jo_no Startet 13.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2009 Ved vinterkonservering av motoren ønsker man jo at frostvæskeblandingen skal 'trenge inn' over alt i motoren. Mange med meg lar gjerne motoren stå å putre på tomgang med ferskann tilført for å skylle ut saltet. Mange avslutter med å tilføre frostvæske til det kommer blått vann ut av eksosen - så er motoren konservert. Personlig foretrekker jeg å kjøre frostvæskeblandingen i loop en stund. Poenget med tråden er: I og med at en aldri får særlig temperatur på en diesel som putrer på tomgang, hvordan kan en da være sikker på at frostvæskeblandingen kommer alle steder hvor den skal? Tviler på at termostaten åpner noe særlig.. Er det bare jeg som ikke har skjønt anatomien til en motor, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Du har virkelig forstått det Det blir liten eller ingen åpning på termostaten på bare tomgang. Motoren må kjøres skikkelig varm for å få inn skikkelig med frostvæske i blokka. Jeg gjorde den tabba på en tidligere båt, kjørte ikke motoren varm nok og stoppet den når det kom blått i eksosen. Resultatet ble frostsprengning, men jeg var så heldig at det bare var frostpluggen som ble presset ut den gang. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Njaaa... det er vel ikke termostat på sjøvannssiden på kjøleanlegget til motoren din? Red.: - og da forutsetter jeg at du har ferskvannskjølt motor med varmeveksler ... Redigert 13.Oktober.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Arvid_A : Dette gjelder jo spesiellt for saltvanns kjølte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 13.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Njaaa... det er vel ikke termostat på sjøvannssiden på kjøleanlegget til motoren din? Red.: - og da forutsetter jeg at du har ferskvannskjølt motor med varmeveksler ... Ai, ai, ai.... Så klabelt ferskvannskjølt Sånn er det vettu.... litt for kjapp ute med spørsmål denne gangen, ja.. Men i beste baatplassen ånd tenker jeg at tråden tar av uansett Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Enig i det, Bøljan! Jeg tok tydeligvis en feil forutsetning i farta. Red.: - som så viste seg å ikke være feil likevel....ja-ja Redigert 13.Oktober.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 med andre ord trenger man ikke å kjøre en fersvanskjølt motor varm før man kjører gjennom frostvæskeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.