Jump to content

Hva er forskjell på vanlig dynamo og marine dynamo?


HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg hadde ikke satt inn en ikke-marine-sertifisert dynamo i min båt (uansett hvor mye jeg hadde kjørt avtrekksviften).

Er du sikker på at du har gnistfri dynamo da? Når det gjelder viftekjøring så er det vel snakk om oppstart og da er starteren også en mulig gnistkilde. Kan ikke huske å ha hørt om gnistfrie startere.

 

Her er et bilde av en børsteløs 35A dynamo, brukt på svært mange eldre VP motorer, de færreste vil kunne skille den fra en vanlig dynamo. (Fra Jørgs posting i denne tråden.)

 

S.E.V_Marshell_35A.jpg

Link to post
Share on other sites

Selv om det er bensingass ved starteren vil gnistdannelse mellom

børster og kommutaror ikke starte noen eksplosjon da starteren er

helkapslet og tett slik at bensindamp ikke kommer inn i starteren.

 

Dynamo er åpen på grunn av kjøling og bensindamp kan bli sugd inn.

ISKRA sikrer sine marinedynamoer med to kondensatorer som hindrer

gnistdannelse mellom børster og sleperinger.

Link to post
Share on other sites

Tja, da forsvant vel også disse bilde etter siste datacrashen her.

Hva en skam, men kanskje at jeg finner senere noen bilde på sikringer som ligger i Tyskland.

Eller at jeg får anledning for å ta nye bilde igjen, det kommer sikkert.

 

Det finnes også sikkert flere som er fornøyd som du, hljoen, men også mange som ser på noe annet enn du ser nå.

Båter som din gjelder egentlig som tørr, en forskjell til det som jeg kaller sjømiljø.

 

Men ærlig fint at du ikke enda har noe problem da. :yesnod:

Hvis ikke ISKRA har forandret noe i det siste da skulle du kanskje ta en titt på lederne på både regulatorens underside og diodebroen en gang i bland.

Kanskje noen uker etter at dynamoen fikk litt mer fukt enn vanlige 40% i lufta.

 

Håper at du i så fall ikke finner alt for mye blomstret sinkoxyd.

På regulatoren er det bare stygg gråhvit-brun og senere kvitter den bare sin jobb.

Men på diodebroen kryper det under loddingene, hva det betyr vet du sikker.

 

Samtidig snakker vi om rotoren og statoren som gjerne ruster kraftig fordi lakkeringen er praktisk sett ikke annet enn kosmetik.

Hydraulikken av rust og hva den gjør med isolerlakk må jeg vel heller ikke forklare.

 

Alt dette finnes kanskje foreløpig ikke hos deg, men dessverre hos andre.

Lykke til videre og gode ønske for at det skjer innenfor garantitider, hvis det skulle skjer hos deg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du har gnistfri dynamo da? Når det gjelder viftekjøring så er det vel snakk om oppstart og da er starteren også en mulig gnistkilde.

 

I mitt tilfelle må jeg bare stole på at motorprodusenten har forholdt seg til det regelverket som gjelder. Angående viftekjøring var det mer ment som et tilsvar til Becker. Viftekjøring kan ikke erstatte spesifiserte produkter; det kommer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er en ex (gnistsikker) dynamo og det er nok langt verre å få tak i. VP har, men jeg tør ikke tenke på hva de koster.....

 

Kanskje du blander Ignition protected og EX.

Det heter i forskriften at en Børsteløs dynamo kan benyttes i klasse 1 område 2 såfremt enheten ikke inneholder andre ”ting” som kan skape gnist.

 

Men klasse 1 område 2 finnes jo ikke i en fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Jørg sitter med ensjøvannsutsatt ISKRA dynamo.

Jeg har her en sjøvannsutsatt Hitachi dynamo som ikke ser pen ut ,

men Hitachi dynamoer er ikke dårlige for det.

Man kan jo lure på hvorfor Deutz marine Steyr marine Vetus marine mmmmmmm

bruker ISKRA dynamoer som O.E.

De har kan hende mer greie på kvalitet enn Jørg.

Link to post
Share on other sites

alle som har laget noe eller satt sammen diverse greier som f.eks utstyre en båtmotor vet at man ikkje alltid kan være komprimissløs mht til kvaliteten på ting. Det blir rett og slett for dyrt og for dårlig tilgang. Deutz har vel funnet desse dynamoene bra nok, sjøl om ikkje desse er det ultimate på markedet så veiet og funnet ok bra nok .Også har de vel rett pris og tilgang.. Så å sei de veit meir om kvalitet enn f.eks Jørg blir et tåpelig argument som faller på sin egen urimelighet.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....mmmh, OPTIMAL, nå vet jeg ikke hvorfor at du reagerer så sterk.

