Jump to content

Hva er forskjell på vanlig dynamo og marine dynamo?


HomerSimpson

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Volvo Penta AQ260 med defekt dynamo. Dette er opprinnelig en Chevrolet V8 på 5,7 liter. Har 2 stk dynamoer til Chevrolet 5,7 liter liggende, men disse er ikke marine dynamoer. Synes det er dumt å kjøpr ny dynamo dersom jeg kan bruke en av de jeg har liggende. Er eneste forskjellen at en vanlig dynamo ikke har så lang levetid i båt eller er det andre forskjeller? Dynamoene ser helt like ut i innfesting til motor.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå kunne man nå diskutere om lakkering, støvbeskyttete lager og topolt.

Men dette finnes ofte også som utvalg for bil og hvis den dykkes da er det like kaputt som andre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det slik at marinedynamorer, og da særskilt for bensinmotorer, skal være gnistbeskyttede. Virker jo fornuftig nok det i så fall. Jeg for min del har dieselmotor, og bruker bildynamo...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er en bensinmotor. Dersom marine dynamoer er ekstra beskyttet med hensyn til gnist er det ingen vits å sette inn en dynamo beregnet på bil. Mener det var en som fortalte meg en gang at marine dynamo er dobbelt isolert, hva nå enn det betyr.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det slik at marinedynamorer, ... skal være gnistbeskyttede.

Jeg kikker her på en allerede separert liste med sikkert 200 "marinedynamoer".

Bare få av dem er ex-beskyttet, er betegnet slik ... og koster litt mer enn andre.

 

Men det trengs jo heller ikke noe exbeskyttelse, sånt sett.

ALLE som eier bensinmotor både har og bruker jo vel noe ventilasjonsvifte for å blåse ut alt damp i forskriftsmessige 3 minuter -før- motoren startes? :confused::rolleyes:

 

Pleier alltid ...og sette inn ny spenningsregulator med høyere ladespenning ut :smiley:

Det skal du ikke og det vet du vel, du slemmfinger du? :confused:

Kjøp deg for standard-Bosch heller en Cargo 133501 som kan reguleres -ned- og en flertrinnsregulator i steden. :saint:

 

:seeya:

Jørg

 

Til Oboj:

Dobbelt isolert "finnes ikke".

Det som gjerne blir mistolket er "insulated return", som er ikke annet enn "topolt".

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men det trengs jo heller ikke noe exbeskyttelse, sånt sett.

ALLE som eier bensinmotor både har og bruker jo vel noe ventilasjonsvifte for å blåse ut alt damp i forskriftsmessige 3 minuter -før- motoren startes? :confused::rolleyes:

 

 

Bruker selvsagt alltid vifte i lang tid før start, men dersom det oppstår en bensinlekkasje under kjøring kan det bli problemer. Er klar over at motor drar til seg mye luft under gange, men dersom sjansen for en brann blir større ved bruk av dynamo fra bil tar jeg nok ikke sjansen. Har respekt for bensinmotor i båt. Har ellers gjordt alt jeg kan for å forebygge potensiell brann ved å bytte bensinslanger etc. Har 2 automatiske slukkere i motorom i tillegg til 2 manuelle slukkere. Blir da liksom som å ta et steg tilbake igjen.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Dynamoen er bare en kilde som kan tenne på bensinen.

Derfor er det som du har gjort med forebygging riktig bra og for min skyld det eneste som teller,

rett etter å kontrollere jevnt.

De fleste jeg vet om åpner motorrommet likevel regelmessig for å ta en titt, det hjelper også.

 

Lyke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette er en bensinmotor. Dersom marine dynamoer er ekstra beskyttet med hensyn til gnist er det ingen vits å sette inn en dynamo beregnet på bil. Mener det var en som fortalte meg en gang at marine dynamo er dobbelt isolert, hva nå enn det betyr.

 

 

Når en dynamo er dobbelt issolert betyr det at Jordingen ikke går i godset på dynamoen og inn i jord på blokka. Den har egen tilkopling for jord.

 

Dette er nok gjort med tanke på bla krypstrøm og irr.

Link to post
Share on other sites

EX=børsteløs, eller finnes det med børster også?

Om de finnes fortsatt med børster vet jeg faktisk ikke og jeg har bare lite "lyst" å lete akkurat nå.

Er ikke f.eks. noe av Leece Neville ex-tette men har børster?

 

I alle fall fantes det ex-tette dynamoer med en slags kammersystem,

kanskje jeg kommer senere på det igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En marine dynamo er som sagt en to polet dynamo. Minusen på dynamoen er ikke til gods på denne.

 

Nå er vel langt over 90% av fritidsbåtene i Norge utstyrt med enpolt anlegg da, så at en marinedynamo må være topolt stiller jeg meg tvilende til... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ang. 2 polet så er det svært få motorer som er koblet slik. Holder ikke med bare dynamo, alt annet, utenom starter og evnt. glødeplugger må også være 2 polet.

 

Det stemmer jo at hele det elektriske anlegget må være to polet for at dette skal være riktig.

Men på båter som ikke er av metall er vell to polet anlegg heller sjelden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

According to the USCG Boating Safety Circular 64 (Dec 86) one of the reasons you don’t use automotive parts is this example: “Alternators. A standard automotive alternator has exposed electrical contacts that can create sparks and ignite fuel vapors in the engine room. On marine alternators, which must meet the ignition protection requirements in §183.410(a), the contacts are sealed inside.”

Link to post
Share on other sites

Ikke noe i mot Maritim, de er ikke produsenter.

 

Men har du en gang sett på kvaliteten av de billige fra ISKRA og hvordan slik kan se ut etter bare ett års bruk i sjømiljøet?

 

I dette tilfelle kan man til 100% si "Man får det man betaler for",

senest når man sammenlikner med f.eks. en Valeo som er 10 eller 20 år gammel.

Og derav så jeg mange allerede.

 

Beklager, verken "løp" eller annet, spesielt ikke ved sammenlikning med Valeo.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg tydeligvis kjøpe meg en marine dynamo. Mye rare priser ute og går, priser fra ca 1800.-til ca 6000.- for en 60 amp dynamo.

Skal du følge det direktivet Whistler viser til er det ikke nok å kjøpe marine dynamo. Som det fremgår av tråden kan det være flere grunner til at en dynamo sies å være 'marine'.

Det du trenger er en ex (gnistsikker) dynamo og det er nok langt verre å få tak i. VP har, men jeg tør ikke tenke på hva de koster.....

Link to post
Share on other sites

En "uoriginal" til VP går for ca 4000 fra Eurofritid.

"Direktivet" jeg viser til er klippet fra en av sidene til US Coast guard som er "godkjenningsorgan" for lystbåter i USA, så det er ikke nødvendigvis sikkert at det gjelder i full bredde i Europa. (Leter etter RCD, men har ikke funnet det ennå). På den andre siden er vel Dracoen av en slik alder at den faller utenfor gjeldende regelverk, eller er produsert i samsvar med en Veritasgodkjenning eller Nordisk Båtstandard.

 

Jeg hadde ikke satt inn en ikke-marine-sertifisert dynamo i min båt (uansett hvor mye jeg hadde kjørt avtrekksviften).

Link to post
Share on other sites

Men har du en gang sett på kvaliteten av de billige fra ISKRA og hvordan slik kan se ut etter bare ett års bruk i sjømiljøet?

Jeg har en sånn billig Iskra som ble montert før forrige sesong. Den ser fremdeles helt ny ut etter to års bruk i "sjømiljøet".

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...