Jump to content

Svaralternativene på båtførertesten


blindleia

Recommended Posts

Jeg synes dette går i retning av det jeg har fryktet hele tiden:

Dumme, dårlig utformete spørsmål som av og til ikke er relevante. Lurespørsmål og tvilsomme svaralternativer. Ser ikke ut til at det er folk med pedagogiske evner som er satt på denne jobben. Desverre begynner dette å minne om teoriprøven til førerprøven for bil, som på mange måter er en katastrofe. Man kan le av det, men det kan være tragisk for elevene. :cryin:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Jeg synes dette går i retning av det jeg har fryktet hele tiden:

Dumme, dårlig utformete spørsmål som av og til ikke er relevante.

 

Nå syns jeg du retter baker for smed....

 

Som Poseidon skrev i innlegg #2:

Cappelen Damm er IKKE Sjøfartsdirektoratet. Denne testen er et pedagogisk hjelpemiddel for innlæring av innholdet i boken. Boken omfatter mye mer enn hva som er pensum.

 

Tar dere disse testene hos Aftenposten, Redningsselskapet, Cappelen osv, så ha i minne at disse ikke er identiske med de offisielle prøvene som er laget av Sjøfartsdirektoratet.

Link to post
med andre ord ÅtteGlass så mener du spørsmålene på den virkelige prøven har seriøse svar?

 

Vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har skrevet.

 

Jeg har ikke uttalt meg om innholdet i den virkelige prøven, og kommer nok neppe til å gjøre det heller..... :lipseal:

Jeg har bare minnet dere på at de "kjekke" testene som finnes på nettet ikke er laget av Sjøfartdirektoratet, og derfor ikke burde brukes til å bedømme den virkelige prøven nord og ned.

Link to post
Husker god at mange her fra baatplassen.no tok båtførerprøven via baatplassen og Poseidon. Innbakt i dette var tur til Stavanger med teoretisk gjennomgang og praksistur med Poseidon. Det var ingen som lo på denne eksamen i allefall.

 

Kanskje man ikke lo under selve prøven, men vi hadde jo ganske mye moro resten av helgen :flag::flag:

 

Nei, i fullt alvor: jeg husker ennå at det var en topp motivert og dønn seriøs gjeng som fulgte båtførerkurset her på baatplassen.no og som så tok bryderiet med å reise ekstra til Stavanger for å ha repetisjon og skriftlig eksamen ombord i Gamle Salten.

Men så var der heller ikke mange feil å oppdrive i besvarelsene som dere leverte heller - og stoffet sitter sikkert fortsatt . . . .

 

På en av samlingene var det sogar noen som tok VHF-eksamen samtidig - jeg husker også at jeg fikk purret den alltid like velvillige og serviceinnstilte Telenorsensoren til å holde eksamen midt i kirketiden :saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Kanskje man ikke lo under selve prøven, men vi hadde jo ganske mye moro resten av helgen :flag::flag:

Å nei du, det var ikke mange av oss om hadde moro denne helgen... Hele helgen var satt båtførerprøvens tegn, og det ble studert båt, diskutert båt, kommentert båt, drømt om båt, fantasert om båt jamt over hele helgen... Vi hadde rett otg slett ikke tid til more oss og le... Selv ikke ut i de små timer på "1. klasse røkesalong" var det tid til latter og moro... Ei heller for de av oss som hadde fast daglig kontortid på "Kontoret" ett par kvartaler unna kaiplassen til Gamle Salten...

 

Ombord på Gamle Salten på soldekket ble kunnskapen spikret inn i treskallene rundt forbi så flisene føyk til tider... Selv får jeg forstatt flis i fingrne om jeg klør meg litt i skallen, men det er heldigvis ikke ofte da...

 

Jeg tror nok at de fleste av oss som tok dette kurset og litt annet hos Poseidon var mest opptatt av at kunnskapen skulle inn og ikke det å bestå selve testen som man fint kan gjøre uten å lese og jobbe med pensumet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg tok nettopp båtførerprøven og jeg oppfattet en del av svar alternativene som ganske usannsynlige. Følte en del av svaralterativene var lagt opp på en slik måte at selv om en i utgangspunktet ikke visste svaret, så var det ingen problem å se hvilken av alterativene som var korrekt, pga at de andre var "helt på vidda". Det ene spørmålet var noe i retning av "Du fører en båt som holder 10 knop, hvor mange nautiske mil har du kjørt i løpet av 1/2 time. Svarene var noe slikt som a = 5 b = 100 c= 500.

 

Et annet var noe slikt som " Et stort skip nærmer seg en trangt sund og du hører 5 støt i fløyten, hva betyr det?"

Husker et svar var noe som "På sjøen hilser alle på hverandre med fløyten, og jeg fløyter tilbake for å være hyggelig"

 

Blir jo ikke så vanskelig å tippe at dette ikke høres helt riktig ut.

Link to post

Svaralternativene er helt greie de, det er ett rett svar og to som er feil og dermed er de selvsagt helt usannsynlige.... enkelt og greit.. Hele prøven er unnagjort på mindre enn 20min inkludert tissepause

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 4 uker senere...

Som det fremkommer i forumet kan hvem som helst starte kurs og hvem som helst fjortis lage en båtførerquiz eller prøveeksamen. Det er både kursene og "eksamensspørsmålene" preget av. Derfor er det viktig å være kritisk når du velger. Det Norske Veritas godkjenner kurs, og det er den eneste godkjenningsordning jeg kjenner til. Sjøfartsdirektoratet godkjente kurs for 10-talls år siden - de som fremdeles reklamerer med dette er altså svært gamle kurs.

Jeg kjenner godt til eksamensspørsmålene og har gått gjennom de fleste oppgavene som er gitt de siste årene. Stort sett fornuftige spørsmål.

Pensum er mer gammelmodig enn eksamen. Hvem har for eks deviasjonstabell ombord, kan lage en og bruker den?

 

Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om:

b) lanterner og signalfigurer

Her burde det stått "kunnskap om de viktigste lanterner og signalfigurer"

I praksis krever ikke eksamen god kjennskap til lanterner og signalfigurer, bare de vanligste. Dette er også fornuftig fordi det finnes et uttall lanterneføringer og signalfigurer, og de færreste, om noen har oversikt over alle. Vi som lager kurs må derfor ta utgangspunkt i gjeldende eksamenspraksis og sunn fornuft når vi lager kurset. Hvis vi skal helgardere og ta med alle lanterner og signalfigurer vil pensum bli for alt for omfattende og komplisert. Etter min mening er flaggsignaler og signalfigurer utdatert og har stort sett bare kulturhistorisk interesse. I det virkelige liv har ikke flaggsignal som ”mann over bord” eller nødsignal som N.C. i den internasjonale signalboken blitt benyttet siden admiral Nelsons tid – og sannsynligvis aldri av fritidsbåter.

Et unntak er dykkerflagget - men alle de andre?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...