Jobber du for dem eller selger du dynamoer fra ISKRA?

 

Bare for å stille det riktig.

Jeg sier ikke at pausjal alle ISKRA er dårlig.

Jeg snakker bare om ganske billige klasses som den som er omtalt her.

Forresten selger også jeg de fleste andre hvis det er ønsket.

 

Hvis altså du synes at det er o.k. at bl.a. sinken på lederne løses opp da er det din mening.

Jeg derimot godtar det ikke siden jeg ser det regelmessig.

 

Hvorfor at Deutz, Steyer og alle andre som man leser på ISKRA-reklamen velger ISKRA vet ikke jeg.

Andre velger andre merker og igjen andre veksler fra A til B,

som ofte er avhengig prisen => salgspolitikk fra dynamoprodusenten.

 

Ser man f.eks. ISKRA på NANNI, Lister, Bukh (hvis ikke motoren kommer fra Vetus) eller Yanmar, VW, Mercedes eller de fleste amerikanske og japanske motorer?

Hvis så da er det vel sikkert bare enkle tilfelle.

 

Men spør gjerne hvorfor at man velger 70A ISKRA isteden for 65A (med bra spenning real 73A) Prestolite som f.eks. har bra lakk og koster akkurat det samme.

Bare med forskjellen at det finnes flere regulatorer for "Presten", som gjør livet enklere enn med både fast og vanligvis for høy innstillingen av ISKRA.

Regulator-/setpointinnstillinger, fremdeles også et tema hvorfor at man skulle være obs med ISKRA.

 

Uansett, alle billige dynamoer har problemer, akkurat der kommer prisen av.

Man skulle derfor bare vite både hvordan problemene kan fikses før dynamoen kommer i bruk og når man kan tilbyr et prisgunstig produkt forsvarlig.

Men det lærer man på veien.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det dårlig eller bra marinedynamo hos impotex ? billig 12 Volt 70 Amp til kun kr: 1795.-

 

Siden ingen svarer, spør du meg? :confused:

Antar vi det.

 

 

Prestolite/Neville, 201501113, angitt med 65A, leveres med standardregulator på 14,2V.

For min skyld en i forhold til -omtalt- ISKRA og i samme prisklasses godt brukelig dynamo,

med tinn på lederbanene.

 

Jeg selv tilbyr dette dynamoet flest med PDAR.

Da vises den gode resultater, men andre dynamoer blir jo mht. effektivitet også til "gode" i så fall.

 

Originalregulatoren av denne duger vanligvis ikke særlig mye og varierer sterkt på setpoint/ladesluttspenningen.

Jeg målte allerede forskjellige spenninger mellom 13,8V og opp til 15,1V.

Så blir det litt noe som lotteri hva spenningen blir hvis man ikke sjekker dynamoet før man monterer,

noe som i hvert fall alle som eier Gel og/eller lokkete batterier skulle gjøre. (også etter montering av andre dynamoer/regulatorer)

 

Ved bruk av eksternt høyeffektregulatoren skulle dette Presten ha temperatursense på dynamoet,

ellers kan det definitiv går galt.

Og så finnes det noen ganger en problemstilling til, men det vet importøren sikkert om og sjekker før utleveringen.

 

Som allerede prøvd å fremstille har alt sin pris.

Derfor bør man forvente og vite noe om problemstillingene som veldig gunstige dynamoer kan medføre.

Da blir også det helt o.k.

 

Det som forresten for min del er best på dette tilbud av Importex er

=> at man får justerbar regulator inkludert i prisen. <= :yesnod:

 

Med slik kan man ikke bare regulere opp, det går nemlig også fint an å justere ned til lavere spenninger.

Og det er bedre mens lengre turer eller når båten allerede starter med toppladete batterier.

 

Et sånt justerbar (Bosch-type-) regulator koster vanligvis ca. kr. 250,- og passer også mange andre dynamoer.

Slik er også interessant for flere, f.eks. når regulatoren må byttes eller kullbørstene er slitne likevel.

 

Så da, her dreier det seg jo om forskjell mellom "vanlig-" og "marine-" dynamo.

