut hele endestykket. Du får kjøpt hele stykket med simmerringer i hvis ønskelig, men som sagt er det tilnærmet umulig å få ut hvis du ikke har dette verktøyet. Det er sjelden problem med lekasje rundt drivakslingen, men kan være verdt å bytte disse også når du først er i gang.

 

Simmerringer rundt drivakslingen:

26-99325 Seal

26-821928 Oil Seal

 

Hele endestykket:

42144T3 Bearing Carrier

 

R

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...