Jump to content

Hvor lang levetid er det på en gearkabel?


2xDiesel

Recommended Posts

Merket på slutten av sessongen at høyre motor av og til ikke gikk i fri. Leste i manualen at aktuatorene kun har en hvis styrke og at hvis kabelen var for treg/slitt kunne en slik situasjon oppstå. Har skiftet begge kablene og det viste seg at den høyre var veldig treg sammenlignet med en ny.

 

Er dette også en komponent dere skifter hvert år?

 

For meg ser kablene like ut i begge ender, stemmer det?

 

 

På forhånd takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

En gear / gasskabel bør minst vare i 10 år +. Sannsynligvis enda lenger hvis innenbordsmotor. På en daycruiser / skjærgårdsjeep med utenbordsmotor ville jeg nok byttet etter +/- 10 år. Kontrollspaken er også et viktig punkt som fort kan bli uteglemt, trenger å smøres fra tid til annen. Kjørte baugspydet inn i lugaren på en plastsjark for et par år siden pga feil med kontrollspaken. Ingen hyggelig opplevelse å sitte der hjelpesløs når båten gikk forover med 4-5 knop på tomgang og ingen ting kunne gjøre. Bare å vente på smellen, heldigvis var det en gammel hjemmebygd sjark med dårlig / tynn støp. Baugspydet skjærte fint igjennom. Blei et " lite " merke på spydet og 2 dagers jobb med reparasjon på den andre båten. Nord Westene er jaggu meg solide båter, det skal de ha.

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er C33 kabler (det er de mest brukte typen) er dem like i begge ender.

Levetiden er noe individuelt men er normalt mange år. Som du har opdaget blir dem trege med tiden,kan også gå av. Ha det i tankene når du manøvrerer. Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det var C2 de kalte disse kablene. Virket som den venstre som var en noe tykkere brun kabel var fra motorene var nye(hadde påstemplet Volvo på kabelen), altså 5 sesonger gammel, den høyre var en noe tynnere sort en som var lik de nye kablene jeg fikk. Lurer på om den høyre har vert byttet en gang allerede. Men da er konklusjonen at 5 sesonger iallefall er noe i underkant :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da lærte jeg åpenbart noe nytt i dag igjen :smiley: Kan bruke C2, C8 og MachZero. Får håpe C2 kablene som forhandleren solgte meg gjør jobben!

 

På gummibåten holdt kablene bare 3 sesonger før de ble så trege at det var upraktisk.

Edited by 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg teipet ei trakt i den ene enden av kabelen og hang den opp i taket,fyllte trakta med olje og lot det stå natta over.

Da rant olja ut i andre enden,tipper den er smørt for noen år fremover nå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er dette også en komponent dere skifter hvert år?

Nei, på vår forrige KAD44 var de originale fra 1998 såvidt jeg vet :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg teipet ei trakt i den ene enden av kabelen og hang den opp i taket,fyllte trakta med olje og lot det stå natta over.

Da rant olja ut i andre enden,tipper den er smørt for noen år fremover nå.

Burde kanskje holde av og til å smøre det som stikker ut av strømpa?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjørte baugspydet inn i lugaren på en plastsjark for et par år siden pga feil med kontrollspaken.

Kan jeg spørre hvordan det gikk med skadeoppgjøret..? :sweat:

 

Se forøvrig denne tråden ang. kabelbrudd.

 

På en båt med utenbordsmotor er problemet først og fremst at kablene ruster og setter seg fast, da merker man at de må skiftes, alternativt smøres.

Med innenbords kan de vel i utgangspunktet holde 'evig' så lenge se ikke blir utsatt for bøyning av betydning. Var dette som skapte tretthetsbruddet på min kabel. Spes aktuelt på gasskabelen på énspakskontrollere.

Råd: tenk gjennom denne situasjonen på forhånd, kom helt uforberedt på meg... :blush:

Link to post
Share on other sites

Takk for inspill alle sammen! Nå er jeg ferdig med service/vedlikehold (tror jeg) så da er det bare å ta med seg lommeboka over i avdelingen for ting som må utbedres! :smiley: Så Ingar var innom her, virket som om du hadde peiling på strøm! Spørsmål: Er det noe i veien for å koble utgang fra inverter og landstrøm sammen paralellt slik at jeg har 220v i kontaktene uavhengig om jeg ligger for landstrøm eller går for inverter? (så slipper jeg koble om)

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre hvordan det gikk med skadeoppgjøret..?

Alt i alt med inkludert deler og arbeid kom det ikke på mer enn noen få tusen kroner. Fikk en kompis til å ta plastringa. Båten som ble skadet var heldigvis en eldre sjark med hjemmestøpt overbygg. Heldigvis hadde de ikke lagt alt for mye arbeid i den jobben slik at Nord Westen skar fint igjennom. Tok jo noen sekunder å få av teppet, av med dørken, og ned å få stoppet Forden på pumpa. :sweat: Nyttet ikke å få stoppet den med elektrisk signal via solenoiden så lenge den stod i gear forover. Etter hvert (de måtte bare le seg ferdig først ) fikk jeg hjelp av folk i havna til å få fortøyd. Etter den hendelsen har jeg vært svært påpasselig og sørget for at gear / gass kabler og kontrollspaker er ok.

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...