 

Bl.a. derfor og siden det finnes tusenvis andre dynamoer ble dette her siste øffentlige dynamo-"vurdering" av meg, :wflag:

minst så lenge det ikke dykker opp noe som er veldig rart eller ikke stemmer i det hele tatt.

Men for det finnes det jo også flere andre her som kjenner til forskjellige dynamoer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....mmmh, OPTIMAL, nå vet jeg ikke hvorfor at du reagerer så sterk.

Jobber du for dem eller selger du dynamoer fra ISKRA?

 

Jørg

 

Det er godt du passer på Jørg.

Snikreklame / uriktig reklame er ikke bra for forbrukerne. :giggle:

Hvor kommer denne dynamoen fra?

Kanskje både Jørg og Optimal kan opplyse om dette.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/24v140amp.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snikreklame / uriktig reklame er ikke bra for forbrukerne. :giggle:

Så er det ikke ment av meg, Ole Petter. :smiley:

Jeg mener også at selgere/leverandøre godt skulle kunne fortelle hva de mener til produktene.

Hvem ellers skal kunne stille noe riktig?

 

Se det sånt.

Nå er min opfattning at "dette ISKRA" er ikke vellykket av ISKRA fordi jeg så flere som oksyderte i hel nesten før den ble "pellet ut av kartongen".

Kanskje det trengs en annen grunnlagg for å bruke akkuat den?

 

Hvis nå en som selger det kunne forklare hva som gikk galt, eller hva som skulle gjøres annerledes,

da tjener det jo mest for alle, inkl. selgeren.

 

Og var ikke så spydig, er du snill. :wink:

Jeg kan ikke noe for det at jeg er selvstendig selger og montør og at jeg har en mening som jeg ikke skammer meg å si øffentlig.

 

I hvert fall gjemmer jeg meg ikke bak "meningsdanning" for å vekke oppsyn mens jeg egentlig ønsker å selge produktene mine i andre trinns.

Derfor står det "Leverandør" under navnet mitt og man finner en klar forklaring om både hva jeg driver med og hvordan man kan komme i møte med meg straks man klikker på den.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvor kommer denne dynamoen fra?

Kanskje både Jørg og Optimal kan opplyse om dette.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/24v140amp.jpg

Jeg kan, også i to trinns.

1. trinns står på websidene mine under tekniske detalj.

2. trinns er at ikke de er opprinnelig produsent, og ISKRA har ikke noe å gjøre med verken nr. 1 eller 2.

 

Men hva er nå så viktig med den siden det finnes så mange?

 

:seeya:

Jørg

 

ps: akkurat 24V-dynamoet som Ole Petter peker på leveres ikke lengre fra Sterling for tiden.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Oj, nå har jeg tråkka i salaten. Da jeg startet denne tråden måtte jeg bare forholde meg til 2 valg, vanlig dynamo eller marine dynamo. Nå må jeg forholde meg til mange valg, dobbelt isolert eller ikke, enpolet eller topolet, justerbar regulator eller ikke, Iskra eller annen dynamo osv :giggle: Og jeg som trodde livet var enkelt :lol::lol::lol:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Forresten selger også jeg de fleste andre hvis det er ønsket.

Endelig en snykreklametråd til :giggle:

 

Marine-dynamo skal ha dioder med høy strømstyrke, store kulelagere og pulverlakkert ramme til beskyttelse i de tøffe maritime miljøet. Dem skal i tillegg gi optimal lading ved lavere turtall.

Man kan lage billigre produkter og derfor er fleste motorer levert med dynamoer som ikke oppfølger den standarden.

 

Forresten selger jeg kun dynamoer fra en produsent jeg kan stole på; www.balmar.net

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant?

Man må jo vise hva man har.

 

Litt kommentar før jeg stikker ut i solskinnet.

 

Marine-dynamo skal..

Ja, dynamoer skal helst tilbyr det vi ønsker oss:

 

-dioder med høy strømstyrke,

...eller dioder som dynamoen trenger for at det kan levere det den er beregnet for.

Men det klarer de fleste, ellers blir det reklamasjonssake.

 

- store kulelagere

..eller også gode lagere, som de fleste har for å hjelpe seg over ca. 150000 til 300.000km, noen klarer fint mer enn 500.000km.

Lagerdimensjoner blir forresten beregnet etter (side-)trekk og varme som lagerne må kunne takle.

 

...... pulverlakkert ramme...

...finnes flest bare der man kan se det.

Men der er det bortsett av utseende ikke særlig viktig, synes jeg,

og foretrekker at dynamoen ikke ruster i nærheten av viklingene (stator/rotor).

 

Ser man hvor dynamoene sitter på bil (også om vintern med salt og sand) da kan man spørre om det er virkelig miljøet på båt som er skadeligere.

Der sørger i alle fall de fleste for at dynamoen ikke blir "fuktig".

 

..... skal i tillegg gi optimal lading ved lavere turtall.

Jo, det hadde vært fint.

Spesiellt hvis den også klarer temperatur med lav vifteturtall.

 

....fleste motorer levert med dynamoer som ikke oppfølger den standarden.

Kanskje jeg gikk glipp av noe.

Finnes det et sånt "standard", med internasjonalt DIN-nummer og slik?

 

Forresten selger jeg kun dynamoer fra ...

Så bra, gratulerer.

Da fikk du lagt det fra deg og sier endelig hva du gjør.

 

På god tysk ville jeg si:

"Na also, geht doch!" :smiley:

 

Med det viser man forresten også konsekvens, slik at andre vet at man ikke bare prater.

 

Ha en riktig fin søndag. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, man skal ikke bare prate om hvad er billigst i billigt utstyr. Heldigvis er en del av båteiere mer opptatt av kvalitet på produktene en hvad dem trenger stort størrelseglass til å se på lille prislappen. Dynamo i bil kan rulle flere tusen kilometer der den har bra med kjøling og har den oppgaven å lade opp toppladet batteri. Du har sikkert samme erfaring med MC-dynamoene dine.

 

En annen produsent av marine dynamoer er www.prestolite.com

 

Dem produserer komponenter til alt mulig formål, men marine dynamoene fra dem er eksempel også pulverlakkerte :wink:

De viser hvad produktene fra dem har bra kvalitet er at dine grønne uvenner bruker dem sine dynamoer til sitt sortiment.

 

Men noen har opplevt problem med for meget lading på lavere turtall... :rolleyes:

 

På gammel norsk ville jeg si:

"Margur verdur af aurum api" :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, men det er forholdsvis lenge siden jeg skrudde på MC sist.

 

Vet du egentlig at de fleste av dagens biler har kraftigere dynamoer enn noen reisebusser fra før?

Og gjett hva de gjør i varmere strøk og ved enda lengre kø enn det finnes i Oslo om sommern.

Aner du bare grøv hvor varmt det er på motorrom og dynamo av en reisebuss med aircondition i Palermo om sommern?

Kanskje litt mye å forstå, men også det funker bra med en ikke-grønn/hvit dynamo.

Over både maaange år og hundretusenvis kilometer og også i ørken med sand eller junglen med "150%" fuktighet i luften.

Bare så. :smiley:

 

Men du har glemt å svare på spørsmålet.

Finnes det nå noe "ekte" standard, eller er det bare noen produsenter som kaller noe som standard?

 

Mens du tenker tilatter jeg meg litt korrigering, på nytt men en gang forstår du sikkert.

Jeg er ikke uvenn med verken grønn eller blå.

Jeg sier bare at det finnes mange alternativer, som kan gjøre susen like bra og kan være gunstiger samtidig.

 

Og jeg synes at det gjerne kan være litt fargerikere enn bare blå og grønn, rød og andre passer nemlig også bra.

Med "mer" og litt hjerne blir man ikke så meget avhengig, vettu, og kan også forsyne andre enn

den "del av båteiere som heldigvis er mer opptatt av kvalitet på produktene enn å se på prislappen".

I hvert fall er det ikke bare noe farge eller merkenavn som bestemmer hva som er bra.

 

Akkurat nå fikk jeg et spørsmål over skuldren, om det er avgjort hvem som er mest opptatt av "sine saker" og hvem som passer best inn i siste setningen din.

Jeg vet ikke, men jeg synes at ikke setningen er feil siden den passer til flere anledninger og person enn kanskje du tenkte på akkurat nå. :smiley:

 

Ha en fin dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Jeg har forsøkt å lese meg til om ladelampen til Sterling regulatoren har en innebygget hysterese som forsinker ladelampen / alarmen i tilfelle unormale driftsforhold oppstår.

Har Sterling en funksjon som holder liv i turtelleren hvis dynamoen blir for varm?

 

Jeg finner ikke noe om dette i manualen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...